بحران آب، چالش اصلی کشورهای منا
بحران آب، چالش اصلی کشورهای منا
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که تحت تاثیر بحران آب در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) بسیاری از طرح‌های اقتصادی توسعه محور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که تحت تاثیر بحران آب در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) بسیاری از طرح‌های اقتصادی توسعه محور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش صبح اقتصاد، آب همواره یکی از چالش‌های مهم کشورهای منطقه منا بوده و رشد و توسعه شهرنشینی و فعالیت‌های اقتصادی از یک و تغییرات آب و هوایی از سوی دیگر باعث شده که برنامه ریزی این کشورها برای آینده اقتصادی نیز تحت تاثیر بحران آب قرار بگیرد.

برآوردهای جهانی نشان می‌دهد که از ۱۷ کشور جهان که با تنش آبی مواجه هستند، ۱۱ کشور در منطقه منا قرار گرفته‌اند و در این منطقه از هر ۱۰ کودک، ۹ کودک در محیطی با تنش‌های آبی قرار دارد و از این رو برنامه‌های آینده این کشورها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

همچنین برآوردها نشان می‌دهد که کشورهای منطقه منا بیشترین میزان استفاده از ذخایر آب‌های زیرزمینی را دارند، ۸۲ درصد از فاضلاب‌های خود را بازیافت نمی‌کنند، بهره وری آبی آنها تنها نصف میانگین جهانی است و در عین حال پایین‌ترین تعرفه آبی در جهان نیز از سوی دولت‌های این کشورها اجرایی شده است.

در میان کشورهای منطقه، ایران نیز از نظر آبی وضعیت خوبی ندارد و بر اساس شاخص‌های جهانی، در هر سه حوزه کشاورزی، خانگی و صنعتی، بسیار آبی ایران بسیار بالاست. از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ میلادی مصرف ایران در این بخش افزایش نیز پیدا کند.

دیگر کشورهای منطقه نیز با این بحران مواجه هستند. عربستان سعودی که طرح بلندپروازانه شهر نئوم را نهایی کرده، مجبور به استفاده از آب‌های زیرزمینی شده و آلودگی این منابع را نیز دامن زده است. البته این کشور با اجرای طرح‌های بزرگ آب شیرین کنی و کاهش هزینه آنها توانسته در این حوزه بخشی از مشکلات خود را برطرف کند.

در کنار آن بحرین با تلاش برای استفاده از فاضلاب بازیافت شده برای کشاورزی، امارات متحده عربی با تلاش برای تولید غذای بیشتر با کم‌ترین استفاده از آب و عمان با همکاری‌های بین المللی برای کاهش مصرف تلاش کرده‌اند که بخش‌هایی از مشکلات خود در این حوزه را برطرف کنند.

مراکش، اردن و مصر نیز دیگر کشورهای عضو این منطقه هستند که در سال‌های گذشته در سطوح مختلف با بحران آب مواجه شده‌اند.

  • منبع خبر : ایسنا