اکو به سطح جدیدی خواهد رسید؟
اکو به سطح جدیدی خواهد رسید؟
رئیس جمهور ازبکستان به پتانسیل عظیمی در گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای اکو اشاره کرد.

رئیس جمهور ازبکستان به پتانسیل عظیمی در گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای اکو اشاره کرد.

به گزارش صبح اقتصاد، شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز پنجشنبه در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد و شوکت میرضیایف – رئیس جمهور ازبکستان – طی آن به ظرفیت های فراوان در گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای اکو اشاره کرد.

به گزارش سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان، هدف از برگزاری این اجلاس بررسی چشم‌انداز همکاری‌های چندجانبه اکو و رساندن آن به سطح جدیدی است.

میرضیایف در سخنان خود گفت که اکو پتانسیل زیادی در گسترش روابط در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی و همچنین سرمایه‌گذاری، نوآوری و حمل و نقل دارد.

رئیس جمهور ازبکستان در این اجلاس پیشنهاد تدوین یک سند مفهومی جدید «اهداف استراتژیک همکاری اقتصادی – ۲۰۳۵» را ارائه کرد که با آن اعضای اکو در زمینه‌هایی مانند تجارت، حمل ونقل و ارتباطات، همکاری‌های صنعتی، امنیت انرژی و مبارزه با تغییرات اقلیمی و تعمیق همکاری در گردشگری و مبادلات فرهنگی و بشردوستانه تلاش‌های مشترک انجام خواهند داد.

وی همچنین به اهمیت بهره برداری از پتانسیل کریدورهای حمل ونقل بین قاره‌ی از جمله راه اندازی راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان اشاره کرد. هدف اکو بهبود توسعه و ارتقای تجارت در منطقه است.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، پنج‌شنبه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه صنعتی بین‌منطقه‌ای در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی و برگزاری اولین رویداد خود را در سال ۲۰۲۴ در کشورش ارائه کرد.

شوکت میرضیایف در سخنرانی خود در اجلاس اکو گفت: منطقه وسیع ما که محل زندگی نیم میلیارد نفر است، پتانسیل زیادی برای توسعه همکاری در تجارت، اقتصاد، صنعت، سرمایه‌گذاری، نوآوری و حمل ونقل دارد. او گفت که استفاده کامل از پتانسیل کریدورهای حمل و نقل بین قاره‌ای که از قلمرو ما می‌گذرد و ما را با بازارهای اصلی در منطقه آسیا – اقیانوسیه، جنوب آسیا، خاورمیانه و اروپا مرتبط می کند، مهم است.

وی افزود که ازبکستان برنامه اقدامات مشترکی را برای افزایش جریان سرمایه‌گذاری‌های متقابل، حفاظت از آنها و تعمیق همکاری‌های صنعتی تهیه و به دبیرخانه اکو ارائه کرده است.

او گفت که این سند با هدف ارتقای پروژه‌های مشترک جدید در صنایع شیمیایی، انرژی، زمین شناسی، نساجی، چرم و کفش، موادغذایی، دارویی و صنایع ساختمانی است.

علاوه بر این، میرضیایف عنوان کرد که اهمیت هماهنگ کردن استراتژی‌های ملی انرژی، توسعه شبکه‌های انتقال انرژی بین منطقه‌ای و معرفی گسترده فناوری‌های انرژی سبز نیز در حال افزایش است.

میرضیایف همچنین افزود که در ۱۲ ماه پایانی میزان تجارت بین مراکز بین‌المللی سازمان همکاری اقتصادی حدود ۸۵ میلیارد دلار بوده است.

طبق گزارش پاکستان تودی، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک سازمان بین دولتی منطقه‌ای است که کشورهای آسیایی و خاورمیانه را برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت و سرمایه گذاری و تقویت روابط سیاسی و فرهنگی بین اعضا گرد هم می‌آورد.

  • منبع خبر : ایسنا