اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت های مجلسی برگزار شد
اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت های مجلسی برگزار شد
اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت های مجلسی در بخش قرائت بزرگسالان ویژه آقایان عصر نهمین روز از مهر ماه ۱۳۹۹ در محل حسینیه خامس آل عباء و در جلسه محمد کاکاوند برگزار شد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد “اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت های مجلسی برگزار شد”در این جلسه که بعنوان افتتاحیه بخش قرائت پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت مجلسی محسوب میگردد ، جعفر فردی از قراء ممتاز و بین المللی بعنوان قاری افتخاری آیاتی را تلاوت کرد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت و بعد از وی تعدادی از قراء حاضر و علاقمند به حضور در جشنواره تلاوت کردن که اسامی آنان عبارت است از
حمید شیخ زاده
مسعود خیری
محمد موسوی
سجاد پور نقی
داوود کریمی
یاسین حاجی زاده و تعدادی دیگر از شرکت کنندگان که بعد از اتمام تمامی تلاوت ها و جمع بندی آراء حاضرین و اساتید حاضر در جلسه آقایان محمد کاکاوند،جعفر فردی و داوود جعفری بعنوان هیئت نظارت ، جناب آقای داوود کریمی توانست اکثریت آراء را خود اختصاص دهد.
در حاشیه برگزاری این مراسم داوود جعفری دبیر پانزدهمین دوره جشنواره دقایقی پیرامون اهمیت تلاوت مجلسی و اهداف این دوره از جشنواره نکاتی را مطرح کرد.”اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت های مجلسی برگزار شد”
جعفری گفت:
مهمترین هدف اما ارتقاء و احیاء جلسات سنتی قرآن اساتید بوده و قاریان و شرکت کنندگان باید بدانند در این جشنواره که با عنوان مجلسی مطرح است ، نیت آن است که دست اندازهای متداول در امور مسابقات که دست و پای قاریان را برای ارائه بهتر تلاوت بسته بوده باز و این اختیار به شرکت کنندگان داده شده تا هرانچیزی که در توان و آموزه های خود دارند و ذخیره کرده اند را ارائه کنند و این مردم باشند که بعنوان مخاطبان اصلی تلاوت قرآن با احساس درونی و الهام گرفته از تلاوت های ارائه شده بهترین قاری خود را معرفی کنند.
جعفری اضافه کرد ما با تمام توان پشت چنین طرح هایی که بتواند از جنبه های مختلف بنیاد آموزش قرآن را در جلسات سنتی تقویت کند حمایت میکنیم.
در گفتگو با دبیر جشنواره این چنین مطرح شد که وجه تمایز این دوره با تمام ادوار قبل تیم سازی منتخبان ۳۱ استان برای راه یابی به مرحله کشوری و پنجمین فجر تلاوت خواهد بود.
جعفری در توضیح این که چگونه این تیم سازی شکل خواهد گرفت گفت :
سالها به شخصه در حوزه مسابقات قرآن سازمان اوقاف بعنوان سرمربی تیم های قرآنی اعم از بانوان و آقایان و در رشته های قرائت،حفظ و ترتیل و اذان و هم در شکوفه ها و هم بزرگسالان این تجربه را از دورهم بودن شرکت کنندگان کسب کرده بودم که با وجود فردی بعنوان یک سرمربی چگونه رفتارهای حرفه ای میتواند در یک تیم و یا حتی یک گروه کوچک شکل گرفته و موفقیت فردی و گروهی را تضمین کند ، سند این ادعا سالهای بین ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ که استان تهران بهترین نتایج خود را در مسابقات سراسری اعم از بانوان و آقایان در رشته های مختلف و بزرگسالان و شکوفه ها کسب کرده و همان نوجوانان و جوانان آن دوره در حال حاضر از امتیاز آوران عرصه داخلی و بین المللی هستند را نامبرد.
لذا این تجربه حقیر را بر آن داشت تا از ده نفر استاد در رشته تلاوت های مجلسی و صاحب کرسی های داخلی بین المللی درخواست کنم بعنوان سرگروه یا مربیان حرفه ای مرحله استانی تا کشوری منتخبان ۳۱ استان را تا مرحله کشوری و فجر تلاوت همراهی و همیاری کنند.
وی افزود این امر چندین حسن برای ما و همه ی عزیزان خواهد داشت و در توضیح این بخش گفت.
