با افزایش جمعیت سالمند مواجه هستیم
با افزایش جمعیت سالمند مواجه هستیم
وزیر بهداشت گفت: نرخ جمعیت سالمند کشور در حال حاضر ۸.۳درصد است که در سال‌های آتی به بیش از ۲۸درصد می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، سعید نمکی در مراسم روز جهانی سالمند اظهار کرد: با افزایش جمعیت سالمندی مواجه هستیم و جمعیت زنان سالخورده از مردان پیشی گرفته است. در حال حاضر ۸٫۳ درصد جمعیت کشور، سالمند تلقی می‌شوند و این آمار در آینده نزدیک به بالای ۱۶ درصد و در سال‌های آتی به بیش از ۲۸ درصد خواهد رسید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه “به‌عنوان متولیان نظام سلامت باید بدانیم با این جمعیت سالمند چه خواهیم کرد و چه اقداماتی برایشان در نظر خواهیم گرفت”، تصریح کرد: اولین تفاوتی که سالمندان ایران با جهان دارند در نوع رفتار و خلق‌وخوی سالمندان است. ما گرفتار جمعیت سالمندی خواهیم شد که جوانی نکرده، پیر شده‌اند همان‌طور که برخی از جوانان ما کودکی نکرده، جوان شدند.

نمکی افزود: جمعیتی که در زمان جوانی می‌توانست نیروی مولد باشد امروز به سربالایی رسیده و احساس افسردگی می‌کند زیرا در زمان خود به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و پتانسیل‌های اشتغال نتوانسته کار دلخواه خود را انجام دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سالمند افسرده گفت: این سالمندان به‌دنبال انجام آزمایش نیستند، دارو مصرف نمی‌کنند، ورزش منظمی ندارند، دچار پوکی استخوان هستند و گرفتار شکستگی‌های مکرر می‌شوند. اولین گام برای این افراد ایجاد نشاط اجتماعی است و همچنین کیفیت زندگی را باید افزایش دهیم و آن را مقدم بر طول زندگی بدانیم که این موضوع نه‌تنها برای سالمندان بلکه برای کودکان و نوجوانان نیز باید در نظر گرفته شود و شادی و نشاط اجتماعی فراهم شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید به سنت‌های گذشته برگردیم و از چهره‌های نورانی سالمندان در خانه‌ها انرژی بگیریم. امروزه در شرایطی هستیم که سالمندان را به سرای سالمندان و کودکان را به مهدکودک فرستاده‌ایم و بین دو نسل کودکان و پدران و مادران فاصله ایجاد شده است، بنابراین اولین گام باید بازگشت به سنت‌های حسنه و استفاده از وجود سالمندان در خانه باشد.

وی خبر از ایجاد خانه‌های محله برای سالمندان داد و گفت: براساس مذاکرات انجام‌شده با سازمان‌های مرتبط قرار است با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد مجموعه‌هایی برای سالمندان ایجاد کنیم تا روز را در آن خانه‌ها حضور داشته باشند و شب به خانه خود بازگردند.

نمکی در همین زمینه به اقدامات دیگر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ادغام خدمات سالمندان در خانه، اقدام دیگری است که از سوی وزارت بهداشت در نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود به‌طوری که هر خانه یک پایگاه سلامت باشد و ۳ خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی را درون خانواده‌ها ایجاد کنیم و فردی از خانواده به‌عنوان سلامت‌یار یا سفیر سلامت آموزش دیده و مراقب سالمندان سالخورده باشد.

وزیر بهداشت با ابراز اینکه در این طرح که نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود یک شهر از هر استان به‌عنوان پایلوت انتخاب و بازتوانی و مراقبت از سالمندان که هدف اصلی است، انجام خواهد شد تصریح کرد: در مورد سند ملی سالمندان نیز مراحل بیشتری از درمان و بازتوانی سالمندان را که جزو برنامه‌های ملی است، دنبال و امروز در وزارت بهداشت خودمان را برای ارائه خدمات به سالمندان آماده می‌کنیم. همچنین اقداماتی را برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان در دستور کار داریم.