مشاور امنیت ملی آمریکا،ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد
مشاور امنیت ملی آمریکا،ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد

مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با یک رسانه عرب زبان، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده است. ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الأوسط، تصریح کرد: همانگونه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تکرار کرده است، توافق هسته‌ای ایران به چند دلیل بدترین توافق در طول تاریخ […]

برجام

مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با یک رسانه عرب زبان، ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده است.

ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الأوسط، تصریح کرد: همانگونه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تکرار کرده است، توافق هسته‌ای ایران به چند دلیل بدترین توافق در طول تاریخ است. اول اینکه ایران پیشاپیش همه دستاوردها که قرار بود در پی توافق هسته‌ای عایدش شود، به دست آورده است. این توافق ۸ سال دیگر به پایان می‌رسد. تاکنون دو سال از آن گذشته است و بعد از پایان این توافق، نظام ایران در آستانه انتقال به مرحله تولید سلاح‌های هسته‌ای قرار می‌گیرد و در طول این مدت ایران خواهد توانست سامانه موشکی خود را توسعه داده و به هدفش برسد.

وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود در خصوص مشارکت آمریکا در برجام را مطابق اولویت‌های خود که تضمین امنیت ملی آمریکا است، می‌گیرد. ماموریت دولت ترامپ، ارائه گزینه‌های بسیاری است تا با توجه به تضمین امنیت آمریکایی‌ها، درباره آن تصمیمگیری شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از این گفتگو افزود: تا زمانی که آمریکا موجود باشد و تا زمانی که شرکای ما در توافق هسته‌ای حضور داشته باشند، ایران باید وظایف خود در قبال این توافق را انجام دهد.

وی با طرح این ادعا که ایران توافق هسته‌ای را عملا نقض کرده است، گفت: مثلا یکی از مفاد توافق این است که در صورت نقض توافق از سوی ایران، ما باید به آن اخطار بدیم و اگر ایران در مدت زمان مشخصی اشتباه خود را اصلاح کرد و پایبندی خود را به توافق نشان داد، دیگر این یک نقض نیست و این یکی از دلایلی است که این توافق را به توافقی خوب برای ایران و توافقی خطرناک برای طرف‌های مقابل تبدیل کرده است. بنابراین اولین گام، اجرای قاطعانه مفاد توافق است. بازرسی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان انجام داد اما انجام نمی‌شود، شیوه‌هایی برای نظارت وجود دارد که به آن رجوع نمی‌شود و همه طرف‌ها باید بر اجرای این توافق با نهایت قاطعیت تلاش کنند.

مک‌مستر در بخش دیگری از این گفتگو افزود: ترامپ اعلام کرده است که نظام ایران به وظایف خود عمل نمی‌کند و طبیعتا به روح برجام پایبند نیست.

وی مدعی شد که ایران به جای مشارکت در برقراری صلح و امنیت در منطقه که توافق آن را ایجاب می‌کند، از گروه‌های تروریستی برای خشونت و هدف قراردادن غیرنظامیان بی‌گناه در مناطق مختلف خاورمیانه تلاش می‌کند.