بازی‌های مکّارانه عربستان ادامه دارد/ این بار عراق بازیچه می‌شود!
بازی‌های مکّارانه عربستان ادامه دارد/ این بار عراق بازیچه می‌شود!

مسئولان ورزش عربستان در تازه‌ترین اقدامات خود به حمایت از فدراسیون عراق پرداخته و تلاششان را برای رفع محرومیت این تیم جهت بازی در خاک خودش آغاز کرده‌اند.  عربستان مدتی است دامنه فعالیتهای دیپلماتیک و روابط بین الملل ورزش و بخصوص فوتبال خود را گسترش داده است که این موضوع می‌تواند در آینده معادلات ورزشی […]

مسئولان ورزش عربستان در تازه‌ترین اقدامات خود به حمایت از فدراسیون عراق پرداخته و تلاششان را برای رفع محرومیت این تیم جهت بازی در خاک خودش آغاز کرده‌اند.

 عربستان مدتی است دامنه فعالیتهای دیپلماتیک و روابط بین الملل ورزش و بخصوص فوتبال خود را گسترش داده است که این موضوع می‌تواند در آینده معادلات ورزشی خاورمیانه و حتی قاره آسیا را تحت تاثیر قرار دهد؛ بخصوص اینکه کشمکش بازی تیم های عربستانی با تیم های ایرانی و قطری در لیگ قهرمانان آسیا به اوج خود رسیده است.

به جز امارات و بحرین که از همان ابتدا برای عربستان خوش خدمتی می کردند و به «ساز آنها می رقصیدند»، سعودی ها به دنبال پیدا کردن هم پیمانان جدید بوده اند تا بتوانند با ایجاد یک ائتلاف، عرصه را بر مخالفان خود بخصوص ایران تنگ کنند.

از همین رو، رئیس هیات ورزش عربستان به سمت کشورهایی رفت که با مشکلاتی بزرگ دست به گریبان بوده اند تا از طریق حل این مشکلات، این کشورها را وامدار خود کند. از جمله این کشورها، کویت بود که چند سالی از سوی فیفا تعلیق شده بود. کویت سرانجام با رایزنی و جلسات مسئولان ورزش عربستان با رئیس فیفا، چندی پیش رفع تعلیق شد و حتی با حمایت سعودی ها، میزبانی مسابقات فوتبال کشورهای عربی را از قطر گرفت. به این ترتیب، کویت به پایگاه جدیدی برای عربستان تبدیل شد تا در مجامع مختلف بتواند از این کشور، به نفع خود استفاده کند.

عراق، تازه ترین بازیچه ورزش عربستان است. بزرگترین مشکل فوتبال عراق، اجازه ندادن فیفا به برگزاری مسابقات بین المللی و ملی در خاک این کشور است. چند سالی است که عراق برای برگزاری بازی های آسیایی و ملی خود، به کشورهای دیگر از جمله ایران و قطر می رود. تلاش عراقی ها برای متقاعد کردن فیفا و رفع ممنوعیت بازی در خاک خودش نتیجه ای نداشته است.

با این حال، عربستان با استفاده از این ضعف فدراسیون عراق، تلاش و رایزنی اش را برای حل این مشکل آغاز کرده است. این خبری است که «ترکی آل شیخ» رئیس هیات ورزش عربستان در جشن صعود تیم ملی فوتبال این کشور – که روز گذشته برگزار شد- اعلام کرد. ترکی آل شیخ گفت که عربستان تلاشش را برای رفع ممنوعیت بازی ملی در عراق به کار می گیرد و در همین راستا، قرار است اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، دیدار تدارکاتی عربستان و عراق در بغداد برگزار شود.

عربستان در شرایطی برای حل مشکل عراق اعلام آمادگی کرده که عراقی ها طی چند سال اخیر یکی از حامیان ورزش ایران – حداقل در ظاهر- بوده اند. ایران در سالهای گذشته میزبان بازی های ملی عراق بوده و به دفعات تیم ملی این کشور با حریفان خود در تهران دیدار داشته است. عراق حتی در مقطعی در مرحله انتخابی جام جهانی روسیه با عربستان برای بازی در ایران به مشکل خورده بود. عربستانی ها از حضور در ایران خودداری کردند و بازی این دو کشور به جای ایران در مالزی برگزار شد.

حالا و در وضعیتی که فدراسیون فوتبال ایران به حامیان مختلفی برای «به کرسی نشاندن» حرف خود در مجامع بین المللی از جمله کمیته های مختلف کنفدراسیون فوتبال آسیا نیاز دارد، این عربستان است که با یارگیری و حرکات شطرنج‌وار، در این جهت گام بر می دارد.

سعودی ها با دعوت از «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا به این کشور عملا نشان دادند که راه های لابی ورزشی را به خوبی طی می کنند و به نظر می رسد در ایجاد ارتباط با بالاترین نهاد فوتبال دنیا کوچکترین مشکلی ندارند.