ایران همواره طرفدار مردم آفریقا بوده‌ است
ایران همواره طرفدار مردم آفریقا بوده‌ است

وزیر امور خارجه گفت: بخش خصوصی در ایران مشتاق است با شرکت‌های آفریقایی ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد.  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم روز جهانی آفریقا اظهار داشت: از سال ۱۹۶۳ تعداد ۳۲ کشور آفریقایی موفق شدند مستقل شوند و از بند استعمار رهایی یابند. وی گفت: طی این ماجرا، جنبش کشورهای […]

وزیر امور خارجه گفت: بخش خصوصی در ایران مشتاق است با شرکت‌های آفریقایی ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم روز جهانی آفریقا اظهار داشت: از سال ۱۹۶۳ تعداد ۳۲ کشور آفریقایی موفق شدند مستقل شوند و از بند استعمار رهایی یابند.

وی گفت: طی این ماجرا، جنبش کشورهای آفریقایی از منابع و ثروت‌هایشان گذشتند تا هدف مقدس خود را تحقق بخشند. این امر نشان دهنده اتحاد بین کشورهای آفریقایی است.

ظریف تصریح کرد: آفریقا ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل شدن به قاره‌ای مستقل و به روز دارد.

وزیر امورخارجه با اشاره به فرآیند توسعه در آفریقا در سال‌های اخیر اظهار داشت: کشورهای آفریقایی قدم های بزرگی در حوزه‌های حمل و نقل و حل معضلات و درگیری‌های داخلی برداشتند.

وی ادامه داد: اخیرا خروج آمریکا از برجام به عنوان یک اقدام یک جانبه از طرف آمریکا از سوی آفریقا رد شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد تلاش جامع آفریقا برای تامین منافع و نیازهای مردم آفریقا هستیم تا دموکراسی، اقتصاد بارور و رفاه اجتماعی را برای مردمش به ارمغان بیاورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران همواره طرفدار مردم آفریقا بوده و هست و این امر را همواره در اولویت های سیاست خارجی خود قرار داده است.

وی یادآور شد: روابط ایران با آفریقا صرفا یک رابطه سیاسی نیست بلکه رابطه‌ای احساسی و صمیمی است. ما در ماه‌های اخیر در کشورهای آفریقایی کنفرانس های اقتصادی و تجاری برگزار کردیم و ایران به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی هست.

وزیر امور خارجه بااشاره به روابط جامع ایران و آفریقا اظهار داشت: بخش خصوصی در ایران مشتاق است با شرکت های آفریقایی ارتباط نزدیک تری داشته باشد.

وی در پایان خطاب به سفرای کشورهای آفریقایی حاظر در این نشست، گفت: بیایید روابط خود را با یکدیگر گسترده کنیم، به جرات می توانم بگویم دوستان و همکاران ما در ایران اولویت شان برقراری دوستی و روابط نزدیک با کشورهای آفریقایی است؛ زنده باد آفریقا.