بایدن پیروز اولین مناظره بود
بایدن پیروز اولین مناظره بود
براساس نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که به محض پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد پس از برگزاری یک مناظره پرهیاهو که مجری‌ نمی‌توانست دونالد ترامپ را آرام کند که صحبت‌های جو بایدن و خودش را قطع نکند، ۴۸ درصد از تماشاچیان این مناظره بایدن را پیروز دانستند و ۴۱ درصد هم به ترامپ رای دادند و ۱۰ درصد این مناظره را برابر ارزیابی کردند.”بایدن پیروز اولین مناظره بود”

بازتاب مناظره ریاست جمهوری این نامزدها در شبکه‌های اجتماعی قابل توجه است. بسیاری از کاربران روی لحن تهاجمی ترامپ و قطع کردن پیاپی صحبت‌های بایدن و کریس والاس اشاره داشته و تاکید می‌کنند که اگر مناظره‌های بعدی هم به این شکل باشند، بیهوده خواهند بود.

مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخابات انجام شد.

مجری این برنامه کریس والاس از فاکس نیوز است و هیچ آگهی بازرگانی بین این مناظره پخش نخواهد شد.

قرار است علاوه بر این مناظره، ۲ مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود.

نخستین سوال درباره دیوان عالی و گزینه جایگزین کرسی خالی این دیوان پرسیده شد که ترامپ گفت: ما انتخابات را بردیم و حق داریم که این انتخاب را انجام دهیم، اگر دموکرات ها بر سر کار بودند این کار را به سرعت انجام می‌دادند.

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها هم در این باره اظهار کرد: مردم آمریکا حق دارند که تصمیم بگیرند که نامزد دیوان عالی کیست. الان ما وسط انتخابات هستیم و آغاز شده است. ده ها هزار نفر رای خود را داده‌اند و باید صبر کنیم تا مردم آمریکا مشخص کنند که چه کسی را برای رئیس جمهوری بر می گزینند.

وی افزود: من مشکلی با این قاضی برگزیده شده ندارم اما اگر اختلاف بر سر بیمه همگانی به دیوان عالی برود، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر متضرر می‌شوند.

ترامپ در این مناظره بایدن را به افکار سوسیالیستی متهم کرد و گفت من هنوز رئیس جمهوری هستم و سنا را در اختیار داریم.

بایدن پاسخ داد: ۲۰۰ هزار نفر تحت کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

ترامپ: اگر شما بودید ۲ میلیون نفر در اثر کووید-۱۹ جان می‌باختند.

سوال دوم درباره بیمه خدمات درمانی موسوم به اوباما کر بود، از ترامپ پرسید دراین چهار سال می‌خواستید که طرح جایگزین را ارائه دهید، اما تا کنون اقدام نکرده‌اید. در هفته پیش فرمان اجرایی نمادین را درست پنج روز پیش از این مناظره امضا کردید.

ترامپ به مجری برنامه گفت من فکر می کنم که با شما مناظره می کنم نه بایدن.

بایدن اظهار کرد همه می‌دانند که شما دروغگو هستید و ترامپ هم در پاسخ گفت شما دروغ می‌گویید.

ترامپ، بایدن را متهم کرد که سندرز را نمایندگی می‌کنند و با طرح سوسیالیسم او موافقت کردید.

بایدن تاکید کرد: ترامپ اصلا برنامه‌ای برای مساله بیمه سلامتی ندارد و حتی نمی داند درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

بایدن درباره این سوال که چرا مردم آمریکا باید به اظهارات شما درباره مقابله کووید-۱۹ اعتماد کنند، گفت: رئیس جمهوری هیچ برنامه ای ندارد و گفت که همین است که هست. این را گفت چون خودش همین است که هست.

وی افزود: او می دانست که چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد، گفت نمی خواهد مردم بترسند، این در حالی است که او می ترسید.

  • منبع خبر : ایسنا