برترین‌های «حافظ»در سایه کرونا معرفی شدند
برترین‌های «حافظ»در سایه کرونا معرفی شدند
بیستمین جشن «حافظ» در حالی تحت ملاحظات کرونایی برگزیدگان خود را معرفی کرد که سریال «هیولا» و فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» عنوان برترین آثار این رویداد را از آن خود کردند.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد بیستمین جشن سینمایی تلویزیونی «دنیای تصویر» امشب شنبه ۲۵ مردادماه با حضور محدود برخی چهره‌های سینمایی و تلویزیونی به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با یک ساعت تأخیر و رأس ساعت ۲۲ با اجرای احسان علیخانی در محوطه روباز عمارت «دانیال» در گرم دره کرج آغاز شد.” برترین‌های «حافظ»در سایه کرونا معرفی شدند”

این جشن امسال به دلیل شرایط کرونایی قرار بود به صورت آنلاین برگزار شود اما به دلایلی در دقیقه ۹۰ پخش اینترنتی آن لغو و اعلام شد مبلغ پرداخت شده بابت پیش‌خرید بلیت این جشن از سوی علاقمندان، به آن‌ها عودت داده خواهد شد.

به‌رغم لغو پخش آنلاین، این جشن متعلق به بخش خصوصی طبق روال هر سال، در موعد اعلام‌شده برگزار شد تا برگزیدگان سینمایی و تلویزیونی آن معرفی شوند. حضور حداقلی مدعوین و نیز نظارت بر رعایت نکات بهداشتی حین ورود مهمانان به محل برگزاری، از جمله ملاحظات کرونایی در برگزاری این رویداد محسوب می‌شود.

رضا یزدانی، شبنم مقدمی، مصطفی زمانی، مهران مدیری، امیر آقایی، ژاله صامتی، سیاوش اسعدی، نرگس آبیار، سارا بهرامی، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، محسن تنابنده، الناز شاکردوست، مریلا زارعی و… از هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.

ایمان معلم فرزند کوچک‌تر زنده‌یاد علی معلم، بنیان‌گذار جشن حافظ، در ابتدای مراسم، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران تأکید کرد که این جشن به دلیل ملاحظات کرونایی در محوطه روباز برگزار خواهد شد.

سپس امید معلم فرزند ارشد زنده‌یاد معلم و دبیر بیستمین جشن حافظ روی صحنه آمد و گفت: خانم‌ها آقایان سلام. به بیستمین جشن حافظ خوش آمدید. قبل از هر چیز می‌خواستم بگویم خوشحالم که به بیستمین سال حافظ رسیدیم و خرسندم در این سال با وجود همه اتفاقات تلخی که برای جهان رخ داد، بازهم در اینجا هستیم.

 

اینجاییم که بگوییم «سینما» حیات دارد

در ادامه آذر معماریان همسر زنده یاد علی معلم گفت: خدمت خانم‌ها و آقایان عزیز و تمام هنرمندانی عزیزی که صدا و تصویر من را می‌شنوند می‌بینند، سلام می‌کنم. افتخار می‌کنم که بیستمین جشن حافظ را که علی معلم بیست و چهار سال پیش آن را پایه‌گذاری کرد امشب در حال برگزاری است. در سالی که گذشت سینما دوران سختی را گذراند. کرونا تمام مشاغل را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: خانواده سینما و مجله «دنیای تصویر» اولین انگیزه‌ای که باعث شد نام جشنش را مزین به حضرت حافظ کند، این بود که بگوییم سینما حیات دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. نام این جشن به نام حضرت حافظ مزین شده است و امیدوارم در دوره بعدی شاهد این باشیم که ویروس کرونا از بین رفته و باردیگر بدون نگرانی دور هم جمع شویم.

بهترین چهره تلویزیونی؛ احسان علیخانی (عصر جدید)

معماریان در ادامه نخستین تندیس «حافظ» این جشن را اهدا کرد و در مقدمه اهدای آن گفت: اینجا هستم برای اهدای جایزه بهترین چهره تلویزیونی، کسی که اینجاست یکی از استانداردترین برنامه‌ها را تهیه‌کنندگی و کارگردانی کرده است من واژه حرفه‌ای را به معنای واقعی کلمه را در برنامه‌های او لمس کردم. جایزه بهترین چهره تلویزیونی حافظ به احسان علیخانی تعلق می‌گیرد.

