باید مخارج ارزی را کم کنیم/برجام می‌توانست تمام تولید و توسعه کشور را متحول کند
باید مخارج ارزی را کم کنیم/برجام می‌توانست تمام تولید و توسعه کشور را متحول کند
رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای دقیق نیستند و می‌گویند دولت ایران برای توافق برجام تضمین نگرفت، در حالی که ما بزرگترین تضمین تاریخی را گرفتیم، نه از ۶ کشور بلکه از همه دنیا.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در همایش یکصد سال تربیت معلم در ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که هفته معلم در آستانه فرارسیدن ماه رحمت و مغفرت الهی قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از دلایل عظمت ماه رمضان علاوه بر فضیلت‌هایی که دارد نزول قرآن در آن ماه است.

روحانی افزود: قرآن کتاب هدایت انسان‌ها در مسیر سعادت بشریت است و یکی از دلایل عظمت ماه رمضان، شب قدر است که بهتر از هزار ماه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه ویژگی‌های بزرگی که در ماه مبارک رمضان قرار داده شده است اعم از اینکه ماه روزه گرفتن است، ماه بهار قرآن و ماه شب قدر است، به یک نسبت در مدرسه، کلاس، تعلیم و تربیت هم وجود دارد.

وی ادامه داد: فضای ماه رمضان توجه به آسمان‌ها و مستمندان است، ماه تعاون، همکاری، برابری، برادری و کنار هم قرار گرفتن است. همه اینها یک حدی برای فهم و درک کلاس درس هم می‌تواند باشد چراکه کلاس درس کلاس تعلیم و تربیت است.

روحانی بیان کرد: تمام معلمان، هم معلم هستند و هم مربی. در واقع آنها مربیان جامعه ما هستند. بعضی از معلمین در مدرسه محبوب هستند و محبوبیت آنها هم با یکدیگر متفاوت است. برخی خیلی محبوبیت دارند که حالا ممکن است آن فرد که خیلی هم محبوب است معلم ریاضی باشد اما باید گفت که آن معلم ریاضی است که می‌تواند مربی باشد.

کلاس درس معلم ارزش شب قدر را دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه کلاس درس می‌تواند برای معلم شب قدر به حساب آید، افزود: اگر معلمی با رفتار، اخلاق و تعلیمی که دارد فقط یک نفر را هدایت کند و اگر کلاس درسی باشد که معلم بتواند روحیه آن دانش‌آموز و نوجوان را به سمت خدا متحول کند این کلاس ارزش شب قدر را دارد.

وی گفت: اگر سربازی در مرزهای کشور برای حراست و پاسداری از مرزها، شب را به صبح رساند، بنا بر روایتی که از پیامبر (ص) داریم آن شبی که سرباز سپری کرده است برابری با شب قدر می‌کند. معلم هم از مرزهای اخلاق کشور حفاظت و حراست می‌کند بنابراین هر شب آن قدر است. بنابراین جایگاه معلمان جایگاه ویژه ای است و با هیچ وسیله مادی اجر معلمان قابل جبران نیست.

روحانی بیان کرد: اولین معلم خداست. ائمه خدا، عالمان و صالحان همه معلم هستند، بنابراین جایگاه معلم جایگاه بسیار بالایی است و شاید بهترین نمونه معلمان همان مرد نکویی باشد که به یاد شهادت وی روز معلم را نامگذاری کردند یعنی علامه شهید مرتضی مطهری.

شهید مطهری جزو استثنائات تاریخ روحانیت بود

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهید مطهری جزو استثناهای تاریخ روحانیت و دانشگاه‌ها بود. او بسیار مخلص، مؤثر و دلسوز بود و واقعاً به صورت مستمر نظارت داشت بر اینکه در کجاها شبهه وجود دارد، در کجاها ذهن جوانان را منحرف می‌کنند که بتواند برای آنها مقاله بنویسد و سخنرانی کند.

وی با بیان اینکه بهترین عزیزان ما را در همان سال‌ها و ماه‌های اول انقلاب اسلامی به صورت حساب شده از ما گرفتند، گفت: بهترین الگو برای همه معلمان سراسر کشور، تلاش، رفتار و افکار علامه شهید مطهری است که شما می‌بینید کتاب‌های او پس از این همه سال همچنان هدایتگر، روشنگر و حلال مشکلات است. شاید جایگزین کردن شهید بهشتی و مطهری بسیار سخت و مشکل است.

