بخشی از آسیب‌های سیل اخیر ناشی از سوء مدیریت‌ها است
بخشی از آسیب‌های سیل اخیر ناشی از سوء مدیریت‌ها است
دادستان کل کشور گفت: حوادث تلخی که در روزهای اخیر رخ داد برای مسئولان و مدیران هشداری است که به هیچ وجه اجازه ندهند در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها ساخت و ساز انجام شود.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلاموالمسلمین منتظری دادستان کل کشور صبح امروز در دیدار نوروزی با قضات و کارکنان دادستانی کل با تبریک فرارسیدن سال جدید به ملزومات ایجاد تحول در دستگاه قضائی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و متن حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه، اشاره کرد و گفت: از دادستانی کل کشور این انتظار می‌رود که اقداماتش مطابق با برنامه‌ریزی‌های تعیین و ابلاغ شده پیش رود و کارکنان و قضات این نهاد مهم در جهت تحولی که باید اتفاق بیفتد، حرکت کنند.

وی با اشاره به نزول برکات الهی از آسمان در طول ایام قبل و پس از نوروز و با ابراز تأسفاز برخی گرفتاری‌ها و مشکلات که به دلیل سوءمدیریت‌ها و ضعف‌ها در مدیریت شهری برخی استان‌ها ایجاد شد، برای درگذشتگان حوادث اخیر غفران الهی و برای خانواده‌هایجانباختگان صبر و شکیبایی را از درگاه خداوند مسئلت کرد.

دادستان کل کشور با اشاره به خسارات وارد شده به برخی مناطق کشور به علت وقوع این سیلاب‌ها گفت: سیلاب‌های اخیر آسیب‌های مالی و جانی فراوانی در پی داشته است که البته موارد مالی آن قابل جبران است و امیدواریم مسئولین و دست اندرکاران در جهت جبران این خسارات، گام‌های لازم را بردارند.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که حوادثی همچون سیل و زلزله ناگهانی رخ می‌دهد و جبران خسارت آنها نیازمند زمان است، البته مسئولین با سعه صدر، تأمل و متناسب با امکانات موجود در جهت احقاق حقوق خسارت دیدگان تلاش کرده و زحمات زیادی کشیده‌اند.

حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح به فرمان فرماندهی معظم کل قوا به صورت جدی به رفع مشکلات سیل زدگان ورود پیدا کرده و موجب کاهش آلام مردم شدند و تمام تلاش خود را در استان‌های درگیر حادثه به کار بردند که لازم است به سهم خود از زحمات این افراد و همه مدیران و مسئولینی که مسئولیت مستقیم در کاهش خسارات این حوادث داشته اند تشکر کنم و قطعاً مردم نیز قدردان این زحمات خواهند بود..

دادستان کل کشور بر ضرورت همکاری مدعی العموم با سایر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در این ایام به دادستان‌های استانی و شهرستانی تاکید شد در مورد آنچه که مربوط به وظایفشان است در صحنه حاضر باشند و به عزیزانی که در این حوادث آسیب دیده‌اند کمک کنند و همکاری لازم را با دیگر دستگاه‌های ذی ربط داشته باشند که در اینجا از زحمات دادستان‌ها نیز تقدیر و تشکر می‌کنم.

منتظری بیان کرد: متأسفانه باید گفت بخشی از آسیب‌هایی که از طریق سیل به مردم عزیز و زیرساخت‌های کشور وارد شد ناشی از سوءمدیریت و عدم توجه به اصول‌های مدیریت بحران بوده است.

وی با اشاره به فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان عالی رتبه دستگاهقضائی درباره لزوم حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم منابع ملی گفت: متأسفانه در سالیان اخیر تعدادی از افراد سودجو و منفعت طلب در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز کرده‌اند این در حالی است که ادارات منابع طبیعی و دیگر سازمان‌های متولی نباید اجازه چنین اقداماتی را به این سودجویان دهند.

حجت الاسلام منتظری تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها ومسیل‌ها و عدم رعایت اصول شهرسازی را از جمله عوامل مؤثر در بروز سیل‌های اخیر دانست.

دادستان کل کشور در ادامه به وقوع سیلاب در شهر شیراز و علل وقوع آن اشاره کرد و گفت: یکی از علل اصلی این سیلاب که منجر به خسارات جانی و مالی زیاد شد را تغییر مسیر رودخانه به جاده و خیابان عنوان کرد و گفت: اگر مدت زیادی در یک منطقه باران نبارید به معنای آن نیست که دیگر نخواهد آمد، در روزهای اخیر دیدیم سیل در رودخانه قم جاری شد در حالی که چندین سال بود در این رودخانه سیلی نیامده بود. بنابراین باید هوشیار باشیم و نباید هر مکانی را به فضای سبز تبدیل کنیم!

دادستان کل کشور در ادامه عنوان کرد: حوادث تلخی که در روزهای اخیر رخ داد برای مسئولان و مدیران هشداری است که به هیچ وجه اجازه ندهند در حریم رودخانه‌ها ومسیل‌ها ساخت و ساز انجام شود.

حجت الاسلام منتظری افزود: متأسفانه سطح خسارات وارده به مردم و کشور زیاد است و طبیعتاً دولت هم با محدودیت منابعی که دارد بدون کمک مردم نمی‌تواند جبران خسارت کند. البته مردم عزیز هم مانند گذشته هم به میدان آمدند و در حد توان خود به دولت و سیل زدگان کمک کردند.

دادستان کل کشور در این دیدار با قدردانی از کمک‌های مردم در جهت کاهش مشکلات مردم آسیب دیده از کارکنان این نهاد خواست که به هر میزان که در توانشان است به سیل زدگان کمک کنند.

وی در پایان از زحمات کارکنان در حوزه‌های مختلف دادستانی کل قدردانی و ابراز امیدواری کرد که در سال جدید گام‌های بزرگ‌تر و مفیدتری برای آینده برداشته شد.

  • منبع خبر : مهر