اولین هدف تلسکوپ “جیمز وب” مشخص شد
اولین هدف تلسکوپ “جیمز وب” مشخص شد
تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا پس از رسیدن به مقصد، اولین هدف خود برای رصد را انتخاب کرد.

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا پس از رسیدن به مقصد، اولین هدف خود برای رصد را انتخاب کرد.

به گزارش صبح اقتصاد و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی “جیمزوب” به مقصد خود در اعماق فضا رسیده است اما مدتی طول خواهد کشید تا این رصدخانه فرو سرخ فعالیت علمی خود را آغاز کند.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) پس از سال‌ها تاخیر به فضا پرتاب شد و در روز دوشنبه ۲۴ ژانویه(چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰)، به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ نقطه‌ای متعادل از نظر گرانشی است که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. رسیدن به این مدار نقطه پایانی بر سفر یک ماهه “وب” بود اما هنوز کارهای زیادی تا پیش از آغاز کار این تلسکوپ  باید انجام شود.

“امبر استراون”(Amber Straughn) دانشمند معاون پروژه‌ی ارتباطات علمی “وب” در طول یک پخش زنده اینترنتی در روز دوشنبه گفت: ما انتظار داریم که اولین تصاویر علمی جیمز وب طی پنج ماه آینده به زمین برسد.

محققان گروه “وب” طی پنج ماه آینده بر دو ماموریت اصلی کار می‌کنند. مورد اول تراز کردن ۱۸ بخش آینه اصلی “وب” برای ایجاد یک آینه واحد ۶.۵ متری است. فرآیند هیجان‌انگیزی که حدود سه ماه به طول خواهد انجامید. سطح جمع‌آوری نور باید تقریبا بی عیب باشد تا “وب” به درستی کار کند.

انتظار می‌رود هفته آینده پس از آنکه “وب” و ابزارهای مرتبط به اندازه کافی سرد شدند، تراز آینه‌های “وب” آغاز شود.

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” به گونه‌ای طراحی شده که قادر به رصد اجرام در نور مادون قرمز است. ما این پرتوها را به صورت گرما حس می‌کنیم بنابراین تمامی تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دمای بسیار پایین کار کنند.

برای هدایت فرآیند تراز شدن هر ۱۸ بخش آینه اصلی این تلسکوپ، اعضای تیم “وب” آن را بر روی یک ستاره درخشان دور دست متمرکز می‌کنند. آنها اکنون این ستاره را انتخاب کرده‌اند. این ستاره خورشید مانند، HD ۸۴۴۰۶ نام دارد و صورت فلکی دب اکبر در فاصله‌ی تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

پس از تنظیم آینه اصلی، محققان “وب” آن را با آینه ثانویه ۰.۷۴ متری تراز می‌کنند. این بخش از آن جهت آینه ثانویه نام گرفته است زیرا دومین سطحی است که فوتون‌ها در راه رسیدن به چهار ابزار علمی این رصدخانه به آن برخورد می‌کنند. به گفته‌ی محققان رسیدن به این نقطه عطف، پایانی بر تنظیمات اصلی آینه خواهد بود. اما تجهیزات “وب” همچنان نیازمند بازرسی و کالیبره شدن هستند که این مورد نیز زمان‌بر است. اعضای تیم “وب” انتظار دارند که انجام همه‌ی این کارها چندین ماه به طور بیانجامد و چشمان تیزبین تلسکوپ “جیمز وب” اواخر ماه ژوئن یا اوایل ماه ژوئیه به جهان باز شود.

استراون می‌گوید: اولین سال از رصدهای علمی آن در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است. ما به تماشای اجرام درون منظومه شمسی به عنوان راهی برای کاوش اولین کهکشان‌هایی که پس از مه‌بانگ ایجاد شدند می‌پردازیم.