برای استمرار برجام ازاروپا انتظار داریم بدعهدی آمریکا راجبران کند
برای استمرار برجام ازاروپا انتظار داریم بدعهدی آمریکا راجبران کند

سخنگوی دولت، گفت: برای استمرار برجام از کشورهای اروپایی و چین و روسیه انتظار داریم بدعهدی آمریکا را جبران کنند. محمد باقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اقتصاد ما از نظر مبانی که باید ارزیابی شود مثبت است. عملکرد اقتصاد قابل قبول است اما به این معنی نیست که با بی ثباتی مواجه […]

سخنگوی دولت، گفت: برای استمرار برجام از کشورهای اروپایی و چین و روسیه انتظار داریم بدعهدی آمریکا را جبران کنند.

محمد باقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اقتصاد ما از نظر مبانی که باید ارزیابی شود مثبت است. عملکرد اقتصاد قابل قبول است اما به این معنی نیست که با بی ثباتی مواجه نیستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش قیمت خودرو در بازار، اظهار داشت: اگر بنگاه های تولیدی که تولید خودرو داخلی را انجام می دهند، افزایش قیمت غیرمتعارف محصولات خود را داشته باشند، باید با آن برخورد شود. بر اساس گزارش ها تولید میزان خودرو در دوماه اول امسال نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

نوبخت ادامه داد: اینکه در بازار عده ای به بهانه بالارفتن قیمت غیر رسمی ارز، واسطه گری کنند و بخواهند سودهای غیرمتعارف ببرند، قطعا برای دولت غیرقابل تحمل است و نظارت قوی تر در دستور کار دولت است.

سخنگوی دولت در خصوص نوسانات بازار سکه در روزهای اخیر اظهار داشت: قیمت فعلی سکه در بازار متناسب با قیمتی که از سوی بانک مرکزی عرضه می شود نیست. بانک مرکزی در موعد خود سکه های پیش فروش شده را عرضه کرده؛ اما قیمت فعلی در بازار نشان دهنده این است که عدم اطمینانی در ذهن برخی ها برای ایجاد شرایط غیرقابل اطمینان در آینده وجود دارد.

وی افزود: شاید در آینده با تحریم های بیشتری مواجه شویم اما برنامه متناسب را حتی برای کمترین درآمد ارزی داریم. در حال حاضر نیز بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی ما از همه کشورهای رقیب در داشتن رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم پیشرفت بیشتری کرده ایم.

نوبخت تاکید کرد: با قاطعیت اعلام می کنم که در شرایط سخت تحریمی هم کشور قابل اداره است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با رد ادعای وجود رانت در پیش فروش سکه، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در روش های خاص خود مانند فروش آنلاین سکه محدودیتی برای افراد قائل نشده است. رانت زمانی است که عده خاصی بتوانند این کار را بکنند در صورتی که بانک مرکزی به صورت آنلاین به هرکسی که درخواست داشت، سکه می فروخت.

سخنگوی دولت، گفت: برای استمرار برجام از کشورهای اروپایی و چین و روسیه انتظار داریم بدعهدی آمریکا را جبران کنند. اگر منافع ما تامین شود به همکاری با کشورهای باقی مانده ادامه خواهیم داد. اگر این موضوع محقق نشود و از برجام خارج شویم، با محدودیت های جدیدی مواجه خواهیم شد که البته برای آنها نیز برنامه ریزی لازم را داریم.

نوبخت با بیان اینکه در مقایسه با آغاز انقلاب در همه عرصه ها مانند علمی، دفاعی و اقتصادی پیشرفت کرده ایم، اظهار داشت: نمایندگان مجلس و قوه قضائیه باید در کنار ما باشند و به ما بگویند برای صحنه سختی که در برابر دولت قرار گرفته است چه کاری بکنیم. در یک بستر یکپارچه کلیه اجزای نظام باید دست به دست هم دهیم و حتی از منتقدان نیز انتظار داریم که دولت را در این شرایط تنها نگذارند.

وی افزود: اگر ترامپ فکر می کرد که با ادامه حضور خود در برجام جمهوری اسلامی ایران ضرر می کند، قطعا در برجام باقی می ماند چرا که به گفته همه مجامع جهانی روند مثبت تغییر شاخص ها را داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: گرچه برجام نمود بیشتری در سفره ها نداشت، اما امکان اداره کشور وجود دارد و روند پیشرفت را آغاز کرده ایم و شاخص ها سیر صعودی دارند.

سخنگوی دولت در خصوص پرداخت ارز به تولیدکنندگان در خصوص مابه تفاوت نرخ ۳۸۰۰ تومان و ۴۲۰۰ تومان، اظهار داشت: به بانک مرکزی اجازه داده شد تا خط اعتباری به همه بانک ها اعطا شود و مستقیما از درآمدهای نفتی برداشت کنند. برای ما بسیار مهم است که در کنار تثبیت بازار سیاست مهار تورم را نیز داشته باشیم.

نوبخت ادامه داد: ما باید توازن بین منابع و مصارف با واردات و صادرات را تعدیل کنیم. کالاهای اساسی نسبت به کالاهای غیراساسی برای ما اولویت دارد و در تخصیص ارز نیز اولویت را به کالاهای اساسی خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص جهت دهی سرمایه به سمت بازار بورس، تصریح کرد: دولت مکانیزم های داخلی خود را در خصوص بحث جهت دهی سرمایه به بازار بورس دارد. بازار بورس بسیار جذاب است و فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد. همه تلاش ما متعادل کردن بازارها در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم است و این توصیه را دارم که گمان نشود همه سرمایه گذاری می تواند در بازار ارز و سکه خلاصه شود.

وی در پایان گفت: از مردم انتظار داریم که به کشور خود کمک کنند چراکه هرآنچه ما در کارمان موفق باشیم، رفاه بیشتری برای جامعه فراهم می شود.