علیخانی که اجرای برنامه را نیز برعهده داشت در این بخش تندیس حافظ خود را دریافت کرد و گفت: خوشحالم که توانستیم در برنامه عصر جدید به بچه‌های این سرزمین بپردازیم بچه‌هایی که جایی نبود که بتوانند استعدادشان را نشان دهند. با افتخار این تندیس را نگه خواهم داشت. روح علی معلم عزیز شاد باشد.

پژمان بازغی (کودک‌شو)، محمد دلاوری (تهران ۲۰)، سروش صحت (کتاب باز)، علی ضیا (فرمول یک)، محمدرضا علیمردانی (چهل تیکه) و مهران مدیری (دورهمی) دیگر نامزدهای تندیس برترین چهره تلویزیونی بودند.

تندیس یک عمر فعالیت هنری؛ فرامرز قریبیان

وی در ادامه گفت: از همه دوستانم تشکر می‌کنم. شرایطی که داریم کمی متفاوت است اینجا باد عجیبی در جریان است. امیدوارم جشن حافظ را به بهترین شکل بتوانیم به نگاه شما تقدیم کنیم.

علیخانی سپس به بهانه اهدای دومین تندیس «حافظ» جشن بیستم، گفت: کسی که می‌خواهم معرفی کنم بیش از نیم قرن در سینما فعالیت داشته که آثارش یکی از یکی جذاب‌تر است. هدیه و تندیس جشن «حافظ» به دلیل یک عمر فعالیت درخشان هنری به فرامرز قریبیان تقدیم می‌شود.

وی ادامه داد: برای فرامرز قریبیان آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم باز به صحنه برگردند. چند وقت پیش شاهد خداحافظی او از سینما و عرصه بازیگری بودیم ولی اگر دوستان خوب باردیگر از او دعوت کنند باز می‌توانیم شاهد حضور او در سینما باشیم.

فرامرز قریبیان در این مراسم حضور نداشت.

تندیس بهترین مستند؛ چیزهایی که جایشان خالی است

در ادامه علیخانی برگزیده تندیس «حافظ» بهترین فیلم مستند را معرفی کرد. این تندیس به زینب تبریزی برای کارگردانی مستند «چیزهایی که جایشان خالی است» تعلق گرفت.

تبریزی حین دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: این تندیس را به تمام زنان سرزمینم تقدیم می‌کنم.

مستندهای «اسرار دریاچه» ساخته آرمین ایثاریان، «بهارستان خانه ملت» ساخته بابک بهداد، «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند. «میدان جوانان سابق» ساخته مینا اکبری و «مهین» ساخته محمدحسین حیدری دیگر نامزدهای دریافت این تندیس بودند.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری؛ انیمیشن «آخرین داستان»

در ادامه مراسم برگزیده بخش «بهترین دستاورد فنی و هنری» معرفی شد. این جایزه به اشکان رهگذر برای ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» تعلق گرفت.

اشکان رهگذر در این مراسم حضور نداشت.

نشان عباس کیارستمی؛ سیاوش افشار (کتاب آشپزی)

در ادامه مراسم با اعلام احسان علیخانی سیاوش افشار برای کارگردانی فیلم سینمایی «کتاب آشپزی» برای دریافت نشان ویژه «عباس کیارستمی» به سن دعوت شد.

علیخانی در این بخش توضیح داد که این نشان پس از درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی برای توجه به فیلم‌های هنری و تجربی به ترکیب جوایز این جشن افزوده شده است.

افشار حین دریافت این نشان در سخنانی کوتاه از عوامل فیلم خود و برگزارکنندگان جشن «حافظ» سپاسگزاری کرد.

دیگر نامزدهای دریافت این نشان عبارت بودند از؛ «بچه‌ای با جوراب قرمز» ساخته خداداد جلالی، «جهان با من برقص» ساخته سروش صحت، «روسی» ساخته امیرحسین ثقفی، «زغال» به کارگردانی اسماعیل منصف و «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده.