کلیه مخاطبان بعد از مرحله استانی قرعه کشی شده و رهبری هر گروه ۳ تا ۴ نفره را یکی از اساتید و قراء بین المللی و مجلسی خوان برعهده خواهد گرفت و در طول روز ها و هفته های منتهی به مرحله کشوری تلاوت آنان را از راه دور و در فضای مجازی آنالیز و کمک خواهند کرد تا کمیت و کیفیت تلاوت ها در مرحله کشور پانزدهمین جشنواره و نیز پنجمین فجر تلاوت ارتقاء یابد.

این موضوع برای اولین بار است که چه در عرصه مسابقات و چه در عرصه جشنواره های قرآنی برای منتخبان استان های مختلف صورت خواهد پذیرفت ، وی
ارتباط نزدیکی بین منتخبان و نخبگان عرصه تلاوت های مردمی و مجلسی(اساتید بین المللی تلاوت)
بهره گیری از تجارب ارزنده اساتید مشهور تلاوت های مردمی و مجلسی.
آنالیز تلاوت منتخبان در بازه زمانی باقیمانده و رفع معایب و اشکالات.”اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت های مجلسی برگزار شد”
انس بیشتر اساتید بین المللی تلاوت های مردمی و مجلسی را با پیکره نخبگان و منتخبان استان های مختلف و از جمله شهر های محروم کشور.
استفاده بهینه از فضای آموزش غیر حضوری به دلیل بعد مسافت و بیماری فراگیر کوید نوزده.
ایجاد حساسیت در بین اساتید برای بهینه سازی و ایجاد یک رقابت آموزشی سالم برای منتخبان استانی.
و پیوند دو یا سه نسل مختلف در حوزه تلاوت های مردمی و مجلسی و ایجاد انگیزه برای دیر دستگاه های دولتی و حاکمیتی از اجراء چنین ایده ای را بعنوان مزیت های این طرح عنوان کرد.
دبیر جشنواره تلاوت های مجلسی در بخشی دیگر به خبرنگار ……. این مطلب را افزود که ما در این دوره از سوی بانوان بارها و بارها تذکراتی را دریافت کرده ایم که چرا این جشنواره برای بانوان بسیار محدود و تنها در چند استان برگزار میشود ، گفت.
ما سعی کردیم از سال قبل این جشنواره را کم کم برای حضور بانوان و قاریان بانوی سرزمین مان آماده کنیم لذا بعد از خوزستان در این دوره پنج استان دیگر را به آن اضافه کردیم ول باز اعلام میکنیم…
چنانچه هر شهر و استانی مربیان و مدرسانی را داشته باشد که بخواهند با رعایط ضوابط برگزاری مردمی و مجلسی در محل خود برای بانوان و شاگردان خود این امر را اجراء نمایند ، ما بعنوان متولیان جشنواره آمادگی آن را داریم تا در برگزاری این رویداد در شهر ها و استان های درخواست کننده آن را حمایت ، و منتخبان آن را تجلیل کنیم.
علاقمندان و متقاضیان میتوانند  از طریق صفحه رسمی جشنواره در اینستاگرام به آدرس fafquran@ مراجعه و درخواست خود را ارسال تا شرایط برگزاری برای این بزرگواران نیز فراهم آید.

در پایان اولین مرحله برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت های مجلسی در جلسه آقای محمد کاکاوند با جمع بندی آراء حاضران و ناظران و استاد جلسه آقای داوود کریم اولین راه یافته به مرحله بعدی و منتخب مردمی این مرحله برگزیده و معرفی شد.
خاطرنشان میشود مرحله استانی پانزهمین جشنواره تلاوت های مجلسی از مهر ماه لغایت پانزدهم آبان ۱۳۹۹ به پایان خواهد رسید.
این جشنواره بزودی در بخش حفظ کل قرآن با عنوان حافظ سال یا حافظ ترین حافظ کار خود را بطور فراگیر و از طریق فراخوان در سراسر کشور و بدون محدویت سنی و با ایده ای تازه و نوآورانه آغاز خواهد کرد.
پیشتر در رشته ترتیل نیز فراخوان پانزدهمین جشنواره منتشر و علاقمندان تا ۲۳ مهر ماه فرصت دارند تا با انتخاب یکی از قرعه های معرفی شده در صفحه رسمی جشنواره در پیامرسان اینستاگرام آثار خود را برای برسی ارسال نمایند.
بزودی شرایط حضور نوجوانان زیر ۱۷ سال در یازده استان ویژه رشته قرائت اطلاع رسانی خواهد شد.