ایجاد  و توسعه شرکتهای خرده فروشی محصولات ایرانی در خارج از کشور
ایجاد  و توسعه شرکتهای خرده فروشی محصولات ایرانی در خارج از کشور

ایجاد و توسعه شرکتهای خرده فروشی محصولات ایرانی در خارج از کشور ، عاملی برای افزایش صادرات خرده فروشی به معنای فروش کالا به مصرف کننده نهایی است ، اما نیاز است مفهوم جدیدی با رویکردی صادراتی ، به نام خرده فروشی در خارج از کشور از طریق ایجاد فروشگاه های زنجیره ای عرضه محصولات […]

ایجاد و توسعه شرکتهای خرده فروشی محصولات ایرانی در خارج از کشور ، عاملی برای افزایش صادرات

خرده فروشی به معنای فروش کالا به مصرف کننده نهایی است ، اما نیاز است مفهوم جدیدی با رویکردی صادراتی ، به نام خرده فروشی در خارج از کشور از طریق ایجاد فروشگاه های زنجیره ای عرضه محصولات ایرانی ظهور نماید . وقوع این اتفاق فرخنده ، موجبات شناساندن و بازاریابی کالاهای ایرانی را در خارج از کشور فراهم می نماید و نقش قابل توجهی در افزایش صادرات غیرنفتی خواهد داشت .

در حال حاضر خرده فروشی سازمان یافته ، عامل مهمی جهت رشد کسب کارهای کوچک و متوسط می باشد ، چرا که به تولید کنندگان اجازه می دهد تا بر تولید کالا تمرکز کنند و نگران فروش محصولات خود نباشند . همین اصل را می توان به خرده فروشی صادراتی نیز تعمیم داد ، چرا که شعب مختلف فروشگاه های زنجیره ای در خارج از کشور ، شناخت و توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد تقاضا در بازارهای بین المللی را برای کالاهای ایرانی برعهده می گیرند و به تولیدکنندگان محصولات با کیفیت صادراتی ، این مجال داده شده ، که فقط به تولید با کیفیت فکر کند و محصولات را مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی تولید نموده و دغدغه ای برای صادرات و بازار فروش در خارج از کشور ، نداشته باشند.

فروشگاه های زنجیره ای ، مجموعه فروشگاه هایی هستند که دارای مدیریت واحد می باشند و در سطح یک شهر ، یک کشور یا چندین کشور فعالیت می کنند . این فروشگاه ها در خارج از کشور می توانند از عنوان تجاری یکسانی استفاده کنند یا در هر کشور متناسب با وضعیت فرهنگی ، اقتصادی و شرایط خاص موجود درکشور میزبان ، یک برند خاص تعریف کرده و تحت این نام فعالیت نمایند. در این فروشگاه ها محصولات متنوعی همچون مواد غذایی و آشامیدنی ، بهداشتی و آرایشی ، پوشاک و منسوجات ، لوازم اداری و خانگی و غیره قابل عرضه می باشد .

همانطور که می دانید اولین فروشگاه زنجیره ای در ایران در سال ۱۳۴۰ توسط اخوان کاشانی ، به نام (بزرگ ایران) تاسیس شد و ۸ سال بعد برادران خیامی ، (فروشگاه زنجیره ای کوروش) را تاسیس کردند . در حال حاضر نیز فروشگاه های زنجیره ای بزرگی در ایران وجود دارند که پتانسیل ایجاد شعب در خارج از کشور را نیز ، دارا می باشند . که از آن جمله می توان به فروشگاه شهروند ، رفاه ، هایپر می ، جانبو و غیره اشاره نمود . در سطح بین المللی نیز فروشگاه های زنجیره ای معروفی وجود داشته که شعبات مختلفی در سراسر دنیا تاسیس کرده اند ، از آن جمله  می توان به Walmart ، Tesco و Carrefour اشاره نمود .

ایجاد این نوع فروشگاه ها در خارج از کشور به جامعه صادراتی کمک می کند ، تا با حفظ بازارهای صادراتی موجود ، از حضور رقبا در مقصد های صادراتی ، جلوگیری کرده و ضمن هماهنگی مستمرتولیدات با صادرات و انتقال نظرات مشتریان ، موجبات ارتقاء کیفیت تولید را نیز فراهم می سازد . با توجه به موارد مطرح شده فوق ، ضرورت ملی ایجاب می کند ، شرکتهای تولیدی صادراتی ، انجمن ها و اتحادیه های صادراتی و اتاق های بازرگانی سراسر کشور ضمن اعلام فراخوان با کمک و مشارکت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ موجود در کشور ، کنسرسیومی را تشکیل داده و طی برندی خاص اقدام به ایجاد یک شرکت خرده فروشی صادراتی نمایند ، که بتوانند با سرمایه پذیره نویسی شده و حمایتهای دولتی ، فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و مدرن عرصه کالا را ، حداقل در کشورهای همسایه تاسیس نمایند.

بنا بر فرمایشات رئیس جمهور محترم درهمایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور “امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند ، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است پس لازم است از این نفوذ و عمق راهبردی روابط سیاسی در جهت توسعه صادرات غیر نفتی نیز استفاده نمود و ایجاد شرکتهای خرده فروشی صادراتی و همچنین تاسیس فروشگاه های زنجیره ای بین المللی جهت فروش کالای ایرانی ، می تواند گامی مهم در جهت بهره برداری اقتصادی از این شناخت و نفوذ منطقه ای باشد .

لذا دولت محترم می بایست ضمن حمایت از اینگونه شرکتها ، تدابیری اتخاذ نماید که  شرکتهای مذکور ، از منابع ویژه صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی خاص بهره مند گردند تا بتوانند با تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در خارج از کشور و گسترش شعب ، نقش موثری در افزایش صادرات غیر نفتی ایفا نمایند .

 

تهیه و تنظیم : هادی محمودی ، فعال در حوزه مالی و اقتصادی