تندیس بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی؛ شبنم مقدمی (هیولا)

در ادامه نوبت به جوایز تلویزیونی این مراسم رسید. در این بخش اولین تندیس جشن حافظ برای «بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی» به شبنم مقدمی برای بازی در سریال شبکه نمایش خانگی «هیولا» تعلق گرفت.

علیخانی حین اهدای این جایزه درباره شبنم مقدمی گفت: ایشان بیش از بیست سال است که در عرصه‌های مختلف فعال است و این جایزه به‌حق به او اهدا می‌شود.

مقدمی هم پس از حضور بر روی سن و دریافت تندیس «حافظ» گفت: خوشحالم که سومین جایزه حافظ خود را دریافت می‌کنم. این جایزه به نام «هیولا» برایم خیلی ارزشمندتر است. از حسن نظر حافظ و هیات داورانش و همه کسانی که من را می‌بینند تشکر می‌کنم. من همچنان عاشقانه در میدان حضور دارم و تلاش می‌کنم. ممنونم که من را می‌بینید.

الناز حبیبی برای سریال «دوپینگ»، شیلا خداداد و گوهر خیراندیش برای سریال «هیولا» و ریما رامین‌فر و نسرین نصرتی برای «پایتخت ۶» دیگر کاندیداهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی؛ محسن تنابنده (پایتخت ۶)

در بخش بعدی مراسم تندیس حافظ برای کسب عنوان «بهترین بازیگر کمدی تلویزیونی» برای نقش‌آفرینی در مجموعه «پایتخت ۶» به محسن تنابنده اهدا شد.

 

تنابنده پس از دریافت تندیس خود گفت: من این جایزه را به نمایندگی از تمام گروه گرفتم. چون «پایتخت» حاصل زحمت تمام گروه است.

علیخانی نیز با اشاره به کارنامه محسن تنابنده بیان کرد: یک بی معرفتی درباره محسن (تنابنده) صورت می‌گیرد و همه فکر می‌کنند او فقط در نقش‌های کمدی حضور دارد، در حالی که نقش‌های درخشان دیگر هم از او دیده‌ایم.

تنابنده این تندیس را در رقابت با دیگر نامزدهای این بخش شامل فرهاد اصلانی (هیولا)، بهرام افشاری (پایتخت ۶)، امیرحسین رستمی (فوق‌لیسانسه‌ها)، شکیب شجره (هیولا) و مهران مدیری (هیولا) از آن خود کرد.

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی؛ مریلا زارعی (مانکن)

در ادامه معرفی برترین‌های تلویزیونی یک سال گذشته، تندیس حافظ «بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی» برای نقش‌آفرینی در مجموعه «مانکن» به مریلا زارعی اهدا شد.

زارعی در این بخش گفت: تشکر می‌کنم از هیات داوران به ویژه خانم معماریان که این جشن را برگزار می‌کنند و برای خانواده سینما این جشن را زنده نگه داشته‌اند. این چهارمین تندیس من از این جشن است و همیشه خاطره خوبی از آن داشته‌ام چون فضا و خانواده سینما احساس دین به این جشن دارند.

وی ادامه داد: جای همه عزیزانی که در این یک سال از دست دادیم خالی است. اخیراً ماه چهره خلیلی، آقای کشاورز، آقای سینایی و… را از دست دادیم از عوامل سریال «مانکن» هم تشکر می‌کنم این تندیس حاصل تلاش گروهی است.

 

زارعی در ادامه خطاب به آذر معماریان گفت: خانم معماریان خیلی دوستتان دارم و به عنوان یک زن در سینمای ایران به شما افتخار می‌کنم امیدوارم فرزندان آقای معلم روز به روز شکوفاتر بشوند.

دیگر کاندیداهای این بخش عبارت بودند از نازنین بیاتی برای سریال «مانکن»، سیما تیرانداز برای سریال «از یاد رفته‌ها»، لیلا حاتمی برای «نهنگ آبی»، پانته‌آ سیروس برای سریال «بانوی سردار» و نرگس محمدی برای «ستایش ۳».