روحانی گفت: حوادث داخل کشورمان به ما آموخت که معلمان و مدارس وظیفه بزرگی در برابر حوادث طبیعی غیر مترقبه کشور دارند.

بزرگترین زلزله و سیل تاریخ ایران را در دولت دوازدهم داشتیم

رئیس جمهور افزود: در دولت دوازدهم مصلحت خداوند بوده است که بالاترین زلزله تاریخ ایران و همچنین بزرگترین سیل تاریخ ایران را هم دیدیم. یعنی زلزله کرمانشاه با آن ریشتر مخربش به گفته محققان در ۱۰۰ سال اخیر در تاریخ ایران تا این حد سابقه نداشته است و سیل فروردین ماه نیز قطعاً در ۱۰۰ سال اخیر ما نظیر نداشت و برخی هم می‌گویند در تاریخ هزار ساله کشورمان بی سابقه بود.

وی با اشاره به اینکه در این صد سال سابقه نداشته که ناگهان حدود ۲۸ استان کشورمان گرفتار سیل شوند، خاطرنشان کرد: بنده نمی‌دانستم که با کدام استاندار باید تماس بگیرم و زمانی از ظهر نشستم و با استاندارها درباره سیل صحبت کردم که تا ساعت ۱۲:۳۰ شب این مکالمات طول کشید.

روحانی با تأکید بر اینکه در حوادث غیر مترقبه باید معلمان کنار مردم باشند، تصریح کرد: بنده این نکته را به وزیر آموزش و پرورش گفتم که هر جا حادثه‌ای غیرمترقبه رخ داد و مردم در چادر قرار گرفتند، یک چادر در آنجا باید متعلق به آموزش و پرورش باشد و باید به نوبت معلمان به آنجا سر بزنند و تقسیم کار میان آنان شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ممکن است آن کلاس درس یک کلاس درس معمولی مدرسه نباشد اما زمانی که معلم بالای سر بچه‌ها باشد، آنها احساس آرامش می‌کنند چرا که با معلم خو دارند و معلم با آنان حرف می‌زند و به آنان دلداری می‌دهد.

باید به دانش آموزان مهارت لازم در برابر حوادث را بیاموزیم

وی تأکید کرد: حضور معلم و دبیر در کنار مردم و حتی حضور استاد دانشگاه در کنار دانشجویان در این شرایط بسیار متفاوت است تا اینکه آنان ببینند که در بیابان رها شده‌اند و یک چادری با امدادهای ضروری برای آنان وجود دارد و باید صبح را به شب و شب را به صبح برسانند.

روحانی با بیان اینکه ما باید به دانش آموزان مهارت لازم در برابر حوادث را بیاموزیم، ادامه داد: البته درباره زلزله معمولاً در مدارس برنامه‌هایی وجود دارد و آموزش‌هایی می‌دهند که باید این مهارت‌ها را دقیق‌تر کنیم و درباره سایر مسائل همچون سیل هم باید این مهارت‌ها به افراد آموزش داده شود. چرا که مهارت لازم برای مواجهه با حوادث، درد و غم را کم می‌کند.

وی افزود: یکی از مهارت‌هایی که مدارس باید به دانش آموزان در تمام سطوح بیاموزد، آشنایی آنان با حوادثی است که در کشور پیش می‌آید. چرا که کشور ما هم روی خط زلزله است و از لحاظ اقلیمی هم شرایط متفاوتی دارد و همچنین خشکسالی، شن و گرد و غبار دارد.

تنها راه زندگی، استخدام دولتی نیست

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مهارت آموزی برای حضور در بازار کار، تصریح کرد: یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیلمی‌شود و سپس در جامعه منتظر می‌ماند تا ببیند کدام وزارتخانه اعلام می‌کند که کارمند می‌خواهد تا بلکه آنجا استخدام شود و اگر هم استخدام نشود، می‌گوید من بیکارم. در حالی که مگر ما دانشگاه درست کرده‌ایم که فارغ التحصیلاندانشگاه کارمند اداری شوند؟

وی ادامه داد: مگر هر کسی که مدرسه می‌رود و دیپلم می‌گیرد باید حتماً کنکور دهد؟ مگر در دنیا و جهان غرب و شرق اینگونه است؟ مگر در همه جای دنیا بچه‌ها پس از مدارس به دانشگاه‌ها می‌روند؟ بلکه صرفاً تعدادی از آنان به دانشگاه‌ها می‌روند.

