باید برای تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی وجود داشته باشد
باید برای تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی وجود داشته باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که طبق سیاست های کلی انتخابات باید معیارها و شاخص هایی برای تعیین مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در پاسخ به اخطار احد آزادیخواه نماینده ملایر و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در بند ۱۰ سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری درباره انتخابات به موضوع ارتقای شایسته گزینی همراه با زمینه سازی مناسب در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی های متناسب با جایگاه مربوطه از طریق تعیین دقیق معیارها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در چهارچوب قانون اساسی با تاکید بر کارآمدی جسمی، علمی و شایستگی متناسب با مسئولیت های مربوط و تعهد به اسلام، انقلاب و نظام اسلامی و قانون اساسی به ویژه التزام به ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی اشاره شده است.”باید برای تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی وجود داشته باشد

وی افزود: بر این اساس حتما باید معیارها و شاخص هایی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد چون این موضوع در سیاست های کلان انتخابات به عنوان سند بالادستی آمده است. در قانون هم قید شده که باید رئیس جمهور مدیر و مدبر باشد.

در جریان بررسی جزء ۱۰ ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری غلامرضا نوری نماینده بستان آباد پیشنهاد حذف آن را داد. احد آزادیخواه نماینده ملایر ضمن موافقت با این پیشنهاد در اخطاری گفت: که این جزء مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست های کلی انتخابات است.

در جزء ۱۰ ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری معیارهای تشخیص مدیر و مدبر بودن کاندیداها آمده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره لوایح جامانده در مجلس و به خصوص مسکوت ماندن لایحه جامع انتخابات گفت: دولت لایحه مهمی را درباره انتخابات در مجلس قبلی ارائه داد و در دستورکار قرار نگرفت. مبارزه با فساد و شفافیت و تعارض منافع اولویت مردم است اما مجلس فقط به طرح های خودش اهمیت می دهد، این به نفع کشور نیست. دولت بدنه کارشناسی عظیم دارد و نباید این بدنه را با کمیسیون و مرکز پژوهش های مجلس قیاس کرد. وزارت بازرگانی را می توانستیم تشکیل دهیم و رهبری این اشکال را مطرح کردند که چرا ۴ وزارت خانه را یک وزارت خانه اداره می کند. این لایحه با چند دقیقه وقت گذاشتن قابل حل بود.

رئیس جمهور در کنایه به قالیباف ، رئیس مجلس اظهار کرد: برخی فکر می کنند مجلس نماینده ملت است پس دولت از آسمان آمده است! مردم به دولت رأی داده اند، هر طرحی که نمایندگان بدهند که به مردم کمک کند و به صلاح جامعه باشد، به آن عمل می کنیم. با طرح مجلس درباره موضوع هسته ای موافق نیستیم اما  آیین نامه اجرایی آن را می نویسیم.

  • منبع خبر : ایسنا