تندیس بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی؛ مصطفی زمانی (نهنگ آبی)

در بخش بعدی تندیس «بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی به مصطفی زمانی برای نقش‌آفرینی در سریال نمایش خانگی «نهنگ آبی» اهدا شد.

زمانی در این بخش گفت: جای علی معلم خالی است. از هیات داوران و ساعد سهیلی تشکر می‌کنم که یک بازیگر درجه یک است. یک تشکر ویژه از پزشکان و پرستاران دارم که در این روزهای سخت زحمت می‌کشند. قدردان آن‌هایی هستم که با این بیماری می‌جنگند و شکستش می‌دهند.

 

دیگر نامزدهای بهترین بازیگر مرد درام امیرحسین آرمان برای سریال «مانکن»، داریوش ارجمند برای «ستایش ۳»، سعید راد برای «ترور خاموش»، ساعد سهیلی برای «نهنگ آبی» و محمدرضا فروتن برای «مانکن» بودند.

هشدار درباره کرونا و یادی از کادر درمان

علیخانی به بینندگان نسخه ویدیویی این مراسم که بعداً در وی‌اودی‌ها پخش می‌شود بیان کرد: ما الزامی داریم و دوستان باید پیش‌قدم باشند. تمام دوستان من تلاش می‌کنند که زمان این برنامه طولانی نباشد، ما هم پروسه پرسرعتی داریم. کسی هم حرف نمی‌زند. قول داده‌ایم مراسم را زودتر تمام کنیم. نمی‌شود مثل سال گذشته باشد که مهمانان با یکدیگر گفتگو کنند و بگویند و بخندند چون در این صورت این ویروس تا قزوین می‌رود!

مریلا زارعی در این بخش از مراسم بار دیگر روی صحنه آمد و بیان کرد: من نکته‌ای را فراموش کردم بگویم؛ ما لحظه به لحظه با این موضوع زندگی کردیم و ترس‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. در این شب عزیز جا دارد از کادر درمان تشکر ویژه کنم. می‌دانم که خیلی خسته هستند، عزیزانی که در این روزهای سخت عزیزان ما را تیمار می‌کنند و دیگر انرژی ندارند.

وی ادامه داد: این ویروس حالا حالاها با ما هست و باید مراقب خودمان باشیم از مردم می‌خواهم به هم رحم کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم تنها راهی که می‌توانیم این ویروس را پشت سر بگذاریم بعد از توکل به خدا همت خودمان است و بی تفاوت نباشیم، بدانیم که کادر درمان دیگر رمقی ندارند.

پیشنهاد علیخانی برای «نذر سلامت» در ماه محرم

علیخانی هم در ادامه تأکید کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است همین الان که اینجا ایستاده‌ایم روزانه ۲۰۰ قربانی می‌دهیم. باید دقت کنیم اگر کسی نمی‌تواند ماسک بخرد این موضوع به ما ارتباط دارد. نزدیک ماه محرم هم هستیم و معمولاً در این ماه آرزوها و نذرها به این ماه گره می‌خورد، چه بهتر از نذر سلامت.

وی ادامه داد: برخی مشکل معیشتی دارند و نمی‌توانند حتی ماسک بخرند چه بهتر که نذر ماسک کنیم. به این باور برسیم که تا همه مراعات نکنیم و به هم رحم این ویروس از کشور ما رخت بر نمی‌بندد.

جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی؛ پیمان قاسم‌خانی (هیولا)

در ادامه این مراسم جایزه «بهترین فیلمنامه کمدی تلویزیونی» به پیمان قاسم خانی برای نگارش مجموعه شبکه نمایش خانگی «هیولا» اهدا شد.

قاسم‌خانی در این بخش بیان کرد: از امیر برادران دیگر نویسنده این اثر خواهش می‌کنم به صحنه بیاید. در ساختمان پزشکان یکی از دستیاران گفت امیر نویسنده کمدی است. امیر که آمد فهمیدم خیلی بامزه بود. فیلمنامه او را خواندم و دیدم درجه یک است هرچند او اول راه است و به نظرم کارهای درخشان دیگری خواهد داشت.

