ایران و عراق برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در سال هدفگذاری می کنند
ایران و عراق برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در سال هدفگذاری می کنند
وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی ایران و عراق برای افزایش ارزش تجارت دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار در سال خبر داد.

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در نشست مشترک تجاری ایران و عراق که با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق برگزار شد، اظهار داشت: دعوت نخست وزیر عراق از رئیس کل بانک مرکزی ایران برای سفر به این کشور نشانه اراده عراقی‌ها برای رفع موانع تجارت است و برنامه ریزی دو کشور افزایش تجارت به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر عراق در جلسه خود در تهران هم بر این موضوع تاکید کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، سفر یک ماه پیش رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت به بغداد را سفری تاریخی عنوان کرد و گفت: در این سفر چندین تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف، از جمله احداث راه آهن بصره-شلمچه، تسهیل روادید بین دو کشور، حوزه سلامت و به طور ویژه صورتجلسه همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت عراق امضا شد.

او با بیان این که بخشی از توافقات اجرایی شده است، این سفر را یک قدم رو به جلو دانست و افزود: برنامه ریزی دو کشور افزایش تجارت به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ است که رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر عراق در جلسه خود در تهران هم بر این موضوع تاکید کردند.

رحمانی ادامه داد: تشکیل کارگروه مشترک بازرگانی دیگر تفاهم دو کشور است که مقرر شد در چند هفته آینده هیأت ایرانی به بغداد برود تا موارد اجرایی در جلسات مشترک بررسی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، نوسازی عراق، اجرای تفاهم‌نامه های پیشین، ایجاد شهرک صنعتی مشترک یا سرمایه گذاری مشترک اتباع دو کشور را از دیگر دستور کارهای جلسات هیأت‌های دولتی و تجاری دو طرف عنوان کرد.

رحمانی با بیان اینکه برای تسهیل تجارت تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های حمل نقل جاده‌ای و ریلی، ترانزیت و… امضا شده است، افزود: در حوزه بانکی نیز مقرر شد آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق سفر کند که در این خصوص عراقی‌ها نشان دادند اراده آن‌ها برای رفع موانع جدی است.

او با اشاره به ضرورت تأیید چند شرکت بازرسی ایرانی در حوزه استاندارد که به دولت عراق معرفی شده است، گفت: گذرگاه‌ها، تسهیلات نمایشگاهی هم از دیگر توافقات دو طرف بود که در این ارتباط، نمایشگاه دائمی ایران در بغداد را تحویل گرفتیم و برای امسال ۲۸ نمایشگاه را برنامه ریزی کردیم.

در ادامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت تبادل اطلاعات در حوزه مقررات تاکید کرد که به گفته‌ی او مقرر شد دو طرف طی سازوکاری تغییر قوانین دو کشور در حوزه تجارت را به سرعت اطلاع رسانی کنند.

رحمانی با اشاره به لزوم توسعه همکاری بخش خصوصی دو کشور از جمله اتاق‌های بازرگانی، اظهار کرد: در حوزه گمرک در مزرهای ایران و عراق مقررات متفاوتی اجرا می‌شد که بخش عمده آن اصلاح شد تا در مرزهای مختلف مقررات یکسانی از سوی این کشور اعمال شود.

او افزود: حذف اخذ هزینه روادید اولین گام دولت ایران و عراق برای سهولت در رفت و آمد اتباع دو کشور بود، اما بخش دیگری از تفاهم دو طرف وجود دارد که بر اساس آن برای تجار روادید یکساله صادر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه با بیان اینکه سومین اجلاس سران دو کشور سال ۹۳ برگزار شده است، از برگزاری اجلاس چهارم در آینده نزدیک خبر داد.

  • منبع خبر : مهر