باید از نخبگان در برنامه‌ریزی مسائل کشور استفاده کرد
باید از نخبگان در برنامه‌ریزی مسائل کشور استفاده کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد، فرمودند: برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود. جمعی از نخبگان علمی کشورمان شامل رؤسای شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان بازگشته به کشور، نفرات برتر المپیادها و آزمون‌ها و جشنواره‌های علمی، پژوهشگران […]

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد، فرمودند: برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود.

جمعی از نخبگان علمی کشورمان شامل رؤسای شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان بازگشته به کشور، نفرات برتر المپیادها و آزمون‌ها و جشنواره‌های علمی، پژوهشگران برگزیده‌ دانشگاه‌ها، استعدادهای درخشان و نفرات برتر آزمون سراسری سال ۹۷، صبح امروز(چهارشنبه) در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

محورهای مهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این دیدار به شرح زیر است:

*از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد. برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود.

*اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنان تمدنی ما دائمی خواهد بود.

*امروز دانش بشر یک مرزهایی دارد؛ نخبگان ما باید در جلو بردن مرزهای دانش سهیم باشند.

*ما ۲۰۰ سال به‌خاطر بی‌اعتنایی به نخبگان و استعداد ایرانی از قافله‌ی علم دنیا عقب ماندیم.

*این استعداد در ایران همیشه در طول تاریخ بوده و دلیل آن هم وجود امثال فارابی و ابن‌سینا و خوارزمی و … است؛ اما چرا باید در این ۲۰۰ سال که علم با سرعت پیشرفت کرده، کشور ما آن‌قدر عقب بماند که در دوره‌ی قاجار و پهلوی جزو عقب‌مانده‌ترین کشورها باشیم؟

*کشور ما حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد و باید سهممان از تلاش‌های بشر لااقل یک درصد باشد؛ اما در آخر دوره‌ی پهلوی یک‌دهم درصد تولید علم دنیا را ایران انجام می‌داده. ببینید چقدر عقب بودیم!

*امروز به فضل الهی، ما بیش از سهم خودمان تولید علم داریم؛ در حدود ۱.۹ درصد. این خوب است اما قانع نیستیم و باید بیشتر شود.

*از سال ۱۳۱۳ که اولین دانشگاه کشور تأسیس شد تا ۴۴ سال بعد آن در سال ۵۷، کل موجودی دانشجوی کشور ۱۵۰ هزار نفر بود اما امروز موجودی دانشجوی ما بیش از ۴ میلیون نفر است.

*این دو جور نظام، در اینجاها تفاوت خودش را نشان می‌دهد. باید از جمهوری اسلامی به‌خاطر این حرکت عظیم سپاسگزار بود.

*باید یک تعامل دوجانبه بین نخبگان و نظام مدیریتی وجود داشته باشد.

*دستگاه حکومتی باید به نخبگان خدمات دهد و نگذارد که نخبه از نقش‌آفرینی عقب بماند؛ که اگر نخبه‌ی ما از نقش‌آفرینی عقب ماند، کشور پیشرفت نمی‌کند.

*امروز ثابت شده که هیچ‌چیز مانند نیروی انسانی در #پیشرفت کشور تأثیر ندارد. #منابع_انسانی یک گنجینه و #ثروت_عظیم هستند که دشمن درصدد آن است که این ثروت را از چنگ کشور دربیاورد.

*دشمن دنبال انحصار علمی و انحصار در دانسته‌های ثروت‌آفرین و قدرت‌آفرین است، لذا می‌آید دانشمندان کشورها را ترور می‌کند و این فقط مخصوص ما هم نیست. در دوره‌ی تسلط آمریکا بر عراق، ده‌ها دانشمند عراقی شناسایی و ترور شدند تا عراق در نبود صدام پیشرفت نکند.