روحانی گفت: ما فکر می‌کنیم که حتماً باید به دانشگاه برویم و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بگیریم و بعد هم می‌شویم دکتر بیکار!

رئیس جمهور اظهار داشت: در یک دانشگاه بزرگ در اروپا ببینید که کسانی که در دانشگاه دوره دکترا را می‌گذرانند، به تعداد انگشتان یک دست است و نهایتاً ۵ نفر هستند اما بروید ببینید دانشگاه‌های ما چه خبر است و همین جور درس می‌خوانند.

وی افزود: ما در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم مثلاً ببینیم در یک کارخانه چه تعداد نیروی کار مورد نیاز است و یا اینکه در کشاورزی محاسبه کنید چند مهندس کشاورزی و یا متخصص ماشین آلات کشاورزی لازم است و همه نباید صرفاً مهندس کشاورزی شوند بلکه کشاورزی مراحل گوناگونی دارد و باید به نسل جوان هم مهارت بیاموزیم و هم آنکه آنان باید بدانند که تنها راه زندگی، استخدام دولتی نیست.

روحانی تأکید کرد: البته باید همه با توجه به نیاز جامعه تحصیل کنند و به تحصیل تشویق شوند و البته باید به آنان مهارت هم آموخته شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای مهارت افزایی دانش آموزان می‌تواند با دیگر وزارتخانه‌ها و نهادها همکاری کند، ادامه داد: مثلاً آنان می‌توانند با صنعت، کشاورزی، مراکز خدماتی، وزارت اطلاعات و فضای مجازی برای این موضوع شریک شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید در پایان دبیرستان یک نفر را تحویل جامعه دهیم که یک کاغذ در دستش باشد و از سوی دیگر دستان پرقدرت و ذهن خلاقش باید یک نوع مهارت را بلد باشد تا بتواند مشغول کار شود و اگر هم علاقه به ادامه تحصیل داشت، این کار را انجام دهد و اشکالی ندارد.

روحانی با تأکید بر اینکه مهارت شغلی و کاری طبق ذوق و سلیقه افراد ضروری است، خاطرنشان کرد: مدارس ما باید در این زمینه متحول شوند و بنده بارها با وزیر قبلی و وزیر فعلی آموزش و پرورش به صورت مفصل درباره این ضرورت صحبت کرده‌ام و از سوی دیگر باید به نوع تعلیم و تربیت دانش آموزان فکر کنیم و باید از معلمان ماهر برای این تحولات استفاده شود.

مسیر آموزش در دانشگاه و مدرسه نیاز به اصلاح اساسی دارد

وی افزود: متأسفانه مدل تدریس ما به این صورت است که یک کتاب را فصل به فصل آموزش دهیم و در نهایت هم دانش آموز، آن مطالب را حفظ کند و در امتحان هم آنان را بنویسد که این سیستم آموزش و پرورش، روشی بسیار قدیمی است. روش تحصیل در دنیا اینگونه نیست بلکه همه دانش آموزان باید صاحب نظر باشند و بتوانند نظر دهند و نقد کنند. متأسفانه دانشگاه‌های ما هم همین حالت را دارند.

روحانی افزود: مسیر آموزش ما هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش نیاز به اصلاح اساسی دارد. در نقاط مختلف دنیا دانش‌آموزان و دانشجویان مقاله و کنفرانس ارائه می‌دهند، در یک موضوع چند کتاب را مطالعه می‌کنند، اما اگر قرار شد صرفاً بر اساس برخی کتاب‌ها نمره به دانش آموزان داده شود و آنها را بر اساس آنها ارزیابی کنیم، این موضوع کفایت نمی‌کند و من از آموزش و پرورش خواهش می‌کنم که در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشد.

