با پدیده بیکاران شیک مواجه هستیم
با پدیده بیکاران شیک مواجه هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در چند دهه گذشته بدلیل بدصنعتی و کج صنعتی شدن، استخدام جای خود را با مفهوم شغل عوض کرد، گفت: امروز با پدیده بیکاران شیک مواجه هستیم. علی ربیعی در مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت که امروز ششم خرداد ماه همزمان با روز ملی […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در چند دهه گذشته بدلیل بدصنعتی و کج صنعتی شدن، استخدام جای خود را با مفهوم شغل عوض کرد، گفت: امروز با پدیده بیکاران شیک مواجه هستیم.

علی ربیعی در مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت که امروز ششم خرداد ماه همزمان با روز ملی کارآفرینی و مهارت برگزار شد، با بیان اینکه امروز دنیا، روحیه ملی ما را هدف گرفته است، گفت: ماامروز به امید و روحیه بالا در کشور نیاز داریم و در این زمینه حتما باید جامعه خود را رشد دهیم و قطعا می توانیم در این عرصه موفق باشیم.

وی افزود: در دنیایی که جوامع مختلف به دنبال پیشی گرفتن از یکدیگر هستند جامعه ایران نیز باید در این رقابت حضور داشته باشد و به دنبال پیشی گرفتن از جوامع مختلف باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه ما قطعا نیازمند افرادی در جامعه هستیم که دانش کافی برای کار را داشته باشند، تصریح کرد: بدون دانستن راه و روش کار موفق نخواهیم بود و صرف دانستن دانش بدون مهارت نیز ارزش افزوده زیادی به دست نمی آوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانش، روحیه و مهارت را سه رکن اصلی افراد برای ورود به بازار کار عنوان کرد و افزود: من در آسیب شناسی عوامل عدم موفقیت در ورود جوانان به بازار کار به دو نتیجه مهم رسیده ام که بدانید علت عدم سرعت در حرکت رو به جلو در کدام مرحله است؛ این دو مشکل در عرضه مهارت و سمت تقاضای مهارت است.

ربیعی در توضیح مسئله فوق یادآور شد: در آموزش های رسمی کشور (آموزش های دانشگاهی و علمی) متأسفانه باید بگویم که  آکادمیسین تولید نمی کنیم و وقتی به تربیت تکنسین نیز می رسیم به این نتیجه دست خواهیم یافت که اگر نظام آموزشی رسمی کشور آکادمیسین ولو اندک تولید کند اما تکنسین قطعاً در کشور تولید نمی کنیم و در این زمینه توفیقات نظام آموزش رسمی کشور بسیار پائین است.

وی با بیان اینکه ما امروز نیازمند تکنسین در کشور هستیم اما نظام آموزش رسمی کشور، تکنسین تولید نمی کند، خاطرنشان کرد: آلمان بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به ویرانه شد اما این تکنسین ها بودند که آلمان را نجات دادند. همچنین بسیاری از کشورهایی که مسیر رشد و توسعه را میان بر زدند، به دلیل تربیت تکنسین در این جوامع بوده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در عرصه های مختلف، افراد دانسته های خود را خرج می کنند  اما در عرصه عمل به این دانسته ها، با ضعف مواجه هستیم که این یک بیماری است.

وی اظهار داشت: مشکل دیگر ما در بخش تقاضای مهارت است به این دلیل که ما نتوانستیم سازمان آموزش فنی و حرفه ای را به عنوان متولی آموزش های غیر رسمی در کشور پرقدرت تر کنیم و نتوانستیم منابع مالی مناسبی برای این سازمان تأمین کنیم.

ربیعی با بیان اینکه عدم اتصال نظام آموزشی رسمی و نظام آموزشی غیر رسمی از مشکلات نظام آموزشی کشور برای تربیت نیروی با دانش و ماهر است، گفت: خوشبختانه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شورای عالی مهارت به ریاستی معاون اولی رئیس جمهور و دبیری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد که امیدواریم بتوانیم با پیوند آموزش های رسمی و غیر رسمی ضعف تربیت تکنسین و ارتباط بین دانش و مهارت را برطرف کنیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید بتوانیم همه دستگاه های مرتبط با عرضه نیروی ماهر را با یکدیگر هماهنگ کنیم، اظهار داشت: امروز ۳۰ درصد از هزینه رشد با تزریق منابع مالی تأمین نمی شود بلکه مهارت و بهره وری نیروی کار می تواند این میزان رشد را محقق کند.

واحدهای کارآموزی نباید به زنگ تفریح دانشجویان تبدیل شود

وی با اشاره به اینکه برای تقویت نیروی ماهر در کشور برنامه ریزی کرده ایم، اظهارکرد: ما باید واحدهای کارآموزی را در دانشگاه ها تقویت کنیم و نباید این واحد درسی به زنگ تفریح تبدیل شود. همچنین چند ترم تحصیلی دانشجویان باید براساس نیاز بازار کار باشد.

ربیعی افزود: مشکل بعدی ما در بخش عرضه نیروی ماهر است. متأسفانه در چند دهه گذشته بدلیل بدصنعتی و کج صنعتی شدن کشور، به یکباره استخدام جای خود را با مفهوم شغل عوض کرد که این فرهنگ غلط در پی بیش از ۷ دهه گذشته ایجاد شد؛ ما نیاز داریم که در این زمینه فرهنگ سازی کنیم و این فرهنگ سازی زمان بر است. وقتی در کنار این کج صنعتی شدن، درآمدهای نفتی نیز به غلط هزینه شوند با جایگزین شدن مفهوم استخدام با شغل با مشکل مهارت مواجه می شویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه فرهنگ مهارت آموزی باید از کودکی توسط مادران نهادینه شود، خاطرنشان کرد: آرزوهای مادرانه برای کودکان باید آرزوهای مهارتی باشد.

این مقام مسئول گفت: متأسفانه امروز ما با پدیده ای با نام NEET مواجه هستیم به این معنا که افرادی که نه مهارت دارند و نه به دنبال کار هستند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: یک سال پیش، از پژوهشگری خارجی بعد از مطالعه وضعیت ایران در زمینه بازار کار ایران و شرایط شغلی کشور به عنوان محقق جویا شدم که به اعتقاد او کشور ما با پدیده ای به عنوان بیکاران شیک مواجه است که هیچ تمایلی به شغل ندارند اما این افراد به دلیل اینکه در درون خانواده تأمین می شوند برای ورود به بازار کار احساس نیاز نمی کنند.

ربیعی همچنین اظهار کرد: در خصوص مهارت آموزی سربازان با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، سالانه ۲۰۰ هزار سرباز را آموزش می دهیم که یک اتفاق بزرگ در عرصه مهارت آموزی است که بعد از دو سال خدمت سربازی، فرد توانایی ورود به بازار کار را دارد.

این مقام مسئول خطاب به رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ما باید طرح ملی مهارت را با جدیت و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش دنبال کنیم، گفت: باید اندیشه های مهارت را بین دانش آموزان تقویت کنیم. همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید هم در شیوه و هم در موضوعات، خود را متناسب با نیاز بازار کار منعطف کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه «مهارت» با «تحصیل» کاملاً متفاوت است، اظهار کرد: مهارت همان سواد انجام کاراست و کسی که سواد انجام کاری را داشته باشد می تواند در جامعه آثار اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

ربیعی در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقداماتی که انجام می شود سال آینده شرایط بهتری را در حوزه فنی و حرفه ای داشته باشیم.