وی افزود: از گروه هیولا ممنونم. کار اصلی بر عهده امیر بود من طراحی کردم. خوشحالم کار دیده شد. در این گروهی که ما کاندید بودیم همه دوستان من بودند از سعید مطلبی که باعث و بانی ورود من در سینما بود تشکر می‌کنم و هرچه دارم مدیون اوست.

برادران هم گفت: از جشن حافظ و هیات داوران تشکر می‌کنم. از آقای قاسم‌خانی که تلاش کردند کار من بیشتر دیده شود تشکر می‌کنم.

قاسم‌خانی هم با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره تبدیل شدن نسخه سومین قسمت فیلم سینمایی «خوب بد جلف» به سریال خانگی بیان کرد: «خوب بد جلف» از اول برای سریال نوشته شده بود یازده قسمت نوشته شد ولی به مشکل مالی خوردیم. در حال حاضر در تلاش برای ساخت سریال هستیم

محسن تنابنده و آرش عباسی برای «پایتخت ۶»، سعید مطلبی برای «ستایش ۳»، سروش صحت و ایمان صفایی برای «فوق‌لیسانسه‌ها»، بابک کایدان برای «مانکن» و بهرام توکلی برای «نهنگ آبی» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه بهترین موسیقی متن؛ کریستف رضاعی (آخرین داستان)

در ادامه مراسم احسان علیخانی برگزیده بخش «بهترین موسیقی متن» را معرفی کرد. تندیس «حافظ» در این بخش به کریستف رضاعی برای موسیقی «آخرین داستان» تعلق گرفت.

رضاعی گفت: خوشحالم که در اینجا هستم و این جایزه را دریافت می‌کنم. از داوران ممنونم که این موسیقی را دیدند و شنیدند. از کسانی که در این کار طولانی حضور داشتند تشکر می‌کنم. می‌خواهم این جایزه را با آنها تقسیم می‌کنم.‌

وی در ادامه نام همکارانش در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را خواند.

پیام آزادی برای «بی‌وزنی»، فرزین قره‌گوزلو برای «درخونگاه»، رامین کوشا برای «سرخ‌پوست»، مسعود سخاوت‌دوست برای «شبی که ماه کامل شد» و حبیب خزائی‌فر برای «رد خون» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین کارگردان تلویزیونی؛ مهران مدیری (هیولا)

در بخش بعدی نوبت به تندیس «بهترین کارگردان تلویزیونی» رسید که احسان علیخانی برای دریافت تندیس «حافظ» این بخش، از مهران مدیری دعوت کرد روی سن حاضر شود.

مدیری که این تندیس را برای کارگردانی «هیولا» دریافت کرد، در این بخش گفت: از لطف همه ممنونم. این هفتمین تندیس حافظی است که من می‌گیرم و چقدر با ارزش است. روح علی شاد و خسته نباشید به خانم معماریان میگویم. از همه گروه تشکر می‌کنم که درجه یک بودند.

 

وی درباره خبرهای منتشر شده درباره بیماری و بستری‌اش در بیمارستان هم گفت: چیز مهمی نبود، فقط معده‌ام درد گرفت اما توسط برخی از دوستان یک مقدار شلوغ کاری شد!

جواد افشار برای کارگردانی «گاندو»، بهرام بهرامیان برای کارگردانی «از یادها رفته»، فریدون جیرانی برای کارگردانی «نهنگ آبی»، حسین سهیلی‌زاده برای کارگردانی «مانکن») و سیروس مقدم برای کارگردانی «پایتخت ۶» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین خواننده تیتراژ فیلم و سریال؛ رضا یزدانی (از یادها رفته)

در بخش بعدی این جشن رضا یزدانی تندیس «حافظ» را برای تیتراژ سریال «از یادها رفته» به دست آورد.

رضا یزدانی در این بخش گفت: خوشحالم که برای چهارمین بار این تندیس با ارزش را دریافت می‌کنم. از داوران تشکر می‌کنم، ده سال پیش سومین حافظ را گرفتم و فکر می‌کردم دیگر نمی‌گیرم چون ده سالی بود که کاندیدا می‌شدم و نمی‌گرفتم. خوشحالم که چهارمین تندیس را دریافت می‌کنم.

