باخت سنگین بارسا به PSG؛ سرقت جواهر!
باخت سنگین بارسا به PSG؛ سرقت جواهر!
بارسلونا احتمالا یکی از بهترین جوانان خود را به راحتی تقدیم پاری سن ژرمن می کند.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد یک دهه قبل بارسلونای رویایی بر اساس ستاره های رشد کرده در آکادمی لاماسیا تبدیل به بهترین تیم اروپا شد و ستاره هایی چون ژاوی، آدرس اینیستا، جرارد پیکه، سرخیو بوسکتس و سرآمد همه آنها لیونل مسی باعث شدند بهترین مقطع تاریخ باشگاه بارسلونا رقم بخورد.

در آن مقطع رسانه ها تمرکز فراوانی روی اهمیت آکادمی لاماسیا و تاثیر آن در رشد بارسلونا داشتند و به نوعی اینگونه رئال مادرید و خرج های هنگفت آنها را مورد استهزا قرار می دادند. اما طی یک دهه اخیر این روند در باشگاه بارسلونا فروکش کرده و کمتر بازیکنی از آکادمی موفق به راهیابی به تیم اصلی و درخشش در نوکمپ شده است.

ژاوی سیمونز، ستاره جوان آکادمی بارسلونا که حالا ۱۶ ساله است، یکی از امیدهای اصلی لاماسیا برای تبدیل شدن به یکی از بازیکنان مهم و تاثیرگذار این تیم در سالهای آتی بود اما وی امروز با انتشار متنی در صفحه رسمی خود مدعی شد از بارسلونا جدا می شود و رسانه ها خبر از احتمال فراوان انتقال او به پاری سن ژرمن داده اند.

تقریبا تردیدی وجود ندارد که ژاوی سیمونز در سالهای آتی می تواند تبدیل به یک بازیکن بزرگ شود و پاری سن ژرمن که دو سال قبل با پرداخت ۲۲۲ میلیون یورو موفق به جذب یکی از بهترین بازیکنان بارسا شده بود، حالا این بار احتمالا با پرداخت کسری از آن رقم وحشتناک می تواند جواهر صیقل یافته در آکادمی بارسلونا را جذب کند.

اما جالب اینجاست بازیکنان آکادمی کیا تجربه بازی کردن در مقابل ژاوی سیمونز را در کارنامه دارند. دو سال قبل تیم آکادمی کیا برابر آکادمی لاماسیا به میدان رفت که در نهایت آبی اناری ها موفق شدند با درخشش ژاوی سیمونز با نتیجه ۰-۲ بازیکنان جوان آکادمی کیا را مغلوب کنند.

هادی مهدوی کیا، بازیکن سابق پرسپولیس که این روزها نقش مهمی در پرورش ستاره ها در آکادمی کیا دارد، در آن مقطع به تمجید از عملکرد ژاوی سیمونز پرداخت و وی را بازیکنی آینده دار توصیف کرد و حالا به نظر می رسد پیش بینی وی به حقیقت تبدیل شده است.

اما شاید حسرت برانگیزترین نکته در این روند، نحوه رشد بازیکنان طی این پروسه و تبدیل شدن آنها به یک ستاره در سالهای آتی است. ژاوی سیمونز سالهاست در آکادمی لاماسیا بازی کرده و الفبای ستاره شدن را در بالاترین سطح فوتبال آموخته است.

آنچه باعث ایجاد تغییر بزرگ در این سطح می شود، یادگیری ملزومات تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگ، نه تنها از منظر فنی بلکه از ابعاد دیگر همانند اصول فرهنگی و رفتاری است.

ژاوی سیمونز طی این سالها روندی با یک شیب مرتب و رو به بالا را طی کرده و حالا در سن ۱۶ سالگی فاصله ای تا تبدیل شدن به یک ستاره ندارد. بی شک باشگاه پاری سن ژرمن در سالهای آتی از ژاوی سیمونز در ترکیب ثابت بهره خواهد برد تا این بازیکن خیلی زود حضور در کلاس اول فوتبال جهان را تجربه کند.

اما شرایط در ایران خیلی با دو دهه قبل تفاوتی نکرده است. تصور کنید علی دایی که از سن بالایی فوتبال رسمی را آغاز کرد و تبدیل به آقای گل فوتبال جهان شد، اگر در سنین پایین تر قادر به راهیابی به تیم ملی بود می توانست تا چه اندازه رکورد خود را بهبود بخشد.

در سالهای اخیر سطح اول فوتبال جهان استقبال خوبی از اضافه شدن بازیکنان در سنین پایین به سطح اول خود داشته و بعد از کیلیان امباپه، شاید ژاوی سیمونز نماد ورود ستاره های جوان به فوتبال لقب گیرد.

  • منبع خبر : ورزش سه