وی بیان کرد: من در این خصوص با آقای بطحائی وزیر آموزش و پرورش صحبت می‌کردم که به طور مثال اگر دانش آموزان ما یک زبان خارجی مانند انگلیسی یا عربی را می‌خوانند آیا می‌توانند پس از پایان دوران دبیرستان دو دقیقه انگلیسی صحبت کنند یا سوال یک فرد عرب را جواب دهند؟

رئیس جمهور ادامه داد: این چطور درس دادنی است که از همان ابتدا شروع می‌کنند به آموزش گرامر زبان خارجی به دانش آموزان؟ مگر زمانی که مادران می‌خواهند زبان فارسی را به کودکان خود بیاموزند از قواعد شروع می‌کنند و می‌گویند که یاد بگیر این صفت است و این قید و آن یکی فعل است؟

روحانی تصریح کرد: آموزش زبان با حرف زدن شروع می‌شود، وقتی فرد بتواند حرف بزند، با کمی فکر کردن هم می‌تواند گرامر آن را متوجه شود، پس از آن می‌تواند به آن زبان بخواند و بنویسد. بنابراین، ما باید یک تحولی را در مدارس خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز یک ضرورت است که نحوه آموزش را متحول کنید و این کار بزرگ باید توسط مدیران آموزش و پرورش، معلمین ماهر و معلمینی که می‌دانند چطور باید آموزش دهند، صورت گیرد، ادامه داد: بنابراین یک تحول نوینی را در این خصوص نیاز داریم و به خصوص امسال که سال رونق تولید است، باید تلاش بیشتری را داشت.

رئیس جمهور گفت: یکی از موارد مهم دیگر، آمادگی دانش آموزان برای دانستن تحولات سیاسی و اجتماعی در جامعه است، در کشور ما و دیگر کشورها تحولات زیادی رُخ می‌دهد، حالا این تحولات ممکن است آرام یا غیر آرام باشد. فرزندان جامعه ما باید این روحیه و شناخت لازم در خصوص تحولات جامعه را پیدا کنند که این کار معلمان است.

روحانی بیان کرد: شما معلمان یک جماعت حدود ۹۰۰ هزار نفری هستید که با ۱۴ میلیون امانت در سنین نوجوانی سر و کار دارید که این رقم بزرگی است. امروز ما در شرایط تحریم خارجی قرار داریم که باید دانش آموزان در این خصوص بدانند. هر دانش آموزی که بتواند مسائل را خوب متوجه شود می‌تواند به پدر، مادر و خانواده خود هم منتقل کند.

بانک مرکزی در دولت یازدهم می‌خواست قیمت ارز را بالا ببرد اما نمی‌توانست

روحانی ادامه داد: مبنای اولیه تحریم این بود که کشورهای قلدر جهان آمدند در ذهن جامعه بشری این موضوع را وارد کردند که ایران کشوری خطرناک است که به دنبال ساخت بمب اتم است و می‌خواهد با این سلاح کشورهایی را با خاک یکسان کند. همه این مسائل در قالب ایران هراسی و انقلاب هراسی از این مسئله ناشی شده بود.

وی گفت: آنها ما را به شورای امنیت بردند و بدترین قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت را علیه ما تصویب کردند که در آن قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش بردند و پس از آن هم تحریم‌های مفصلی را علیه ما اعمال کردند و همه خاطرشان هست شرایطی را که برای ما به وجود آوردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم صحبت ما با مردم این بود که این امکان وجود دارد که ما هم علم و فناوری هسته‌ای را داشته باشیم و هم به دنیا این اطمینان را بدهیم که ما خطری برای جهان به حسابنمی‌آئیم، تصریح کرد: به این دلیل بود که ما گفتیم چرخ سانتریفیوژها می‌تواند بچرخد و چرخ اقتصاد ما هم بچرخد که این شعار اصلی ما در زمان تبلیغات انتخابات بود و مردم هم به آن رأی دادند.

روحانی افزود: یکی از دلایلی که مردم به این شعار رأی دادند این بود که گفتند انشاالله این دولت می‌تواند با زبان دیپلماسی، منطق و استدلال دنیا را از این تصمیم غلط برگرداند.

وی بیان کرد: در صد روز اول دولت یازدهم ما توافق اولیه ای را با جهان به ثبت رسانده و در توافق ژنو توافقی با جهان انجام دادیم که بخشی از پول‌های بلوکه شده ما در حدود ۷۰۰ میلیون دلار آزاد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی ما در آن دوران می‌خواست قیمت ارز را بالا ببرد اما نمی‌توانست. یعنی امیدواری که مردم پیدا کرده بودند و دلاری که وارد کشور می‌شد این اجازه را به بانک مرکزی نمی‌داد.

