باز هم خدا با روحانی نبود
باز هم خدا با روحانی نبود
گاهی آدم فکر میکنه جن و انس با هم نقشه کشیده اند که نگذارند اب خوش از گلوی رئیس جمهور پایین بره. اینکه دلیلش چی میتونه باشه واقعا غیر قابل فهمه اما میشه حدس بزنیم که یه جوری او پیش خدا سکه نا رایج شده چرا که ایام و این روزها، همه چیز غیر مترقبه است.

زلزله، باران، سیل، قیمت دلار وقیمت نفت و تحریم هاو قیمت گوشت، تحویل خودرو، انگار برگشته باشیم به دوره قبل از تأسیس دولت و سازمانهای مدیریتی. گویی هنوز هیچ گونه علم و تکنولوژی در کشور ما خلق نشده . حتی گویی هواشناسی و سيستم هاي پیش بینی ماهواره اي هنوز در کشور ما تعریف نشده است و همچنین مدیریت و برنامه ريزي مفاهيمي غريب و نا مانوس اند. انگار فردایی برای کشور در اقدامات مدیران متصور نیست. وقتی مسيل ها را تبدیل به فضاهای سبز و گردشگری و … میکنیم انگار از خدا هم قطع امید کرده باشیم. همه چیز روزمره شده است. صدا و سیما یک هفته بعد از طغیان رودخانه ها آموزش نحوه مواجهه با سیل را ارائه میدهد. بیچاره  رئیس جمهور بعد از یک هفته تازه متوجه میشود که در کشور اتفاقاتی افتاده است و در مراسم دید و بازدید نوروزی مسئولان گریزی هم به حوادث غیر مترقبه میزنند. در نمایشی عوام فریبانه مدیران استانی مکلف به حضور ۲۴ ساعته در محل کار میشوند تا آبروریزی مسافرت خارج از کشور مدیران و استانداران استان هاي درگیر سیل بر طرف شود. در حالی که این اقدامات شبه مدیریتی بیشتر به یک تئاتر خیابانی شباهت دارد تا تصمیم گیری مدبرانه!

چالش مدیریت و برنامه ريزي در ایران پدیده جدیدی نیست، اما تأمل و شگفتی  ماجرای حوادث اخیر در سال جدید از آن رو است که دولت کنونی با هویت تدبیر و برنامه ریزی سکان اجرایی را از دست داده و همه آوار ها یکجا و دفعتا از نوع انسی و جنی و ارضی و سماوی ترامپی و نتانیاهویی و بن سلمانی و منافقینی و حتی اصلاح طلبی و اصول گرایی همه و همه بر سرش ریخته و فقط امید به برخی اروپایی ها امثال ترزا می ها نگهش داشته والا از دور و نزدیک که نگاه میکنی آهی در بساط نمانده که شاید با آن بشود سودایی نمود!!!. یک وقتی دولتی مدعی چند قرار بود. قرار بود با مدیریت مدبرانه آرامش و ثبات  و امید را به جامعه هدیه فرماید. اما امروز به سطحی از تصمیم گیری های ناسنجیده و نامتوازن تنزل پیدا کرده  که هر پدیده منفی به نام او نوشته میشود. تنها حدسی که میشود زد اینکه روحانی با دولتی سرکار است که خدا را از ایشان قهر آمده و هر کس را خدا قهرش کند به مصیبت دچار میشود. معیشت ضنکا در قرآن کریم در سوره طه آیه ۱۲۴که اشعار میدارد هرکس از یاد من رویگردان شود زندگی سختی خواهد داشت و بد تر از زنگی سخت اینکه در قیمت هم چشمی برای دیدن نخواهد داشت و این پدیده بی شباهت به کار او نیست. خدای متعال عاقبت ملت ایران را با او در این دوسال به خیر کند که با مانور نرخ تورم زیر ۱۰ درصد آغاز کرد و برجام را به بد ترین ابروریزی ها به نافرجامی رسانید و شرایط را برای خودش به میزانی تنگ نمود که در دل بدون شک به این می اندیشد که کاش کاندیدا نشده بود. والسلام

حمید رضا نقاشیان