در آستانه بازی با فولاد،هیچ نگرانی بابت سحر جادو نیست
در آستانه بازی با فولاد،هیچ نگرانی بابت سحر جادو نیست

مدیرعامل باشگاه ذوب آهن با دفاع از صحبت‌هایش درباره اصفهانی‌های فوتبال، گفت: حتی بحث هسته‌ای را هم یک اصفهانی کارگردانی کرد! سعید آذری به مباحث مطرح شده درباره سحر و جادو در فوتبال پرداخت و تاکید کرد که در آستانه بازی با فولاد، هیچ نگرانی بابت این مسئله ندارد. وی همچنین با دفاع از صحبتهایش […]

مدیرعامل باشگاه ذوب آهن با دفاع از صحبت‌هایش درباره اصفهانی‌های فوتبال، گفت: حتی بحث هسته‌ای را هم یک اصفهانی کارگردانی کرد!

سعید آذری به مباحث مطرح شده درباره سحر و جادو در فوتبال پرداخت و تاکید کرد که در آستانه بازی با فولاد، هیچ نگرانی بابت این مسئله ندارد. وی همچنین با دفاع از صحبتهایش درباره «اصفهانی‌های فوتبال» گفت: صدور مجوز حرفه ای استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی را به خاطر دریافت سه میلیارد تومان سفته بود که این ایده را رئیس و دبیر فدراسیون فوتبال دادند.

مشروح گفتگوی آذری در ذیل می آید:

  بعد از چند هفته بالاخره ذوب آهن توانست به پیروزی برسد.

– سعید آذری: بله؛ ما در هفته های گذشته هم مستحق برد بودیم ولی با بدشانسی سه امتیاز را نمی گرفتیم. خوشبختانه با سعه صدر مجموعه، تمرینات خوب، درایت کادر فنی و حمایت هواداران توانستیم سپیدرود را شکست بدهیم. این می تواند شروع خوبی برای اوج گیری دوباره ذوب آهن باشد. خدا را شکر در این بازی خارج از خانه به برد رسیدیم. البته سپیدرود هم تیم خیلی خوبی بود و محکم بازی کرد.

* هفته آینده با فولاد خوزستان بازی دارید؟ برنامه هایتان برای تیمی که موفق شده است صدرنشین لیگ را شکست بدهد چیست؟

– فولاد خوزستان در حال حاضر به هماهنگی خوبی رسیده است. آنها پارس جنوبی را شکست دادند و این نشان می دهد که فولاد به بلوغ تاکتیکی رسیده است. البته ذوب آهن ثابت کرده است تیم روزهای سخت است. به بازیکنانمان ایمان داریم. مطمئنیم که بازیکنان تمام تلاش خود را برای بازی تاکتیکی همراه با برد ارائه میدهند. بدون شک این مسابقه یکی از زیباترین دیدارهای لیگ برتر خواهد بود.

* باتوجه به مطرح شدن بحث سحر و جادو از سوی تیم پارس جنوبی بعد از بازی با فولاد، آیا نگران این مباحث نیستید؟

– من به خرافه پرستی و سحر و جادو اعتقادی ندارم. اصلا هم نگران نیستیم. این مسائل می تواند روی کسانی که از نظر فرهنگی مشکل دارند، تاثیر بگذارد. اینکه تمام تلاش یک باشگاه و مربیان و بازیکنان تحت شعاع خرافه پرستی قرار بگیرد، جای تاسف دارد. مطرح شدن این مباحث آنهم در برنامه های تلویزیونی هم به نوعی ترویج دادن آن است و فقط به پیکره فوتبال ضربه می زند. اینها باعث دفع هواداران از فوتبال و ورزشگاه ها می شود. شاید خیلی از خانواده ها با این مباحثی که می بینند، به فرزندانشان اجازه ندهند به ورزشگاه بروند. از اینکه این مسائل در برنامه های پرمخاطب هم مطرح و پخش می شود، اظهار تاسف می کنم.

* آیا قبول ندارید که چنین مباحثی در فوتبال جریان دارد و هدف رسانه ها شناسایی و ریشه کن کردن آن است؟

– من مطالعاتی در این زمینه داشته ام. کشورهای آفریقایی و همینطور مکزیک مهد خرافه پرستی و جادوگری هستند. اگر قرار بود سحر و جادو اثرگذار باشد که مکزیک تا الان ۱۰ بار قهرمان جام جهانی شده بود. به عنوان فردی که سالهاست در ورزش هستم، از دوران قهرمانی گرفته تا مربیگیری و مدیریت می گویم این مسائل روی کسانی اثر گذار است که تحصیلات کمتری دارند.

* با وجود این مهدی تارتار سرمربی پارس جنوبی برای شکایت از سرمربی فولاد حتی به کمیته اخلاق رفته است.

