واکنش وزیر امور خارجه ترکیه به بازداشت شهروندان آلمانی
واکنش وزیر امور خارجه ترکیه به بازداشت شهروندان آلمانی

وزیر امور خارجه ترکیه با رد واکنش شدیداللحن برلین درباره بازداشت شهروندان آلمانی، گفت: هر زمان که یک “دسیسه‌چین” را دستگیر می‌کنیم آلمان عصبانی می‌شود. به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترکیه بیش از ۵۰ هزار تن از جمله روزنامه‌نگاران را با حکم وضعیت فوق‌العاده بازداشت کرده است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شنبه به […]

ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه با رد واکنش شدیداللحن برلین درباره بازداشت شهروندان آلمانی، گفت: هر زمان که یک “دسیسه‌چین” را دستگیر می‌کنیم آلمان عصبانی می‌شود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترکیه بیش از ۵۰ هزار تن از جمله روزنامه‌نگاران را با حکم وضعیت فوق‌العاده بازداشت کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شنبه به خبرگزاری آناتولی گفت: زمانی که ما یک “توطئه‌گر کودتا” را بازداشت می‌کنیم، آلمان عصبانی می‌شود اما ما باید چه کار کنیم؟ این فرد بازداشتی شهروند ترکیه هم است اما آلمان می‌پرسد چرا شهروند مرا بازداشت کردید؟

برلین جمعه اعلام کرد، دو تن دیگر از اتباع آلمانی به “دلایل سیاسی” در ترکیه بازداشت شدند. با این بازداشت‌ها، شمار اتباع آلمانی که در بازداشت به سر می‌برند به ۱۲ تن رسید.

همزمان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آنکارا هشدار داد که در سیاست‌هایش بازنگری خواهد کرد. خبرگزاری آلمان به نقل از مرکل گزارش داد: هیچ مبنای قانونی برای اکثر این بازداشت‌ها وجود ندارد.

براساس گزارش دوغان، دو تبعه آلمان که اخیرا بازداشت شدند ترک‌تبار هستند و به ظن ارتباط با کودتای ناکام در فرودگاه آنتالیا در جنوب‌شرق ترکیه بازداشت شدند.

چاووش اوغلو گفت: اگر کسی با کودتای ناکام ارتباط داشته باشد، پس چرا باید شما از آنها طرفداری کنید؟

روابط میان این دو متحد عضو ناتو از زمانی که برلین از سرکوب‌های گسترده ترکیه انتقاد کرده است، شدیدا تیره شده است. دستگیری ده‌ها تبعه آلمانی از جمله دنیز یوجل، روزنامه‌نگار آلمانی-ترکیه‌ای روابط دوجانبه را بدتر کرده است. یوجل پیش از دادگاهی شدن به اتهامات تروریستی ۲۰۰ روز در بازداشت بود.