برخی توافقات با آژانس برای ادامه راستی‌آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده است
برخی توافقات با آژانس برای ادامه راستی‌آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی یک توافق قابل توجه دیپلماتیک و فنی است، ادامه داد: این توافق در چارچوب قانون مجلس انجام شده و طی امروز و فردا سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی این توافق را بیان می کند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر مدیرکل آژانس بین المللی به تهران و توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس اظهار کرد: این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرد و نتیجه گفت و گوهای صورت گرفته بین ایران و آژانس دارای دستاوردهای قابل توجه دیپلماتیک و فنی است.”برخی توافقات با آژانس برای ادامه راستی‌آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده است”

خطیب زاده ادامه داد: آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی در این زمینه زحمت زیادی کشیدند و توافق صورت گرفته در چارچوب قانون مجلس است. این توافقات مکتوب نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست.

وی با ارائه جزئیاتی درباره توافق صورت گرفته گفت: برخی از توافقات برای ادامه راستی آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین های فراپادمانی روشن خواهند ماند اما هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی گیرد واین فیلم‌ها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ نگه داشته می شوند.

خطیب زاده با بیان اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می شود، بار دیگر تأکید کرد: آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده در چارچوب قانون مجلس است و سازمان انرژی اتمی امروز و فردا ابعاد فنی این موضوع را بیان خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهار تمایل آمریکایی ها برای انجام مذاکره با ایران و تأکید آن ها برای مذاکره در مورد مسائل دیگری غیر از برجام گفت: دولت آقای بایدن خود باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد از سیاست های شکست خورده دولت قبلی آمریکا (ترامپ) فاصله بگیرد یا آن را ادامه دهد. نتیجه ادامه سیاست های قبلی شکست حداکثری است و این تصمیم باید در واشنگتن گرفته شود که آیا می خواهند از مسیر قبلی فاصله بگیرند یا آن مسیر را ادامه دهند و این یک انتخاب ساده است که باید در واشنگتن در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، گفت: آمریکا نه تنها از میز برجام بلند شده و خارج شده بلکه از ساختمان برجام نیز خارج شده است و حتی در مسیر خروج خود کلی تله گذاری انفجاری انجام داده است تا کسی نتواند در برجام بماند و یا از مزایای برجام استفاده کند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما تأکید داریم که آمریکایی ها باید در ابتدا به تعهدات خود بازگردند تا از این طریق وارد ساختمان برجام شوند، گفت: آن ها همچنین باید عمل موثر در رفع تحریم ها علیه ایران انجام دهند و تازه از این طریق می توانند وارد اتاق برجام شوند و در گوشه ای از اتاق بنشینند.”برخی توافقات با آژانس برای ادامه راستی‌آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده است”

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از پاسخ خود به این سوال گفت: ریشه بسیاری از تنش ها و بی ثباتی ها در منطقه غرب آسیا حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی ها در منطقه است. آمریکایی ها با تصحیح اشتباهات گذشته خود و خروج خود از منطقه می توانند روند ایجاد ثبات درمنطقه را تسریع کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع موشکی نیز روشن است، گفت: ما بارها گفته ایم در خصوص امنیت ملی خودمان با کسی گفت و گو، مذاکره و مصالحه نمی کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور آمریکا در مذاکرات موسوم به مذاکرات ایران و ۱+۵ و اینکه آیا آمریکا می تواند به سادگی به برجام برگردد، گفت: در خصوص آنچه که اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا پیشنهاد داده اند ما نیت خود آقای بورل را می دانیم و این را در چارچوب تلاش های ایشان برای حفظ برجام می دانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایالات متحده عضو برجام نیست که بتواند در نشست برجامی که بین ایران و کشورهای باقی مانده عضو برجام برگزاری می شود، شرکت کند، ادامه داد: ولی در مورد اینکه آمریکا به عنوان مهمان شرکت کند در حال بررسی این موضوع هستیم.

خطیب زاده با بیان اینکه موضع ایران در مورد بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام روشن و مشخص است و ما بر روی تعهد آمریکا به برجام و رفع موثر تحریم ها تأکید داریم، گفت: در مورد پیشنهاد مطرح شده نظر خود را به دوستان اروپایی و دوستانمان در پکن و مسکو اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ایالات متحده یک جانبه از برجام خارج شده است ولی بازگشت آن چون متضمن بسیاری از ابعاد حقوقی است به سادگی نیز انجام نمی شود. ما پیش شرطی برای رفع تحریم ها نداریم و تأکید داریم که

خطیب زاده در نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر به تهران  در راس هیأتی گفت: در این سفر ایشان گفت‌وگویی با آقای ظریف داشتند و ملاقات های جانبی هم انجام شد.

وی همچنین گفت: پیشنهاد دو سال پیش ظریف  در مورد آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا  در برابر  آزادی محکومان  آمریکایی  در ایران به قوت خود باقی است.”برخی توافقات با آژانس برای ادامه راستی‌آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده است”

  • منبع خبر : ایسنا