در حالی که بنابراعلام مقامات اقتصادی روسیه تحریم‌ها مانع از دسترسی این کشور به ۳۰۰ میلیارد دلار طلا و ذخایر ارزی‌اش شده‌اند، کرملین می‌گوید برای مقاومت در برابر تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی روی چین حساب می‌کند.

در حالی که بنابراعلام مقامات اقتصادی روسیه تحریم‌ها مانع از دسترسی این کشور به ۳۰۰ میلیارد دلار طلا و ذخایر ارزی‌اش شده‌اند، کرملین می‌گوید برای مقاومت در برابر تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی روی چین حساب می‌کند.

به گزارش صبح اقتصاد به نقل از رویترز، کشورهای غربی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه نظام مالی و شرکت‌های روسی اعمال کرده‌اند. بنابر اعلام آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، تحریم‌ها مسکو را از دسترسی به ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر ارز و طلای خود محروم کرده است.

سیلوانوف در این باره اضافه کرد: «ما بخشی از ذخایر ارز و طلای خود را به یوآن واحد پول چین داریم. ما می‌بینیم که چه فشارهایی از سوی کشورهای غربی بر چین برای ممانعت از دسترسی به این ذخایر و همینطور محدود کردن تجارت متقابل با روسیه اعمال می شود.»

وزیر دارایی روسیه با بیان اینکه مسکو بر روی کمک چین حساب می‌کند گفت: «اما من فکر می‌کنم که شراکت ما با چین به ما امکان می‌دهد نه تنها همکاری‌هایی را که با هم داریم حفظ کنیم، بلکه در فضایی که بازارهای غربی در حال رفتن از روسیه هستند می‌توانیم آن را گسترش نیز بدهیم.»

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که واشنگتن به چین هشدار داده است که از هرگونه شراکت تجاری با روسیه پرهیز کند.

سالیوان که قرار است روز دوشنبه با یانگ جی‌چی دیپلمات ارشد چین در رم دیدار کند گفت: «ما مستقیم و به‌طور خصوصی با پکن در میان خواهیم گذاشت که اقدام برای حمایت از روسیه یا فرار این کشور از تحریم‌ها قطعاً پیامدهای زیادی خواهد داشت. ما اجازه نخواهیم داد که چنین چیزی اتفاق بیفتد و روسیه بتواند از این تحریم‌های اقتصادی جان به در ببرد.»

چین یکی از معدود کشورهایی بوده است که از انتقاد از روس‌ها به دلیل حمله نظامی به اوکراین اجتناب کرده است. شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین چند هفته پیش به مناسبت افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود و دو رهبر بیانیه‌ای صادر کردند که در آن دوستی بین دو کشور «بدون حد و مرز» اعلام شد.

چین پس از اتحادیه اروپا بزرگترین بازار صادراتی روسیه است. به گفته آژانس گمرک چین، صادرات روسیه به چین در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۷۹.۳ میلیارد دلار بوده که نفت و گاز ۵۶ درصد آن را تشکیل می‌دهد.

تحریم ذخایر روسیه به یکی از دردناک‌ترین اقدامات برای اقتصاد روسیه تبدیل شده است. سیلوانوف یک ماه پیش گفت که روسیه به لطف ذخایر فراوان قادر به مقاومت در برابر تحریم‌ها خواهد بود و حتی در نظر دارد پس از کاهش نوسانات بازار، اوراق قرضه یورو را به سرمایه گذاران خارجی ارائه دهد.

او گفت تحریم ها حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلاری را که روسیه در ذخایر طلا و ارز خود داشت مسدود کرده است. سیلوانوف همچنین گفت که روسیه به تعهدات بدهی دولتی خود عمل خواهد کرد.