عده‌ای می‌گفتند شما ساده هستید و توافق هسته‌ای تضمینی ندارد

روحانی گفت: در مرحله دوم ما به دنبال توافق دائم بودیم، اما دو کشور تلاش کردند که این توافق انجام نشود یکی رژیم صهیونیستی و دیگری عربستان، یعنی هم وزیر خارجه سعودی و هم اسرائیلی‌ها به وین رفتند و با طرف‌های مقابل ما به خصوص آمریکایی‌ها صحبت کردند تا اجازه ندهند با ما وارد توافق شوند و آمریکایی‌ها هم پس از آن شروع به ایراد گرفتن کردند و این توافق شش تا هفت ماه عقب افتاد.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال ۹۴ که در ماه رمضان هم بود به توافق هسته‌ای دست پیدا کردیم، تصریح کرد: مخالفین ایران و تندروها در آمریکا ایستادند و گفتند اجازه نمی‌دهیم که این توافق صورت بگیرد و علاوه بر آنها، عربستان و اسرائیل هم با همه توان خود در مقابل این توافق ایستادند. اما با وجود همه مشکلات این توافق در دی ماه ۹۴ اجرایی شد.

رئیس جمهور ادامه داد: عده‌ای به ما می‌گفتند که این توافق تضمینی ندارد اما ما می‌گفتیم این توافق را به شورای امنیت سازمان می‌بریم و آن را تبدیل به قطعنامه الزامی می‌کنیم. در کشور خیلی‌ها به ما می‌گفتند شما ساده هستید. این توافق در نهایت به شورای امنیت سازمان ملل رفت و قطعنامه الزامی شد یعنی همه دنیا این را امضا کرد.

بزرگترین تضمین تاریخی را برای برجام گرفتیم

روحانی اظهار کرد: عده‌ای دقیق نیستند و می‌گویند دولت ایران برای این توافق تضمین نگرفت، در حالی که ما بزرگترین تضمین تاریخی را گرفتیم، نه از ۶ کشور بلکه از همه دنیا.

رئیس‌جمهور متذکر شد: زمانی که این توافق عملی شد، شما تحول را در کشور دیدید، به گونه‌ای که فروش نفت ما در روز، یک میلیون بشکه اضافه شد یعنی یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و فروش ما به بیش از دو میلیون بشکه طی چند ماه رسید.

وی با بیان اینکه ما توانستیم بازار نفت را بگیریم علی‌رغم آنکه بسیاری به دنبال آن بودند که این اتفاق رخ ندهد، تصریح کرد: تمام شرکت‌ها به ایران هجوم آوردند و آنقدر سخت بود و در هتل‌های تهران جا نبود و عده‌ای که مخالف برجام بودند، بسیار عصبی بودند و شب خوابشان نمی‌برد و می‌گفتند که چرا انقدر صف بسته‌اند، همه به تهران می‌آیند و چه خبر است؟

برجام می‌توانست تمام تولید و توسعه کشور را متحول کند

روحانی افزود: بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ جهانی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار نسبت به ایران تعهد کردند یعنی می‌توانست تمام تولید و توسعه کشور ما را متحول کند. عصبانیت تندروهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و برخی کشورهای بسیار کوچک که قابل ذکر نیستند، به گونه‌ای بود که با همه توان راه افتادند و به آمریکایی‌ها گفتند که می‌دانید که چه خاکی بر سرتان شد؟ شما اول بنا بود که نگذارید ایران کار هسته‌ای را انجام دهد اما در برابر این مسئله تسلیم شدید و ایران اقدامات هسته‌ای‌اش را انجام می‌دهد، نطنز و فردو کار می‌کنند درحالی‌که قرار بود درِ فردو را برای همیشه تخته کنید، اما نتوانستید. همچنین قرار بود سانتریفیوژ ایران را جمع کنید اما این اقدام را هم نتوانستید انجام دهید، بنا بود در زمینهR&D و توسعه و تحقیق، جلوی ایران را بگیرید اما در این زمینه هم نتوانستید کاری کنید، تسلیم شدید و قبول کردید که ایران IR6 و IR8 بسازد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این کشورها زمینه را به گونه‌ای راه انداختند که آمریکا بدترین توافق را با ایران انجام داده است و این جماعتی که امروز در آمریکا بر سر کار آمده‌اند، در دوره انتخابات شروع کردند و وعده دادند که اگر ما پیروز شویم، این توافق را از بین می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه پول و تبلیغات انتخابات را هم عربستان، اسرائیل، یهودی‌های آمریکا، تندروها و نژادپرست‌ها تأمین کردند، گفت: علت این اتفاق آن بود که این کشورها فهمیدند که ایران یک پیروزی بسیار بزرگ را به دست آورده است و گفتند که ما از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم و به اروپا و دیگران هم گفتند که از این توافق خارج شوند.