شهرام ناظری برای «آخرین داستان»، سالار عقیلی برای «برادرجان»، علیرضا قربانی برای «سرکوب»، سیروان خسروی و کاوه یغمایی برای «نهنگ آبی» و فرزاد فرزین برای «مانکن» نامزدهای دیگر دریافت این تندیس بودند.

بهترین تدوین سینمایی؛ حمید نجفی‌راد (شبی که ماه کامل شد)

در ادامه برنامه نوبت به اهدای جوایز سینمایی رسید و برای اولین جایزه این بخش تندیس حافظ «بهترین تدوین» به حمید نجفی راد برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

عماد خدابخش برای «سرخ‌پوست»، پرویز شهبازی برای «طلا»، محمد نجاریان برای «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون»، هایده صفی‌یاری برای «مسخره باز» و خشایار موحدیان برای «قسم» دیگر کاندیداهای بهترین تدوین سینمایی جشن حافظ بودند.

نجفی‌راد پس از دریافت جایزه خود گفت: این تندیس اولین تندیس من در جشن حافظ و خانواده سینماست که به من انگیزه می‌دهد. از خانواده‌ام که همیشه نبود من را تحمل می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم این تندیس حالشان را خوب کند. این تندیس چیزی شبیه معجزه است. سال‌ها پیش یک مستند را تدوین می‌کردم، مستند اصولاً با هزینه کمی ساخته می‌شود. فیلم به جایی رسید که نیاز به یک نریتور داشت، ما شرایط مالی خوبی نداشتیم و نمی‌دانستیم چه کنیم، کارگردان به ما پیشنهاد جذابی داد که یک مرد جذاب با قلب بزرگ آمد و کار نریتوری را انجام داد؛ او علی معلم بود که بدون هیچ درخواستی آمد و کار کرد. حس می‌کنم این جایزه هم از روح بلند علی معلم آمده است.

بهترین فیلمنامه سینمایی؛ مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)

در ادامه تندیس حافظ «بهترین فیلمنامه سینمایی» به مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار نویسندگان فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

آبیار حین دریافت این جایزه بیان کرد: خوشحالم که این جایزه را برای دومین بار دریافت کردم. این جشن یک جشن مستقل است و برای من حائز اهمیت است از همه دوستانم تشکر می‌کنم که دوستی کردند تا این فیلم را بسازم.

 

سروش رضایی و ایمان صفایی برای «جهان با من برقص»، نیما جاویدی برای «سرخ‌پوست»، پرویز شهبازی برای «طلا»، محسن قرایی و محمد داوودی برای «قصر شیرین» و ابراهیم امینی و حسین تراب‌نژاد برای «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین فیلمبردار سینمایی؛ علی قاضی (مسخره‌باز)

در بخش «بهترین فیلمبردار سینمایی» هم تندیس حافظ جشن بیستم دنیای تصویر به علی قاضی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «مسخره‌باز» اهدا شد.

علی قاضی پس از دریافت این جایزه بیان کرد: من می‌خواهم از تیمی که من را همراهی کردند تشکر کنم که اگر نبودند این فیلم چنین نمی‌شد.

وی در ادامه از همکارانش یاد کرد.

هومن بهمنش برای «سرخ‌پوست»، سامان لطفیان برای «شبی که ماه کامل شد»، تورج اصلانی برای «قسم»، مرتضی هدایی برای «قصر شیرین» و هادی بهروز برای «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین سریال؛ هیولا (مهران مدیری، مصطفی احمدی)

در بخش «بهترین سریال» هم تندیس حافظ برای سریال «هیولا» به مهران مدیری اهدا شد. مهران مدیری و مصطفی احمدی مشترکا تهیه‌کنندگی این سریال نمایش خانگی را برعهده داشتند.

مدیری در این بخش بیان کرد: این هشتمین تندیس من است هفتمین تندیس را همین هفت دقیقه پیش گرفتم، از همه کسانی که کنار ما بودند تشکر می‌کنم.

