بازار داغ شایعات
بازار داغ شایعات
روزی بچه کلاغی که یادگیری پرواز او به تاخیر افتاده بود در غیاب مادر خود اقدام به پرواز کرده و از بالای درخت به زمین می افتد.کلاغی او را دیده و به سمت دسته ی کلاغ ها میرود و فریاد زنان میگوید بچه کلاغی افتاده و بالش شکسته.

بازار داغ شایعات

-ویروس کرونا وارد ایران شد
-اولین فرد دچار به کرونا در ایران!
-جبهه ایی با سرمای بی سابقه در راه است
و….

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، روزی بچه کلاغی که یادگیری پرواز او به تاخیر افتاده بود در غیاب مادر خود اقدام به پرواز کرده و از بالای درخت به زمین می افتد.کلاغی او را دیده و به سمت دسته ی کلاغ ها میرود و فریاد زنان میگوید بچه کلاغی افتاده و بالش شکسته.هر کلاغ رفت و خبر را به دسته کلاغ های بعدی رساند.یکی گفت بچه کلاغ نوکش شکسته و اینقدر این خبر با اغراق مواجه شد که در آخر همه فکر میکردند بچه کلاغ مرده است.اما وقتی همگی به محل حادثه میروند میبینند که بچه کلاغ توسط مادرش به بالای درخت رفته و صحیح و سالم است.بله،گنجینه ی کهن پارسی دارای مثل های ارزشمندی است که در هر زمان قابل درک و کاربردی است و هدف از رواج آنها پند گرفتن و عبرت برای نسل های بعدی بوده و هست.اما یک کلاغ چهل کلاغ یا به عبارت امروزی “شایعه” چیست؟
در لغت نامه دهخدا، شایعه، چنین معنا شده است: «در تداول امروز، خبرهای بی اصل است که در میان مردم، بر سر زبان ها باشد». اما به بیان علمی تر: «شایعه، عبارت است از: پیامی که در میان افراد جامعه، دهان به دهان می گردد ولی واقعیت، آن را تأیید نمی کند.»
یکی از موضوعات قابل نقد و البته قابل تاملی که وجود داشته و دارد،داغ شدن بازار شایعات حول محور یک خبر مهم است.
این روزها گسترش تکنولوژی علاوه بر مزایا و معایب خاص خود،پخش شایعات را برای سودجویان آسان تر کرده است.شایعاتی بی اساس که هدف خاصی به جز سلب اعتماد ، ایجاد دو دستگی و ربودن آرامش از دل مردم ندارد.
اما چرا شایعه به وجود می‌آید؟
۱-نظرات غیر کارشناسی؛که سبب پخش اطلاعات نادرست،بدون مطالعه و تخصص در حوزه ی موضوع مد نظر میشود.
۲-گاهی دشمنان رسانه ایی به سبب در دست گرفتن افکار عمومی با هدف ایجاد تفرقه و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم جامعه به شایعه پراکنی و پخش اخبار غلط میپردازند.
۳-ترفند های شبکه های مجازی با انگیزه ی بالا بردن دنبال کننده.
۴-انتشار اخبار شنیده شده،بدون بررسی منبع آن.
شایعات منبع دقیق و مشخصی ندارند،نام افراد معتبر در نقل قول ها استفاده نمیشود و در مراجع رسمی بیان نمیشوند.پس چرا مورد توجه برخی از افراد قرار میگیرند؟!
شایعات اخباری هستند که به مهمترین موضوعات میپردازند.اگر دقت کرده باشید همیشه و همیشه شایعات پیرامون مهمترین و حیاتی ترین خبر ها بوده و هست.موضوعاتی مانند سلامتی،امنیت،اقتصاد و مسائلی که به خوبی با زندگی مردم عجین است و برخی افراد ناخودآگاه و طبق ضرب المثل “احتیاط شرط عقل است” برای حفظ مسائل مهم زندگی خود به آن ها تن میدهند!
اما مسئله ایی که وجود دارد این است که عقل،به دنبال یافتن حقیقت است.اخباری که منبع مبهم دارد به هیچ وجه نمیتواند قابل اعتماد باشد چرا که ممکن است هر کسی با هر هدفی به انتشار آن پرداخته باشد.بهترین کار در شرایطی که کشورمان تحت هجمه ی جنگ نرم و روانی دشمن است این است که اخبار و اطلاعات را از مراجع معتبر دنبال کنیم،قبل از آن،اولین سلاح مبارزه با شایعه بالا بردن اطلاعات و آگاهی است که از هیچ راهی جز مطالعه به دست نمی‌آید.بهتر است پس از شنیدن یک خبر با مطالعه ایی کوتاه به صحت یا عدم صحت نسبی آن برسیم و بعد میتوانیم با تطبیق دادن اطلاعات دریافتی با مراجع پخش خبر،به اعتماد یا عدم اعتماد به آن مرجع برسیم.

نرگس اخگری