بازشدن پرونده دو نرخی شدن هتلها
بازشدن پرونده دو نرخی شدن هتلها

پرونده دو نرخی شدن هتلها برای گردشگران خارجی پس از چند سال درحالی باز شد که قیمت ارز به بالاترین نرخ خود رسیده و هتلداران را به این باور رسانده که گرفتن ریال، سوبسید به گردشگر خارجی است.  دو نرخی شدن هتلهای ایران بازهم خبرساز شد. چند سال پیش بود که هتلها نرخ ارزی از […]

پرونده دو نرخی شدن هتلها برای گردشگران خارجی پس از چند سال درحالی باز شد که قیمت ارز به بالاترین نرخ خود رسیده و هتلداران را به این باور رسانده که گرفتن ریال، سوبسید به گردشگر خارجی است.

 دو نرخی شدن هتلهای ایران بازهم خبرساز شد. چند سال پیش بود که هتلها نرخ ارزی از گردشگران خارجی می گرفتند چون آن زمان قیمت دلار و یوروثابت بود و به حال هتلدار فرقی نمی کرد که گردشگر خارجی ریال بدهد و یا ارز. چون همان ارز را به قیمت روز تبدیل می کردند و مشکلی هم وجود نداشت ولی پس از تدوین دستورالعمل نرخ گذاری واحدهای اقامتی و پیش آمدن بحث استانداردسازی هتلها، محمد شریف ملک زاده که مدتها معاون گردشگری و سپس رئیس سازمان میراث فرهنگی شده بود، دو نرخی بودن قیمت اتاق ها را رد کرد و این موضوع از آن سال مسکوت ماند. حالا دوباره جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران پس از اتفاقاتی که در حوزه نابسامانی ارز در ایران رخ داده گفته است که هتلداران کشور می خواهند سیاست دریافت نرخ ارزی را دوباره اجرا کنند مانند همه دنیا.

همه دنیایی که حمزه زاده می گوید این طور است که در سایت های خارجی در هنگام رزرو اتاق نرخ ها به ارز دلار و یا یورو نمایش داده می شوند و اگر گردشگر خارجی نیز به هتل مراجعه کند آن نرخ را به قیمت دلار یا یورو برایش محاسبه می کنند اما اجباری نیست در کشوری که دلار و یا یورو واحد پولی آن کشور نیست؛ حتما گردشگر یورو بپردازد. چون رزرواسیون همان موقع نرخ را برای گردشگر محاسبه می کند.

ولی حالا در ایران مشکلات متفاوت است. هر روز نرخ ارز کم و زیاد می شود و گردشگری که می خواهد به هتل برود نمی داند الان یورو چقدر است و ساعت دیگر چقدر. این تبدیل نرخ توسط هتل برای او ، سوءتفاهم ایجاد می کند و هتلدار را نیز به دردسر می اندازد. به همین دلایل است که هتلداران می خواهند از این به بعد دوباره رویه گرفتن ارز از گردشگر خارجی را در پیش بگیرند.

درآمد هتلها کم شده و هزینه ها زیاد

عباس بیدگلی مشاور اجرایی جامعه هتلداران ایران می گوید: اکنون مسافر خارجی هتلها کم شده و گردشگر داخلی هم کمتر به هتل می رود نتیجه اینکه درآمد هتل کم شده ولی هزینه های آن بالا رفته است.  گردشگر خارجی زمانی که به ایران می آید آنقدر همه چیز برایش ارزان است که تصور می کند مشکلی وجود دارد. در حال حاضر راننده های تاکسی و رزرواسیون هتلها کار تبدیل ارز گردشگر خارجی را به ریال انجام می دهند. اقدامی که باعث شده تا گردشگر خارجی ناراضی باشد. چون گرفتار این نوع از رفتارهاست.

ک بخش ماجرا این است که دلار به ریال تبدیل شود یا ریال به دلار. یعنی اگر یک گردشگر خارجی به هتل مراجعه می کند و قیمت اتاق به ریال ۲۰۰ هزار تومان است ، هتلدار با او چه نرخی را محاسبه می کند؟ دلار چهار هزار تومانی یا دلار هشت هزار تومانی؟

اگر قیمت اتاقی که ۲۰۰ هزار تومان است برای مسافر خارجی با نرخ دولتی حساب شود، گردشگر باید حدود ۴۷ دلار بپردازد و اگر با دلار بازار ثانویه محاسبه شود، باید از او چیزی حدود ۲۲ دلار گرفت. هتلداران معمولا از آنجا که اعلام می کنند نرخ هزینه کرد آنها در هتلها به قیمت دلار بازار ثانویه است و آنها از هیچ ارز دولتی و یا حتی سوبسید و یارانه دولتی استفاده نمی کنند ترجیح می دهند که چنین سوبسیدی را نیز به گردشگر خارجی ندهند و دلار بیشتری از او بگیرند.