روحانی تصریح کرد: آنان گفتند که این توافق سه نقص دارد؛ نقص اول این است که موشک آزاد شده است و ایران هرگونه بخواهد، می‌تواند موشک بسازد، نقص دوم این است که بعد از چند سال، فعالیت هسته‌ای ایران به طور کامل آزاد می‌شود و نقص بعدی هم این است که راجع به فعالیت منطقه‌ای ایران، هیچ‌کسی حرفی نزده است درحالی‌که ایران کل منطقه را برای خودش می‌گیرد.

آمریکا ناچار شد تنهایی از برجام خارج شود

رئیس‌جمهور متذکر شد: بر این اساس این افراد حدود ۶ ماه با مسئولان اروپا صحبت کردند اما به هدفشان نرسیدند و آمریکایی‌ها ناچار شدند به تنهایی از برجام خارج شوند که این کار سختی برای آمریکا بود چرا که آمریکا می‌خواست با اروپا، روس و چین، از برجام خارج شود اما حریف آنان نشد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا پس از آن، تحریم‌های یکجانبه را دنبال کرد، گفت: در این تحریم‌های یکجانبه، دولت‌ها با آمریکا همراهی نکردند اما متأسفانه شرکت‌ها در برابر آمریکا تسلیم شدند چرا که منافع مادی خود را لحاظ کردند و آمریکا در بسیاری از این شرکت‌ها سهیم است و آمریکا می‌گفت این شرکت‌ها باید یا ایران یا آمریکا را انتخاب کنند و به آنان فشار آورد تا این شرایط را امروز به ما تحمیل کند.

روحانی ادامه داد: ما امروز در برابر آمریکایی که عهد و پیمان خودش را زیر پا گذاشته و برخلاف همه مقررات بین‌المللی، به شرکت‌ها و بانک‌ها فشار می‌آورد که با ایران کار نکنند، نفت ایران را نخرند و نفت ایران را صفر کنند و خریداران نفت ایران را تهدید می‌کنند. علت این مسئله آن است که ایران با عظمت، مستقل و تأثیرگذار در منطقه و جهان برای آمریکا غیرقابل تحمل است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آمریکا، ایرانی شبیه به ۵۰ سال پیش را می‌خواهد و حاضر است به ما کمک کند به شرطی که ما تسلیمش شویم درحالی‌که اساس انقلاب ما استقلال بود و اینکه کشور با رأی مردم اداره شود نه با فشار دیگران.

باید مخارج ارزی را کم کنیم

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا برای رسیدن به این هدف چند اقدام را در دستور کار دارد، افزود: در وهله اول آمریکا می‌خواهد ارز ما را بکاهد. زمانی که مقدار ارز کاهش پیدا می‌کند، باید نیاز به ارز هم یا کاهش پیدا کند یا آنکه در غیر این صورت قیمت آن افزایش می‌یابد. مثل جنسی که در بازار کم باشد اما متقاضیان آن زیاد باشد که در این صورت قیمتش افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارز در قیمت سایر کالاها هم تأثیرگذار است، گفت: آنان به دنبال آن بودند که قیمت ارز را بسیار بالا ببرند و قیمت‌های عجیب و غریبی هم در ذهنشان بود که ما باید درآمد ارزی مان را افزایش دهیم و در مقابل، مخارج ارزی مان را کاهش دهیم و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه باید مخارج ارزی ما کاهش یابد، تصریح کرد: برای مثال ما چهار سال است گندم وارد نمی‌کنیم، در نتیجه مخارج ارزی کشور در این زمینه کاهش یافته است، در حالی که در یک مقطعی ۶ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم و بزرگترین واردکننده گندم در دنیا بودیم.