پایتخت ۶ (تهیه‌کننده الهام غفوری)، ستایش ۳ (تهیه‌کننده: آرمان زرین‌کوب)، گاندو (تهیه‌کننده: مجتبی امینی)، مانکن (تهیه‌کننده: ایرج محمدی) و نهنگ آبی (تهیه‌کننده: سعید ملکان) دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

بهترین بازیگر زن سینما؛ ژاله صامتی (درخونگاه) / ‏‬ الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)

در بخش بعدی تندیس حافظ «بهترین بازیگر زن سینما» برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «درخونگاه» به ژاله صامتی اهدا شد.

ژاله صامتی گفت: جای همه آنهایی که نیستند خالی، روح علی معلم شاد. از همه ممنونم. از تمام گروه که با دل خود این فیلم را ساختند تشکر می‌کنم. خوشحالم با رای فیلمی که خیلی دوستش دارم و نقشی که برایش زحمت زیادی کشیدم این جایزه را دریافت می‌کنم.

 

دیگر تندیس حافظ این بخش به الناز شاکردوست برای نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» رسید.

شاکردوست حین دریافت جایزه خود گفت: این جایزه برایم ارزشمند است، چون بنیانگذار این جشن انسان ارزشمندی مثل علی معلم است. چقدر جای او خالی است. اما چقدر خوب که این زن جنگجو یعنی آذر معماریان این چراغ را روشن نگه داشت. قدر لحظه‌های با هم بودن را بیشتر بدانیم. اگر اینجا هستم حاصل زحمت یک گروه بوده است یک گروه بی نظیر که بدون حضور آنها ساخت این فیلم ممکن نمی‌شد که در راس آنها شیرزنی مثل خانم آبیار بود.

علیخانی خطاب به شاکردوست عنوان کرد: در این چند سال یک رنسانس در آثار شما رخ داده است.

شاکردوست هم گفت: خوشحالم که این را می‌گویید هر فیلم سختی که بازی می‌کنم و هر جایزه‌ای که دریافت می‌کنم احساس مسوولیتم بیشتر می‌شود

مهناز افشار (قسم)، پریناز ایزدیار (سرخپوست)، پانته‌آ پناهی‌ها (در)، ندا جبرائیلی (کارت پرواز)، نگار جواهریان (طلا)، سحر دولتشاهی (امیر)، ژیلا شاهی (قصر شیرین)، فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)، بهنوش طباطبایی (ماجرای نیمروز ۲: رد خون) و الهام کردا (به دنیا آمدن) دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر مرد سینما؛ نوید محمدزاده (سرخ‌پوست) / ‏‬ هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)

در ادامه برنامه احسان علیخانی از امیر آقایی دعوت کرد تا برای معرفی برترین بازیگر مرد سینمای ایران در سال گذشته، روی صحنه حاضر شود. با اعلام امیر آقایی تندیس حافظ این بخش به نوید محمدزاده برای نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» اهدا شد.

 

نوید محمدزاده گفت: خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم. از خانواده معلم ممنونم برای این مراسم که هرچند خلوت است اما انگار چراغ سینما روشن است. از جشن حافظ چهار تندیس دریافت کرده‌ام. خوشحالم برای «سرخپوست» هم این جایزه را دریافت می‌کنم. در ساخت این فیلم همه عوامل نقش داشتند. تهیه این فیلم خیلی سخت بود. خوشحالم که نیما جاویدی به من اعتماد کرد. وقتی اسم خودم را در این لیست دیدم خوشحال شدم که اسمم کنار افرادی است که از بزرگان این حرفه هستند. این تشویق بی نظیر است که بتوانم قدم‌هایم را محکم‌تر بردارم.

دیگر جایزه این بخش توسط نوید محمدزاده به هوتن شکیبا برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد. محمدزاده گفت: او جزو سه دوست برتر زندگی من است.

