اکسون موبیل و چورون ترمز صنعت نفت شیل آمریکا را می‌کشند
اکسون موبیل و چورون ترمز صنعت نفت شیل آمریکا را می‌کشند
شرکت های نفت اکسون موبیل و چورون قصد دارند در پاسخ به سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضا ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود را پایین بیاورند.

اکسون موبیل و چورون ترمز صنعت نفت شیل آمریکا را می‌کشند

شرکت های نفت اکسون موبیل و چورون قصد دارند در پاسخ به سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضا ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود را پایین بیاورند.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد به نقل از رویترز، شرکت های نفت اکسون موبیل و چورون ترمز تولید نفت آمریکا را میکشند. این دو شرکت بزرگ آمریکایی تولید کننده نفت قصد دارند در پاسخ به سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضا ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود را پایین بیاورند.

این دو شرکت اعلام کردند سرمایه گذاری های آنها در حوزه شیل پرمین بسیار کاهش خواهد یافت. پرمین بزرگترین میدان نفتی آمریکاست که باعث شده این کشور در سالهای اخیر برای اولین بار طی دهه ها به بزرگترین تولید کننده نفت و صادر کننده خالص آن تبدیل شود. هر کدام از این شرکت‌ها قرار است ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه دوم سال مالی جاری از تولید خود کم کند. دلیل اصلی این تصمیم تعطیلی های ناشی از همه گیری ویروس کروناست.

اکسون و چورون از زمان آغاز سقوط بازار نفت در ماه مارس، فعالیت های حفاری در حوزه پرمین را کاهش داده بودند. قیمت نفت آمریکا ۷۰ درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته و به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه رسیده و حتی در بیستم آوریل برای اولین بار به محدوده منفی سقوط کرده است.

تولید نفت و گاز این دو تولید کننده آمریکایی در سه ماهی اول سال جاری میلادی افزایش یافته است و هر دو یک میلیون بشکه در روز در حوزه پرمین تولید کرده اند. پس از آن، تقاضای سوخت به خاطر محدود شدن سفرها و تعطیلی کسب و کار ها بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت و در همین حین عربستان و روسیه بازار را از نفت خود پر کردند.

مدیرعامل چورون گفت:« پس از بهبودی قیمت نفت، دوباره فعالیت در پرمین را افزایش می‌دهیم».

شرکت اکسون ۷۵ درصد از چاه های حفاری خود در حوزه پرمینرا تعطیل کرده و ۱۵ چاه را فعال نگه می دارد.

این شرکت در سه ماهه اول سال جاری ۶۱۰ میلیون دلار ضرر کرده که اولین ضرر و زیان سه ماهه این شرکت طی سه دهه گذشته بوده است. چورون اعلام کرد ۳٫۶ میلیارد دلار از فروش سرمایه هایش سود برده و هزینه های خود را در سال جاری بازهم کاهش میدهد.

هر دوی این شرکت ها بودجه خود را در سال جاری میلادی ۳۰ درصد پایین آورده اند. چورون بودجه هزینه های سرمایه ای را تا ۱۴ میلیارد دلار کاهش داده و اکسون هزینه های خود را در ۲۰۲۰ روی ۲۳ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده که پایین ترین حد طی چهار سال گذشته است.

سایر شرکت های نفت آمریکا هم در حال کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و پیدا کردن راهی برای حفظ منابع مالی خود هستند. شرکت رویال داچ شل سود سهام خود را برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم پایین آورد و اعلام کرد سود سه ماه اول آن نسبت به سال گذشته تقریباً نصف شده است. سوددهی بریتیش پترولیوم در سه ماهه اول سال جاری دو سوم کاهش یافته و بدهی آن به بالاترین حد رسیده است.