ايران و کنيا؛ تجارت چاي و قهوه با فرآوردههاي نفتي
ايران و کنيا؛ تجارت چاي و قهوه با فرآوردههاي نفتي
بررسي آمارهاي رسمي منتشر شده نشان مي‌دهد که تجارت ايران و کنيا در سال 1401 کاهش نسبي در قياس با سال 1400 داشته است که نشان‌دهنده پتانسيل خوب براي ارتقاي روابط تجاري دوکشور است.

 

به گزارش صبح اقتصاد بررسي آمارهاي رسمي منتشر شده نشان مي‌دهد که تجارت ايران و کنيا در سال ۱۴۰۱ کاهش نسبي در قياس با سال ۱۴۰۰ داشته است که نشان‌دهنده پتانسيل خوب براي ارتقاي روابط تجاري دوکشور است. در اين ميان تاجران ايراني عمدتا صادرکننده فرآورده‌هاي نفتي به اين کشور آفريقايي بودند و به جاي آن چاي و قهوه از کنيا خريداري کردند. به گزارش ايسنا، سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور ايران در ادامه سفرهاي خود به کشورهاي مختلف، امروز (سه‌شنبه ۲۰ تيرماه)  به آفريقا مي‌رود. او در اين سفر قرار است پس از ۱۱ سال به کشورهاي کنيا، اوگاندا و زيمبابوه برود و با توجه به ظرفيت‌هاي مختلف موجود در آفريقا، برنامه‌ دولت توسعه روابط اقتصادي و سياسي با آن‌هاست. به همين بهانه نگاهي به سطح مبادلات ايران و کنيا در سال گذشته و مقايسه آن به سال ۱۴۰۰ مي‌اندازيم. بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي گمرک جمهوري اسلامي ايران، مجموع تجارت بين ايران و کنيا در سال گذشته کاهش نسبي در قياس با سال ۱۴۰۰ پيدا کرده و با افت ۱۶ درصدي از نظر دلاري و کاهش ۳۷ درصدي از حيث وزني و کاهش چهار درصدي از نظر ارزش ريالي مواجه شده است که نشان‌دهنده پتانسيل بالا براي ارتقاي روابط تجاري دوکشور است. اين کاهش در مبادلات تجاري ايران و کنيا ناشي از کاهش صادرات به اين کشور آفريقايي بوده است چرا که واردات از کنيا به ايران رشد ۱۷۴ درصدي از نظر ارزش دلاري نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ را تجربه کرده است و از نظر ريالي و وزني نيز روند رو به رشدي را شاهد هستيم. اکنون زمان مناسبي براي تجار ايراني است که صادرات خود را به اين کشور آفريقايي بيش از پيش ارتقا دهند.

نگاهي به تجارت دو کشور نشان مي‌دهد ايران در سال گذشته با صادرات حدود ۵۳ ميليون دلار محصولات مختلف به کنيا، اين شريک تجاري را در رتبه چهل و هفتم مقاصد صادراتي خود قرار داده است. البته واردات ايران از همين کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزايش ۱۷۴ درصدي از نظر ارزش دلاري مواجه شده و کنيا نسبت به سال ۱۴۰۰ يازده رتبه صعود در تجارت با ايران را تجربه کرده است. ايران در سال ۱۴۰۰ حدود شش ميليون دلار کالاي مختلف از کنيا وارد کرده بود و اين کشور هفتاد و يکمين کشور فروشنده به ايران لقب گرفته بود اما در سال جاري با واردات بيش از ۱۷ ميليون دلار به رتبه شصتم در بين شرکاي تجاري ايران رسيد. نگاهي به آمارهاي واردات کنيا به ايران در سال گذشته، نشان از رشد ۱۲۶درصدي از نظر وزني و افزايش ۱۷۴ درصدي از نظر ارزش دلاري و رشد ۹۵۵ درصدي از حيث ارزش ريالي نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد که البته اين رشد در زمينه ارزش ريالي ناشي از حذف ارز ترجيحي در سال ۱۴۰۱ است. سال گذشته چه کالاهاي ايراني مسافر کنيا شدند؟ بررسي جزييات صادرات ايران به کنيا نشان مي‌دهد که اين کشور آفريقايي عمدتا مشتري محصولات و فرآورده‌هاي نفتي بوده است. «قيرنفت» در رتبه نخست کالاهاي صادر شده به کنيا قرار گرفته و سهم ۷۵٫۹۹ درصدي را در اين فهرست بلند بالا دارد. پس از آن «روغن پايه معدني» دومين محصول صادراتي به کنيا است که تاجران اين کشور براي خريد آن بيش از ۳٫۴ ميليون دلار هزينه کرده‌اند. «ساير خميرهاي غذايي پخته نشده وپر نشده» نيز در رتبه سوم در اين جدول جزو عمده کالاهاي صادراتي به کنيا است. «مستعمل» نيز چهارمين کالايي است که ايران به کنيا فروخته است، اين عنوان در رديف ماشين‌آلات و وسايل مکانيکي قراردارد و منظور از آن ارابه‌هاي صفاف (ليفتراک چنگال‌دار) مجهز به تجهيزات بلند کردن يا جابجاکردن است که در دو نوع مستعمل و نو به کشورهاي مختلف صادر مي‌شود و اين شريک تجاري براي خريد اين کالا ۱٫۴ ميليون دلار هزينه کرده است. جزييات ۱۰ کالاي نخست صادراتي ايران به کنيا در سال گذشته را در جدول زير مي‌توانيد مشاهده کنيد.