فاصله ایران در نانو، بیوتکنولوژی , هوافضا با کشورهای اسلامی معنادار است
فاصله ایران در نانو، بیوتکنولوژی , هوافضا با کشورهای اسلامی معنادار است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، صادرات محصولات شرکتهای دانش‌بنیان کشورمان به کشورهای اسلامی را یکی از اهداف حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علم‌وفناوری بیان کرد، گفت: فاصله ایران در نانو، بیوتکنولوژی , هوافضا با کشورهای اسلامی معنادار است. به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سورنا ستاری در حاشیه سفر به قزاقستان که […]

صبح

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، صادرات محصولات شرکتهای دانش‌بنیان کشورمان به کشورهای اسلامی را یکی از اهداف حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علم‌وفناوری بیان کرد، گفت: فاصله ایران در نانو، بیوتکنولوژی , هوافضا با کشورهای اسلامی معنادار است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سورنا ستاری در حاشیه سفر به قزاقستان که به همراه رئیس‌جمهور کشورمان برای حضور در نخستین اجلاس سران کشورهای اسلامی در حوزه علمی و فناوری صورت گرفته است، تلاش برای تسهیل حضور شرکتهای دانش‌بنیان حوزه کشورهای اسلامی و همگام کردن سران کشورها برای اجرای طرحهای مشترک علمی را مهم‌ترین دستاورد این اجلاس برشمرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به لحاظ ارائه مقالات علمی در سطح جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و در بسیاری از فناوریهای نوین همچون نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا و پزشکی با فاصله‌ای معنادار از کشورهای اسلامی قرار دارد.

امضای سند ۱۰ ساله برای همکاریهای علمی و فناوری کشورهای مسلمان

وی افزود: در این اجلاس سندی ۱۰ ساله تحت عنوان ۲۰۲۶ به تصویب اعضا خواهد رسید که مباحثی همچون تبادل دانشجو، ارتقای رتبه دانشگاهها، توسعه علوم جدید و اجرای مگا پروژه‌هایی که اجرای آن از توان مالی و نیروی انسانی یک کشور خارج است در این سند گنجانده شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود توان بالای علمی و توسعه شرکتهای دانش‌بنیان به ویژه در سالهای اخیر جایگاه مناسبی در تجاری‌سازی این دستاوردها نداشته و لذا حرکت دادن شرکتهای دانش‌بنیان به سوی صادرات به بازار کشورهای اسلامی مهم‌ترین هدف حضور در این اجلاس است.

زمینه بسیار خوب برای توسعه علوم جدید بین کشورهای اسلامی

ستاری ادامه داد: دیدگاه‌های مشترک فرهنگی و مذهبی با کشورهای اسلامی زمینه بسیار خوبی را برای تولید مشترک نرم‌افزار و توسعه علوم جدید فراهم کرده است و امروز شرکتهای بسیار خوبی در ایران در زمینه نانو فعال هستند که هم‌اکنون به کشورهای پیشرفته صادرات دارند و به‌راحتی می‌توانند در حوزه کشورهای اسلامی فعال شوند.

وی گفت: برگزاری این اجلاس  تغییر دیدگاه سران کشورهای اسلامی را در زمینه همکاریهای علوم و فناوری فراهم می‌کند و این بزرگترین دستاورد این اجلاس خواهد بود؛ اما برپایی این اجلاس زمینه را برای برگزاری نشستی متشکل از برخی سران کشورهای اسلامی برای اتخاذ موضعی واحد در محکومیت جنایات ضد بشری علیه مسلمانان میانمار فراهم کرده است.

این اجلاس به بررسی روابط نوظهور بین علم و تکنولوژی و جایگاه کشورهای اسلامی در این عرصه می‌پردازد.

علاوه بر سران کشورهای اسلامی، شخصیتهای علمی و فرهنگی و نیز رؤسای نهادهای بین‌المللی نیز در این اجلاس شرکت کرده‌اند و در پایان نشست نیز بیانیه مشترکی منتشر خواهد شد.