– من راجع به افراد صحبت نمی کنم. حرف من کلی بود و نظر شخصی ام را گفتم.

* باتوجه به شرایطی که تیم ذوب آهن دارد، آیا امکان تقویت تیم در نیم فصل و جذب بازیکن جدید هست؟

– من قبلا هم گفته ام که تمرکزمان روی بازی های باقیمانده در نیم فصل اول است. ما چند بازی سخت دیگر پیش رو داریم. به هر حال گوش به زنگ هستیم و هر موقع که قلعه نویی برنامه هایش را داد، آنرا عملیاتی می کنیم.

* چندی پیش در مصاحبه ای عنوان کردید که اگر درایت اصفهانی‌های فوتبال نبود، استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی مجوز حرفه ای نمی گرفتند. این صحبت با واکنش های منفی زیادی مواجه شد. از گفتن این صحبت چه منظوری داشتید؟

– اولا باید بگویم حرفی نمی زنم که کسی خوشش بیاید یا بدش بیاید. من واقعیتها را می گویم. مکاتباتی هست که بنده آنرا در آینده منتشر می کنم تا ببینید ذوب آهن باوجود فشارهای زیادی که در دو، سه سال اخیر برای کاهش بودجه داشته است، به بیراهه کشیده نشد. شاید ما در مقطعی حتی می توانستیم مثل آقایان به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم شکایت کنیم ولی حیثیت فوتبال ایران را زیر سئوال نبردیم. ما به آقایان تذکراتی دادیم. این قصه سر دراز دارد.

* شفاف‌تر توضیح می‌دهید؟

– آقایان فکر نکنند قضیه تمام شده است. اگر اصفهانی های فدراسیون فوتبال یعنی مهدی تاج و محمدرضا ساکت «ریش گرو نمی گذاشتند» و تدبیر نمی کردند، این مجوزها صادر نمی شد. اینکه باشگاه ها هم ۳ میلیارد تومان سفته در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشته اند، پیشنهاد تاج و ساکت بود. اگر این گارانتی نبود، مجوز حرفه ای صادر نمی شد. اصفهانی ها در طول تاریخ مملکت، تاثیرگذار بوده اند. زمان جنگ شهید خرازی‌ها، شهید میثمی‌ها در صف اول جبهه بودند. در بحث بردن جوایز بین المللی و هنر هم اصفهانی ها اول هستند مثل اصغر فرهادی. در بحث ورزش هم که اصفهانی‌ها سابقه حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و حضور در جام باشگاه های آسیا را در کارنامه دارند. به کسانی هم که تیتر زدند «ما هم در بحث هسته ای جلوتر هستیم» باید بگویم بحث هسته ای را هم یک اصفهانی یعنی آقای محمدجواد ظریف کارگردانی کرد! آنجا هم پای یک اصفهانی وسط بود. پس این صحبتها خیلی به کسی «بَر نخورد».

* قبول دارید صحبت‌های شما یک مقدار تند بود؟

– من عاشق اصفهان هستم و از اصفهان هم دفاع می کنم. شاید خیلی از موارد بوده که وجود تاج و ساکت در فدراسیون به ضرر تیم های اصفهانی تمام شده است. زمانی که موقعیتی ۵۰ – ۵۰ بوده، آقایان تاج و ساکت برای اینکه شبهه ایجاد نشود و زیر سئوال نروند، حق را به دیگران داده اند ولی ما ابایی نداریم و روی موضع خود هستیم. آیا در قضیه خرافه پرستی نامی از استان اصفهان مطرح شد؟ اصفهانی ها فقط نان همت و مدیریت و برنامه ریزی خودشان را می خورند. آنها هم که ناراحتند، هدفمند ناراحتند ولی نمی توانند مرا مقابل دیگران قرار بدهند. بعضی از مطالب هدفدار نوشته شود بود تا مرا مقابل بعضی از دوستان قرار بدهند. موج سواری هم حدی دارد! من قهرمان ملی بوده ام، تحصیل کرده ام، مربی بوده ام و چندین سال هم سابقه مدیریت دارم. اگر حرفی می زنم با سند و مدرک است. آقایان هم زیاد ناراحت نشوند.

* به عنوان سئوال پایانی؛ شکایت باشگاه ذوب آهن از رضا شکاری به کجا رسید؟ اطلاعی از این بازیکن دارید؟

– شکایت ما در حال رسیدگی است. شکاری هم که دارد در تیم دوم روبین کازان تمرین می کند. این تصمیمی است که خود رضا گرفت. من تلاش کردم این بازیکن را راهنمایی کنم ولی او تصمیم دیگری گرفت. به هر حال او محصول آکادمی ذوب آهن است و برایش آرزوی موفقیت می کنم.