بازار آهن ارومیه در لاک رکود
بازار آهن ارومیه در لاک رکود

در گذشته‌ای نه چندان دور، بازار آهن فروشان به‌عنوان یکی از حوزه‌های پرسود و با گردش مالی بالا مطرح بود، اما در سالیان اخیر، چتر رکود و کسادی چنان بر صنوف آهن فروشان سایه افکنده که برخی از فعالان این حوزه با وجود داشتن سابقه طولانی مدت در این بخش، به تعطیلی مراکز فروش آهن […]

در گذشته‌ای نه چندان دور، بازار آهن فروشان به‌عنوان یکی از حوزه‌های پرسود و با گردش مالی بالا مطرح بود، اما در سالیان اخیر، چتر رکود و کسادی چنان بر صنوف آهن فروشان سایه افکنده که برخی از فعالان این حوزه با وجود داشتن سابقه طولانی مدت در این بخش، به تعطیلی مراکز فروش آهن و تغییر شغل مبادرت ورزیده‌اند.

 احمد رضایی، فروشنده آهن آلات در ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کالا در این بخش خبر داد و اظهار کرد: خرید و فروش آهن آلات به حداقل رسیده و دلیل آن افزایش قیمت است.

وی، دلیل این افزایش قیمت ها را عدم نظارت، اتخاذ سیاست های اشتباه و همچنین افزایش قیمت دلار دانست و با اشاره به تاثیر نوسانات دلار خاطرنشان کرد: نوسانات دلار بر روی قیمت آهن آلات نیز تاثیر داشته و باعث افزایش آن شده است.

 وی در رابطه با آینده بازار آهن الات  گفت: در چنین وضعیت اقتصادی، آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد و با داشتن ۲۰ سال سابقه کار، هیچ گاه شاهد چنین وضعیتی در خرید و فروش آهن آلات نبودم. 

 آهنگری، رییس اتحادیه مصالح ساختمانی و آهن آلات ارومیه نیز با اشاره به وضعیت خریدو فروش آهن الات در ارومیه گفت: نوسانات قیمت ارز تاثیری روی افزایش قیمت آهن آلات ندارد.

وی تصریح کرد: اگر آهن آلات وارداتی باشد قطعا نوسانات ارز روی آن تاثیر خواهد داشت ولی چون آهن آلات ما تولیدات داخلی هستند نوسانات ارز تاثیر بسزایی روی قیمت آنها ندارند مگر اینکه کارخانه‌ای شمش‌های آهن خود را از خارج از کشور تهیه کند. 

رییس اتحادیه آهن آلات با بیان اینکه نرخ هر کیلو میلگرد ۶.۵ امروز بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان و هر شاخه تیرآهن ۱۲، ۶۵۵ هزار تومان است، افزود: امروز فعالیت بازار آهن فروشی به طور کامل متوقف شده و تقاضا از طرف مردم به حداقل رسیده است. 

آهنگری در رابطه با تلاش های بازرسان برای کنترل قیمت ها گفت: بازرسان صنعت و معدن و بازرسان اصناف با بازرسی های دقیق سعی در کنترل قیمت بازار دارند.

گزارش از مائده خانی خبرنگار ایسنا