روحانی متذکر شد: ما در سال اولی که روی کار آمدیم یعنی سال ۹۲، ۶ میلیون تُن گندم وارد کردیم که در سال ۹۳ نیاز کشور بسیار کاهش یافت و از سال ۹۴ تا به امروز هم خودکفا شده‌ایم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم و حتی می‌توانیم گندم صادر کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: امسال هم می‌توانستیم گندم زیادی را به سایر کشورها صادر کنیم که متأسفانه به علت وقوع سیل مشکلاتی در این زمینه ایجاد و صدماتی به این بخش وارد شد اما با وجود این گندم به اندازه نیاز داریم و نیازی به خرید گندم نداریم.

وی با اشاره به اینکه ما در روز ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل وارد می‌کردیم که قطعاً باید در ازای آن ارز دهیم، تصریح کرد: امروز ما گازوئیل وارد نمی‌کنیم، بلکه گازوئیل می‌فروشیم.

روحانی با بیان اینکه ما در روز حدود ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، ادامه داد: امروز ما بنزین وارد نمی‌کنیم و در بنزین خودکفا هستیم و اگر مردم در مصرف صرفه جویی کنند، حتی می‌توانیم بنزین را هم صادر کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موارد مذکور مثال‌هایی از صرفه جویی در ارز است، گفت: از سوی دیگر باید درآمد ارزی را افزایش دهیم که سال گذشته حدود ۴۳ میلیارد دلار درآمد ارزی غیرنفتی داشتیم و یک رقمی مشابه این عدد درآمد نفتی داشتیم که دشمنان به دنبال آن هستند درآمد نفتی و غیرنفتی ما را کاهش دهند.

وی گفت: ما باید با تولید، صادرات، ذخیره کردن فرآورده و فروش فرآورده‌ها این شرایط را جبران کنیم و در برابر توطئه‌های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت باید بایستیم و نفت را بفروشیم که این قدم‌های بزرگ را باید برداریم.

آمریکایی‌ها به دنبال اختلاف و دودستگی در ایران هستند

روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای به زمین زدن ما به دنبال ایجاد اختلافات درونی در کشورمان هستند، اظهار داشت: در واقع آنان می‌خواهند کشور ما چند دسته شود و ما رو در روی هم بایستیم و با هم بجنگیم و علیه هم پرونده درست کنیم که در این کار یک مقدار وضع کشور بهتر شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم و متأسفانه برخی باورشان نشده که ما در یک جنگ سیاسی، اقتصادی و روانی با یک ابرقدرتی به نام آمریکا هستیم و توطئه‌های بزرگی علیه ما وجود دارد که باید این مسئله را باور کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز دشمنی، دعوا و فحاشی‌های داخلی نباید خریدار داشته باشد، گفت: آمریکا زمانی بازی‌های خود علیه ایران را رها می‌کند که بفهمد از این راه نمی‌تواند ما را به زمین بزند.

وی با بیان اینکه ما در وسط این جنگ هستیم و راهی جز مقاومت، ایستادگی، اتحاد و امید به آینده نداریم، اظهار داشت: جنگ امروز ما با آمریکا، جنگ در امید است و آنان می‌خواهند امید ما را بشکنند و ما هم باید امید آنان را بشکنیم و باید امید آنان یعنی شکست نظام و ایران را به یأس تبدیل کنیم.

جنگ ما با آمریکا جنگ در امید است

روحانی با بیان اینکه همچنین آنان می‌خواهند امیدواری را از ما بگیرند، تصریح کرد: ما در این زمینه هم باید با آنان مقابله کنیم و به آینده کشور، نظام و جوانان کاملاً مطمئن باشیم و اگر آموزش و پرورش، تولید، مهارت، وحدت و امید جامعه را افزایش دهد، بدانید که ما قطعاً در برابر دشمن پیروز می‌شویم و آمریکا شکست می‌خورد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر جنگی زحمت دارد، چرا که هر جنگی مشکلات، زخمی، شهید و کشته هم دارد، گفت: ما آغازگر این جنگ نبودیم بلکه آمریکایی‌ها آغازگر این جنگ بودند و در برابر این توطئه می‌ایستیم و مطمئن هستم که در این جنگ امید، پیروز میدان خواهیم بود.

  • منبع خبر : مهر