مشاور سابق وزیر امورخارجه گفت: برای پیشبرد اهداف دیپلماسی کشور ما از هر ابزار مباح و مجازی، از جمله سازمان‌های مردم نهاد و دیگر ابزارهای تعریف شده در دیپلماسی کلاسیک و نوین استفاده می‌کنیم. حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه در تبیین یکی از محورهای بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی خطاب به سفرا و مسئولین دستگاه دیپلماسی […]

مشاور سابق وزیر امورخارجه گفت: برای پیشبرد اهداف دیپلماسی کشور ما از هر ابزار مباح و مجازی، از جمله سازمان‌های مردم نهاد و دیگر ابزارهای تعریف شده در دیپلماسی کلاسیک و نوین استفاده می‌کنیم.

حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه در تبیین یکی از محورهای بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی خطاب به سفرا و مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر کاربرد دیپلماسی غیررسمی در کنار شیوه کلاسیک آن، اظهارداشت: بلاشک دیپلماسی و روابط با دیگران موضوعی چند لایه است، ما در این خصوص هدف گذاری داریم و برای رسیدن به آن از ابزارهای مختلفی که مشروع و مجاز باشند استفاده می‌کنیم، به طور مثال این ابزارها می تواند شامل پشتیبانی کردن از گروه‌های همراه و متحد، تغییر گروه‌های بی‌طرف به طرفدار و تغییر موضع گروه‌های مخالف به بی‌طرف باشد.

وی گفت: تکیه اصلی دیپلماسی ما ملت‌ها هستند چرا که برای ما مردم اهمیت بالایی دارند، بر این اساس رابطه ما با هر دولتی که تکیه آن بر مردم بیشتر باشد، بهتر است و البته در این میان ناچارا با دولت‌هایی که از این خصیصه برخوردار نیستند هم باید ارتباط داشت تا منافع ملی حداکثری تامین شود، بنابراین هر چه ارتباط دولتها با مردمشان بهتر باشد این رابطه میان جمهوری اسلامی و آنها می تواند عمیق تر شود.

شیخ الاسلام با بیان اینکه معیار دوری و نزدیکی دولت‌ها به جمهوری اسلامی ایران قاعده مشخصی دارد، افزود: دولتی که تجاوزگر است و خوی استکباری دارد و حتی برای امضای خودش هم ارزشی قائل نیست قطعا نمی‌تواند به ما نزدیک باشد.

معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اظهارداشت: روابط میان ایران و عراق نمونه بسیار خوبی از ارتباطات میان دو ملت و دولت است، کشورهایی که در گذشته هشت سال نزاع و جنگ داشتند، امروز ارتباطشان با یکدیگر در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در سطح بالایی قرار دارد. آن زمان دیکتاتوری حزب بعث در عراق حاکم بود و امروز ساختار عراق مردم‌سالار است و همه اقوام زیر یک سقف برای کشور خود تصمیم می‌گیرند و به همین دلیل آنها به ما نزدیک هستند.

وی در خصوص تاکید رهبری بر دیپلماسی متوازن و ارتباط با نقاط مختلف جهان، تصریح کرد: این موضوع یکی از اصول اولیه سیاست خارجی ایران بوده و هست، ما با همه دنیا روابط و تعامل سازنده و خوب می خواهیم و تا کسی با ما دشمنی نکرده باشد ما آن کشور را دوست خود می دانیم، ما با همه دنیا خواهان روابطی دوستانه هستیم و طبیعی است که هر چه عقاید آنها به ما نزدیکتر باشد رابطه ما با هم نزدیکتر و هر چه اهداف آنها به ما قرابت بیشتری داشته باشد، روابط دو طرف هم افزایش پیدا می‌کند.

شیخ الاسلام در پایان خاطرنشان کرد: معیارهایی چون مبارزه با ظلم، همسایگی، نماینده ملت خود بودن، اعتقادات دینی و رفتارهای اجتماعی دولت‌ها می تواند بر دوری و نزدیکی ما با دیگران موثر واقع شود، به طور مثال رژیم صهیونیستی که نماد ظلم، تجاوزگری و اشغال گری در منطقه و جهان است قطعا نمی تواند هیچ گونه ارتباطی با ما داشته باشد چرا که ما از اساس مدافع مظلومین و مستضعفین هستیم و با زورگوها مقابله می کنیم که این در قانون اساسی ما هم قید شده است و لذا برای پیش بردن اهداف دیپلماسی، ما از هرگونه ابزاری که مباح و مجاز باشد، از جمله سازمان‌های مردم نهاد، روابط مردمی و دیگر ابزارهای تعریف شده در دیپلماسی کلاسیک و نوین استفاده می‌کنیم.