اولین کارت زرد مجلس یازدهم به وزیر نفت
اولین کارت زرد مجلس یازدهم به وزیر نفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر نفت قانع نشده و به او کارت زرد دادند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی سوال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان از بیژن زنگنه وزیر نفت درباره‌ی علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی مطرح شد.”اولین کارت زرد مجلس یازدهم به وزیر نفت”

بعد از توضیحات وزیر نفت رضایی گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و تقاضای رسیدگی حقوقی درباره‌ این موضوع را داشته چون تکمیل نشدن فاز ۱۴ پارس جنوبی مصداق ترک فعل است و حتی باید در این باره تحقیق و تفحص صورت گیرد.

نمایندگان با ۸۲ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که آنها هم از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشدند، لذا مجلس یازدهم اولین کارت زرد را به زنگنه داد.

یک کارشناس حقوقی با تشریح روند سوال از وزرا بر مبنای آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح موضوع استیضاح وزرا در صورت دریافت سه کارت زرد را اشتباه عنوان کرد و گفت‌: در هیچ کجای قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس نامی از کارت زرد برده نشده است.

حسین خادمی،‌ حقوقدان در گفت‌و‌گو با مردم‌سالاری با بیان این موضوع،‌ به بررسی روند سوال از وزرا پرداخت و گفت: از هنگامی‌که دولت یازدهم تشکیل شده، ۳ بار از وزرا در صحن علنی سوال شده که اکثریت نمایندگان پاسخ وزیر را قانع‌کننده ندانسته‌اند. اما رسانه‌ها از این مسأله به عنوان کارت زرد نام می‌برند که اشتباه است. برخی واژه‌ها که تعریف جهانی و بین‌المللی دارند، ‌نباید برای آن تعریف و تفسیر دیگری قائل باشیم. به عنوان مثال معنای تابلوی توقف مطلقاً ممنوع در تمامی ‌دنیا این است که توقف در محل نصب آن تابلو مطلقاً ممنوع باشد، اما در بعضی خیابانها مشاهده می‌کنیم تابلوی توقف مطلقاً ممنوع را نصب می‌کنند و ذیل آن می‌نویسند: به استثناء «دارندگان مجوز پارک خودرو» یا «دارندگان کارت پارک». در حالی که در محلی که تابلوی توقف مطلقاً ممنوع نصب می‌شود هیچکس و با هیچ مجوزی حق پارک خودرو را ندارد به همین دلیل در بعضی خیابانها دیده می‌شود ذیل این تابلو به درستی عبارت «حمل با جرثقیل» آورده می‌شود و صدور مجوز پارک در ذیل این تابلو اشتباه است و اگر می‌خواهیم پارک در آن منطقه را در اختیار مرجعی قرار بدهیم، باید تابلوی دیگری نصب شود.

این کارشناس حقوقی این انتقاد را به موضوع به اصطلاح کارت زردی که نمایندگان مجلس به وزرای دولت می‌دهند نیز وارد دانست و افزود: فراموش نکنیم که معنای کارت زرد از میادین ورزشی به ذهن مردم نقش بسته است. بدین معنا که وقتی داور یک مسابقه به یک بازیکن کارت زرد اول را می‌دهد، یعنی به بازیکن می‌گوید که اگر خطای دیگری مرتکب شود و کارت زرد دوم را بگیرد از زمین بازی اخراج می‌شود و پس از آن هم فقط از یک بازی محروم می‌شود و می‌تواند در بازی‌های بعدی حضور داشته باشد و در تمام دنیا این موضوع از معنی واحد برخوردار است. وی ادامه داد: با این مقدمه، اکنون کارت زرد فوتبال به سوال نمایندگان از وزرا در مجلس تعمیم داده می‌شود. در حالی که جایگاه کارت زرد در ماده ۱۲۵ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در مبحث رأی علنی با ورقه آمده است و از عنوان کارت زرد استفاده شده است آن هم به معنی علامت امتناع می‌باشد و معنی آن یعنی رأی ممتنع و این رأی یعنی نه مخالف است و نه موافق.

  • منبع خبر : ایسنا