باید بنادر مناسب و به روز داشته‌ باشیم/حضور شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه ترانزیت
باید بنادر مناسب و به روز داشته‌ باشیم/حضور شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه ترانزیت
معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه دریامحور به توسعه بنادر مناسب و به روز باید به تامین ناوگان دریایی در بخش تجاری و نظامی توجه کنیم.

معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه دریامحور به توسعه بنادر مناسب و به روز باید به تامین ناوگان دریایی در بخش تجاری و نظامی توجه کنیم.

به گزارش صبح اقتصاد، روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند که برخی از این محورها شامل سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی،  توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران، تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی، افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و… است.

در این راستا سید علی استیری_معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دسترسی به دریا خصوصا آب‌های آزاد برای هر کشوری موهبت الهی است، گفت: توسعه دریا محور برای کشوری که چند هزار کیلومتر ساحل در شمال و جنوب دارد یک مزیت است و ما از این جهت پتانسیل‌های خوبی در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه در توسعه دریامحور باید به چند محور توجه بیشتری شود، گفت: از نظر پتانسیل طول سواحل در شرایط خوبی هستیم و پتانسیل‌های بالقوه بسیاری داریم که باید بالفعل شود.

این کارشناس حوزه دریایی اضافه کرد:محور دیگر توسعه بنادر است و در این راستا نیز نیازمند بنادر مناسب و به روز هستیم.

استیری تصریح کرد: محور سوم تامین ناوگان دریایی در بخش تجاری و نظامی است تا بتواند قدرت منطقه‌ای و حفاظت از ناوگان تجاری را برای کشور فراهم کند.

وی در ادامه گفت: بنادر خوبی از جمله بندرامام، بندرشهیدرجایی داریم و بندر چابهار نیز در دست توسعه است و اخیرا هم صحبت از بندر جاسک است. معتقدیم سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این بخش شده ولی باید کم و کاستی‌ها تکمیل شود تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بخش توسعه ترانزیت از نظر پتانسیل سخت‌افزاری کمبودی نداریم، گفت: این یعنی زیرساخت‌های سخت افزاری مناسب هستند اما آن برنامه‌های نرم‌افزاری و مدیریتی که بتواند پتانسیل بالقوه را بالفعل کند، شکل نگرفت.

وی در پاسخ به اینکه چه موانعی بر سر راه  توسعه ترانزیت  و حمل و نقل ترکیبی وجود دارد؟ گفت:برای ترانزیت صرف داشتن زیرساخت های سخت‌افزاری مانند بنادر مناسب، راه‌آهن، جاده و… کافی نیست و باید شرکت‌های بین المللی و فورواردر(فورواردر شخص یا شرکتی است که به عنوان واسطه بین صاحب بار (مشتری) و شرکت حمل و نقل دریایی (ناوبر) فعالیت می‌کند. فورواردر مسئول ترتیبات لازم برای حمل و نقل بار از مبدأ به مقصد است، از جمله بسته‌بندی، بارگیری، تخلیه، انبارداری و امور مربوط به ترانزیت. همچنین فورواردر مسئول اخذ مجوزها، تأمین اسناد لازم و رفع هرگونه مشکلات گمرکی نیز است.) حضور داشته باشند که مسئولیت مبدا تا مقصد حمل و نقل کالا را بر عهده بگیرند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما شکل نگرفته و قدم اول این است که شرکت‌ها وارد کار شوند و مسئولیت بپذیرند.

  • منبع خبر : ایسنا