از سوی دیگر اگر قرار باشد که نرخ دلاری برای هتلها تعیین شود و دلار به ریال تبدیل شود، قیمت هتلی که سه ستاره دارد به نرخ هتل ۵ ستاره واقعی می رسد یعنی گران تر محاسبه خواهد شد. که البته گران تر شدن نرخ اتاق هتل خوشایند هتلدار است ولی قیمت آن واقعی نخواهد بود.

اکنون هر از گاهی هتلداران با مسئولان سازمان میراث فرهنگی جلسه ای می گذارند تا در این باره صحبت کنند و به نتیجه ای برسند. در نشستی که هتلداران کشور با رئیس سازمان میراث فرهنگی داشته اند ، امیری مدیرعامل هتل اسپیناس در این جلسه گفت: «خدمات هتل ها استاندارد است، هزینه‌ها دلاری شده است اما هزینه را نمی‌توانیم از خدمات گیرنده بگیریم، قیمت هتلهای ۴ و ۵ ستاره را ما نباید مشخص کنیم، هتلها قبلا دو نرخ داشتند، ریالی برای گردشگران داخلی و ارزی برای گردشگران خارجی، امروز ما تلاش کرده‌ایم تا هتلهای کشور استاندارد شود.»

او اضافه کرد: «ما حاضریم هتل ۴ ستاره کشورمان هم‌قیمت هتل ۴ ستاره کابل باشد، این هتل در کشورهای دیگر دنیا زیر ۱۰۰ دلار نیست، ما باید بتوانیم هزینه خدماتی را که ارائه می‌دهیم دریافت کنیم، قیمت هتل ۴ و ۵ ستاره براساس اسلام آباد و کابل هم بگیرید ما قبول می‌کنیم، ما حاضریم این دلار را به دولت بدهیم.

نصب تابلوی ارزی در هتلها

حالا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خبر از نصب تابلوی ارزی در رزرواسیون هتلها می دهد و می گوید: قرار نیست با احتساب نرخ دلاری برای گردشگران خارجی قیمت اتاق هتلها نیز افزایش یابد. باید در این باره با هتلداران جلسه ای برگزار کنیم تا این نرخ کارشناسی شود. شاید به این نتیجه برسیم که در بخش رزرواسیون هتلها تابلوی نرخ ارزی نیز نصب شود تا گردشگر سردرگم برای پیدا کردن نرخ ارزی در همان روز نماند. چون همیشه گردشگران و هتلداران این مشکل را داشتند که نمی دانستند با کدام نرخ باید ارز را تبدیل می کردند. متاسفانه در این راستا اقداماتی هم انجام شد. مثلا گزارش می رسید که راننده ها دلار را برای گردشگر چنج می کردند باید صحبت شود که برخی از صرافی ها این اقدام را انجام داده و گردشگران در صرافی دلار را چنج کنند.

نظر علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز درباره دونرخی شدن هتلها این است که «هتلداران درخواست دارند هم به صورت ریالی و هم به صورت ارزی بتوانند  هزینه ارائه خدمات را دریافت کنند، در مجموعه ما با این تصمیم موافق هستیم چراکه باید از هتلداران حمایت کنیم تا سطح ارائه خدمات را گسترش دهند، اما ممکن است این موضوع عوارضی برای سایر بخش‌ها داشته باشد به همین دلیل تشکیل یک کمیته برای بررسی این مورد با حضور جامعه هتلدارا ن و دفاتر خدمات گردشگری با معاون گردشگری می‌تواند اثرگذار باشد تا همه عوارض،مزایا و معایب این طرح دیده شود و تصمیم خوب و اثرگذاری بدون هرگونه حاشیه اتخاذ شود.»

اکنون هتلداران به این باور رسیده اند که چون آژانسداران از مسافر دلار و یورو می گیرند پس باید به هتلدار نیز ارز تعلق گیرد اما اکنون آژانس ارزی که از گردشگر خارجی می گیرد را تبدیل به ریال کرده و با مسافر محاسبه می کند. این اجحافی در حق هتلدار است. چون سازمان میراث فرهنگی هم حتی اکنون از مسافر خارجی برای ورود به موزه ها نرخ متفاوتی دارد پس می تواند برای هتلها نیز این اقدام را اجرایی کند.

اگر چه که گرفتن نرخ ارز برای هتلدار اقدامی مناسب است اما باید توجه کرد که هیچ یک از هتلهای ایران حتی اگر استاندارد هم باشند با هتلهای پر ستاره کشورهای دیگر قابل قیاس نیستند تا بتوانند همان نرخ ارزی که آنها می گیرند را از مسافر خارجی دریافت کنند پس باید به این نکته توجه شود که تبدیل دلار به ریال موجب افزایش سه برابری قیمت هتلها و در نتیجه گران شدن تورهای ورودی به ایران نشود.