ایده‌های خلاق فرهنگی را نباید با کادرسازی‌های دولتی محبوس کرد
ایده‌های خلاق فرهنگی را نباید با کادرسازی‌های دولتی محبوس کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نظام‌های دولتی، ایده‌ها را کادرسازی می‌کنند و آن‌ها را در قفس می‌برند بر لزوم مردمی کردن ایده‌های خلاق فرهنگی تاکید کرد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آئین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و طرح معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران که […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نظام‌های دولتی، ایده‌ها را کادرسازی می‌کنند و آن‌ها را در قفس می‌برند بر لزوم مردمی کردن ایده‌های خلاق فرهنگی تاکید کرد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آئین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و طرح معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران که بعدازظهر امروز سه‌شنبه ۸ اسفند در تالار وحدت در تهران بر گزار شد، گفت: وقتی این حرکت ۴ سال قبل آغاز شد، شاید خود دوستانی که ایده آن را داده بودند هم فکر نمی کردند که کاروان این حرکت امروز به بیش از ۱۵۰ شهر برسد و صدها روستای کشور را در برگیرد.

وی این جشنواره ها را فرصتی برای ارائه خلاقیت های فرهنگی با محوریت کتاب از سوی اقشار مختلف مردم توصیف کرد و افزود: این مسیر از لحاظ سازماندهی تجربه هایی که بوجود آورده می تواند در حوزه های دیگر هم راهگشا باشد.

صالحی گفت: نگاه اول در شکل گیری این حرکت این بود که شالوده ای جمع و جور اما مستحکم و در عین حال با انعطافی گسترده داشته باشد چرا که در کشور ما با تنوع قومی آن، تنها الگوهایی می تواند فراگیر باشند که چنین ویژگی هایی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این حرکت هم واجد طرح بود و هم میدانی برای طرح های خلاق جدید می ساخت. این طرح ها چارچوبی خشک نداشت در عین اینکه بی چارچوب هم نبود. این جریان به ما نشان داد که چقدر ظرفیت های غیرمکشوف فرهنگی در شهرها و روستاها وجود دارد که عمق این ظرفیت ها در یک حوزه یعنی کتاب دیده شد اما به نظر می رسد در سایر حوزه ها هم این ظرفیت هست و آن بخش پنهان کوه یخ زیر آب، خیلی بیشتر از ظرفیت های دیده شده در نوک این کوه است.

صالحی ادامه داد: ما هنوز به خوبی ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی خودمان را بازکاوی و بازشناسی نکرده ایم و اگر بتوانیم به این ظرفیت ها نقب بزنیم، اعماق این چاهِ پُرزَر برای ما مکشوف تر می‌شود.

وی افزود: نکته دیگری که این قبیل طرح ها نشان داد این بود که در هم افزایی نهادهای دولتی، عمومی و بخش خصوصی، اتفاقات بزرگی می تواند پدید آید؛ درست است که ما مشکل کمبود منابع داریم اما اگر جامعه ایرانی ظرفیت های خود را در نهادهای بخش خصوصی و عمومی به هم متصل کند، می تواند اتفاقات شگرف و پیش بینی نشده ای را رقم بزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنجا که جریان طرح پایتخت کتاب مبتنی بر به یک عنصر نبود بلکه بر این ترکیب سازی سه گانه (هم افزایی بخش های دولتی، عمومی و خصوصی) متکی بود، به نظر می آید این می تواند مدلی باشد برای سایر حرکت های فرهنگی.

صالحی تاکید کرد: تجربه نشان داده که ایده های خلاق چقدر می توانند موثر و جریان ساز باشند. وقتی حرکت هایمان را بر اساس بخشنامه های اداری قرار دهیم و وقتی جریان ایده سازی را به رود خروشان جریان اجتماعی می سپاریم، تفاوت این دو آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام های دولتی، ایده ها را کادرسازی می کنند و آنها را در قفس می برند گفت: اگر بتوانیم حرکت یک جریان دولتی را در قفس دولت قرار ندهیم، کبوترانی که در این فضا خلاقانه پرواز می کنند، متکثرتر و با نشاط تر حرکت می کنند.

به گفته صالحی، این جریان از این جهت هم متمایز بود که ایده ها را به میدان بیاورد و توانست صدها و هزاران ایده تازه را شکل دهد و عرضه کند و همچنین یک نهادسازی خوب بوجود بیاورد.

همچنین در این مراسم محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه جایی که کتاب نباشد فرهنگ هم معنا ندارد، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد روند خوبی در برنامه های کتابخوانی هستیم. کتابخوانه های عمومی هر شهر جایی است که این قلب در آنها می تپد.

وی گفت: کسانی که در شهرها، روستاها و عشایر، دوستدار کتاب هستند، دوستدار نبض فرهنگ هستند و نگران کتابند.

همچنین علی اصغر سیدآبادی دبیر چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و همچنین طرح معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران در سخنانی از مشارکت ۱۴۵ شهر و ۱۲۷۰ روستا و آبادی عشایری در این دو جشنواره خبر داد.

حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، پایتخت قبلی کتاب ایران در این مراسم ضمن ارائه گزاری از فعالیت های سه ساله این شهر برای کسب چنین عنوانی از افزایش سرانه مطالعه در بوشهر طی این مدت و رسیدن آن از ۳ به ۵۹ دقیقه در این بازه زمانی خبر داد.

همچنین به گفته وی در این مدت ۵ تقاضای تاسیس کتابفروشی در بوشهر ارائه و ۸ کافه کتاب هم ایجاد شده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی بوشهر با برشمردن برخی طرح های اجرا شده در این مدت در این استان گفت: ما با اداره کل زندانهای بوشهر تفاهم نامه ای را با عنوان «کتاب آزادی» امضا کردیم که بر اساس آن زندانیانی که بیشتر کتاب بخوانند مشمول تخلیف در مجازات می شوند و در همین رابطه هم تعدادی از زندانیان هم حتی آزاد شده اند.

ماحوزی همچنین ایجاد دبیرخانه دائمی در شهرهایی که عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کرده اند و جذب یک نفر نیروی انسانی به همین منظور را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد.

در پایان این مراسم و پس از اعلام کاشان با عنوان چهارمین شهر پایتخت کتاب ایران، شهردار این شهر، کسب این عنوان را اتفاقی تکرار نشدنی و تبلور تاریخ کهن این شهر با بیش از ۷ هزار سال قدمت توصیه کرد.