هوتن شکیبا هم گفت: چند کار را در پرونده‌ام دوست دارم، یکی «فوق لیسانسه‌ها» و یکی «شبی که ماه کامل شد». شیرینی این جایزه دوچندان شد که در کنار نوید این جایزه را گرفتم. از خانم آبیار تشکر می‌کنم که این نقش سخت را به من داد که خیلی دوستش دارم. ماه‌هاست که از خانواده‌ام دورم امیدوارم این ویروس منحوس از کشور برود و وضع اقتصادی مردمم خوب باشد. ارزش معنوی جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم.

 

حامد بهداد (قصر شیرین)، پرویز پرستویی (مطرب)، هادی حجازی‌فر (ماجرای نیمروز ۲: رد خون)، بابک حمیدیان (مسخره‌باز)، امین حیایی (درخونگاه)، آرمین رحیمیان (شبی که ماه کامل شد)، جواد عزتی (ماجرای نیمروز ۲: رد خون)، فرامرز قریبیان (خروج)، میلاد کی‌مرام (امیر) و علی نصیریان (مسخره‌باز) دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین کارگردان سینما؛ نیما جاویدی (سرخ‌پوست)

در بخش بعدی مراسم بهرام بهرامیان برای اهدای جایزه بهترین کارگردان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: علی معلم پیام‌آور مهربانی و تشویق در سینما بود سینما مثل خانواده‌اش بود. دم خانواده او گرم که این جشن را همچنان برگزار می‌کردند. در این سال‌ها فقر، گرانی، دزدی و.. بود دولت حاضر نشد که این جشنواره را آنلاین برگزار و شادی را تقسیم کند. دولت محترم چه می‌شد اگر این اتفاق رخ می‌داد؟ آیا کسی آسیبی می‌دید؟ به کسی فشار می‌آمد؟ امیدوارم روزی برسد که این کوته بینی‌ها از بین برود و همه در پی نشاط هم باشند.

این جایزه با اعلام بهرامیان به نیما جاویدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» اهدا شد.

جاویدی بیان کرد: برای هم‌وطنانم آرزوی سلامتی می‌کنم. گرفتن این جایزه برای من افتخار بزرگی است جایزه‌ای که نام قشنگ حافظ روی آن است از عوامل فیلم هم تشکر می‌کنم.

وی افزود: شرایط کرونا وضعیت ما را برای ساخت فیلم سخت کرده است. برای پروانه ساخت جدیدم پیش تولید کوچکی کردیم، ولی ترجیح دادیم به خاطر کرونا فعلاً کار نکنیم تا ببینیم چه می‌شود.

 

نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، سیاوش اسعدی (درخونگاه)، محسن تنابنده (قسم)، پرویز شهبازی (طلا)، رضا میرکریمی (قصر شیرین) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز ۲: رد خون) دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در ادامه این بخش جایزه ویژه جشن حافظ به سیاوش اسعدی برای کارگردانی «درخونگاه» اهدا شد.

اسعدی اظهار کرد: علی معلم حضوری است حاضر در حافظه سینمای ما. دوست دارم این جایزه با ارزش را به ارزشمندترین دارایی زندگی‌ام یعنی پسرم اوستا تقدیم کنم.

تندیس بهترین فیلم؛ سرخ‌پوست (مجید مطلبی)

در ادامه مراسم تندیس حافظ برترین فیلم سال گذشته سینمای ایران به مجید مطلبی برای تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» اهدا شد.

مطلبی به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت.

درخونگاه (تهیه‌کننده: منصور سهراب‌پور)، شبی که ماه کامل شد (تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی)، طلا (تهیه‌کنندگان: رامبد جوان و محمد شایسته)، قسم (تهیه‌کنندگان: الهام غفوری و جلیل شعبانی)، قصر شیرین (تهیه‌کننده: رضا میرکریمی)، ماجرای نیمروز ۲: رد خون (تهیه‌کننده: سیدمحمود رضوی) و جهان با من برقص (تهیه‌کننده: محمدرضا تخت‌کشیان) دیگر کاندیداهای این بخش بودند.

بیستمین جشن «حافظ» پس از معرفی برترین‌های سینمایی و تلویزیونی در ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۲۶ مردادماه به پایان رسید.

  • منبع خبر : مهر