ایراد مجدد شورای نگهبان به لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی
ایراد مجدد شورای نگهبان به لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ایرادات شورای نگهبان به لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار از پوستر همایش چهل سال قانون اساسی جمهوری اسلامی رونمایی کرد و اظهارداشت: این همایش آذرماه ۹۸ به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به مصوباتی که در شورای نگهبان به تصویب رسیده است، گفت: لایحه الحاق یک بند به تبصره ۱۱ قانون بودجه ۹۸ کل کشور در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همچنین طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که چندین نوبت بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود، در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی ادامه داد: طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ایراداتی که شورای نگهبان به طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور گرفته است، گفت: اطلاق مصوبه مذکور نسبت به مواردی که قرارداد بین اشخاص و بانک، شرعی و قانونی است، خلاف موازین شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین در بند ۷ این طرح بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه تحمیل زیان به بانک های دولتی بدون پیش بینی طریق جبران آن مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی تصریح کرد: همچنین در بند ۸ این طرح، موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی مشخص نیست که آیا قطعی بودن رأی شورای پول و اعتبار مانع مراجعه به دستگاه قضایی است یا خیر که این مورد ابهام دارد و پس از رفع درباره آن اظهارنظر خواهد شد.

وی اظهارداشت: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی در شورای نگهبان قرار گرفت و علیرغم اصلاحات به عمل آمده، ایرادات سابق این شورا به ویژه ایرادات امنیتی کماکان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه موافقتنامه بین ایران و جمهوری خلق چین در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی گفت: از آنجایی که در این لایحه از اصطلاحات غیرفارسی استفاده شده بود، مغایرت آن اعلام شد و همچنین ایراداتی هم به طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی وارد شد.

  • منبع خبر : مهر