بازگشت نفت به ۹۰ دلار
بازگشت نفت به ۹۰ دلار
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با آماده شدن بازار برای بزرگترین کاهش تولید اوپک پلاس از زمان بحران کووید در سال ۲۰۲۰ و افت ارزش دلار، افزایش بیشتری پیدا کرد.

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با آماده شدن بازار برای بزرگترین کاهش تولید اوپک پلاس از زمان بحران کووید در سال ۲۰۲۰ و افت ارزش دلار، افزایش بیشتری پیدا کرد.

به گزارش صبح اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز دوشنبه در پی انتشار گزارش‌هایی از مذاکرات تولیدکنندگان اوپک پلاس برای کاهش تولید جمعی به میزان حداکثر یک میلیون بشکه در روز، چهار دلار افزایش پیدا کرده بودند.

چنین اقدامی، بزرگترین کاهش تولید اوپک پلاس از زمان بحران کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ خواهد بود و در پی افت چشمگیر قیمت‌های نفت صورت می گیرد.

اوپک قرار است برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، روز چهارشنبه جلسه حضوری وزیران را در وین برگزار کند و در این جلسه، درباره کاهش تولید تصمیم گرفته می‌شود. چندین عضو این گروه پیش از این هشدار داده بودند که تولید نفت برای پشتیبانی از قیمت‌ها که به پایینترین حد هشت ماه گذشته نزول کرده اند، کاهش داده خواهد شد.

قیمت‌های نفت در پی نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا که محدودیت عرضه روسیه پس از جنگ در اوکراین، را تحت الشعاع قرار داده است، از بالاترین رکورد ۱۴ سال اخیر که امسال به ثبت رسانده بودند، عقب نشینی کرده اند. افزایش نرخهای بهره، تورم و نشانه های ضعف فعالیت اقتصاد جهانی، بزرگترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت نفت در سال میلادی جاری بوده‌اند. برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا هم میزان عرضه را افزایش داده و قیمت‌ها را پایین آورده است.

رشد ارزش دلار آمریکا هم عامل دیگری بود که روی قیمت نفت تاثیر گذاشت. ارزش دلار به بالاترین رکورد ۲۰ سال اخیر صعود کرده و با گران کردن نفت برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند، باعث تقاضای کمتر شده بود. اما پس از این که کندی فعالیت اقتصادی، انتظارات برای آهسته شدن روند افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را بالا برد، قیمت نفت از افت ارزش دلار سود برد. با این حال، کندی فعالیت اقتصادی به نفع قیمت‌های نفت نیست زیرا تقاضا برای سوخت را ضعیف می کند.

بر اساس گزارش اینوستینگ، معامله گرانی که نفت را خریداری می‌کنند، اکنون انتظار دارند زمستان سخت در اروپا، کاهش تولید اوپک و تسهیل محدودیت‌های کرونا در چین، از قیمت‌ها در سه ماهه چهارم پشتیبانی کند. اما فروشندگان بازار انتظار دارند سیگنالهای افزایش نرخ‌ها از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و سیگنال‌های تقاضای ضعیفتر، قیمت‌ها را پایین‌تر ببرد.

  • منبع خبر : ایسنا