برداشت ۷۴ میلیون دلار بدون جابه‌جایی سوخت
برداشت ۷۴ میلیون دلار بدون جابه‌جایی سوخت
معاون وزیر نفت گفت: دولت گذشته 2 میلیارد لیتر سوخت را با قیمت ثابت و پایین نسبت به سال جاری پیش‌فروش کرده است، بدون اینکه این سوخت‌ها را تحویل دهد.

به گزارش صبح اقتصاد معاون وزیر نفت گفت: دولت گذشته ۲ میلیارد لیتر سوخت را با قیمت ثابت و پایین نسبت به سال جاری پیش‌فروش کرده است، بدون اینکه این سوخت‌ها را تحویل دهد. یعنی ۷۴ میلیون دلار پول اخذ شده است، ولی سوختی به متقاضیان داده نشده است.به گزارش فارس، جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری با خبرنگاران حوزه انرژی بیان کرد: وزارت نفت دولت قبل شرکت ملی پالایش و پخش را از هر گونه کار توسعه‌ای سلب کرده بود، بدین صورت در دوران زنگنه هیچ مخزن ذخیره‌سازی در کشور احداث نشد، در حالیکه با توجه به رشد مصرف نیاز کشور احداث مخازن و توسعه خطوط لوله را ایجاب می‌کرد.وی ادامه داد: دولت سیزدهم درحالی روی کار آمد که ۴۰۰۰ نفتکش از ناوگان حمل سوخت کشور به دلیل بی‌تدبیری‌ها خارج شده بودند و از طرفی ظرفیتی نیز برای افزایش انتقال سوخت از طریق خط لوله ایجاد نشده بود.سالاری گفت: برای قرارگرفتن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جایگاه خود ابتدا باید هویت این شرکت تعیین تکلیف شود که این کار نیز با تدوین و تصویب اساسنامه شرکت انجام می‌شود و ما این اساسنامه را نهایی کرده‌ایم.

 

بی‌توجهی دولت دوازدهم در اعطای اعتبارات مالی وکیوم باتوم طبق قانون بودجه ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افزود: برخی تکالیف قانونی در قانون بودجه ۱۴۰۰ بر عهده شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفت که در ۶ ماهه نخست سال در دولت دوازدهم اجرایی نشد. مثلا در تبصره یک قانون بودجه به موضوع اعطای اعتبار وکیوم باتوم به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان اشاره شده است که در دولت قبل هیچ اقدامی برای آن انجام نشد.وی اظهار داشت: در دولت سیزدهم ما با تشکیل کارگروهی برای اعطای اعتبارات معادل وکیوم باتوم اقدام کردیم و تاکنون معادل ۱۴۵۴ میلیارد تومان مربوط به ۱۹ هزار تن وکیوم باتوم تخصیص داده شده است.

 

۷۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاه‌ها از سوخت مایع پر شده است

سالاری گفت: دولت سیزدهم درحالی مشغول به کار کرد که سوخت مایع مخازن نیروگاه‌ها ۲۰ درصد پایین‌تر از مدت مشابه در سال گذشته بود. با برنامه‌ریزی که انجام شد ۲۳۰۰ نفتکش جدید وارد ناوگان حمل سوخت کشور شدند و الان حدود ۷۰ درصد موجودی نیروگاه‌ها از سوخت دوم پر شده است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افزود: سال گذشته در مجموع ۱۶ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد که این میزان با توجه به رشد مصرف برق و گاز در سال جاری و همچنین کاهش ظرفیت برقابی‌ها قطعا افزایش خواهد یافت.وی تاکید کرد: تا کنون حدود ۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها عرضه شده است که ۳ میلیارد لیتر آن در شمال کشور، ۰٫۹ میلیارد لیتر در خراسان و ۲٫۹ میلیارد لیتر در جنوب، مرکز و غرب کشور مصرف شده است. پیش‌بینی ما در سال جاری مصرف  ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها است.

 

پیش‌فروش ۲ میلیارد لیتر بنزین با قیمت ثابت در دولت قبل

سالاری گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ به دنبال این هستیم که با پیشنهادات احکام مختلف، درآمد حاصل از واگذاری‌ها در شرکت ملی پالایش و پخش را صرف توسعه کنیم. شفافیت از جمله شعارهایی است که به دنبال تحقق آن هستیم، در نتیجه با قاعده‌گذاری‌هاش شفاف در بودجه می‌خواهیم برای توسعه ۱۰ درصدی ظرفیت انتقال و ذخیره‌سازی اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افزود: در دولت گذشته هیچ شفافیتی وجود نداشت. برای مثال در برخی واگذاری پالایشگاه‌ها ابهاماتی وجود دارد. در حوزه مجاری عرضه ۲۰۰ جایگاه واگذار شده‌اند که اصلا نحوه واگذاری و قیمت آن شفاف نیست.وی ادامه داد: دولت گذشته ۲ میلیارد لیتر سوخت پیش‌فروش کرده است، بدون اینکه این سوخت‌ها را تحویل دهد. یعنی ۷۴ میلیون دلار پول اخذ شده است، ولی سوختی به متقاضیان داده نشده است. ضمنا این سوخت را با قیمت ثابت در سال گذشته به فروش رسانده‌اند.سالاری افزود: یعنی دولت قبلی در سال گذشته بنزین را با نرخ ثابت تنی ۳۰۰ دلار پیش‌فروش کرده است، در حالی که الان قیمت بنزین تنی ۸۵۰ دلار است. پول را هم همان زمان دریافت کرده‌اند و تعهد برای دولت فعلی ایجاد شده است. تازه با تعیین قیمت ثابت به دولت فعلی ضرر هم زده‌اند. بنده نمیدانم چرا دستگاه‌های نظارتی به این موضوع به طور جدی ورود نمی‌کنند.

 

لزوم استفاده از فناوری نسل ۴ کیت CNG در خودروهای دوگانه‌سوز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی نیز در صورت تامین نیاز داخلی انجام می‌شود که این صادرات نیز با در نظر گرفتن شرایط بازار و نیاز بازار صورت خواهد گرفت. در دولت قبلی شاهد بودیم که برخی عرضه‌های بیش از حد باعث افت قیمت فرآورده‌های ایران شده بود.وی تاکید کرد: تکلیف قانونی بر توسعه گاز فشرده طبیعی CNG تا ۲۲ درصد از سبد سوخت تاکید می‌کند که این امر هم‌اکنون محقق شده است. تولید کارخانه‌ای CNG باید انجام شود. همچنین در کیت‌های CNG نیز باید از فناوری‌های نسل ۴ استفاده شود. همکاران ما در واحد پژوهش و فناوری به دنبال توسعه فناوری نسل ۴ و ۵ سوخت CNG در کشور هستند.

 

مصرف روزانه بنزین به ۹۰ میلیون لیتر رسیده است

سالاری گفت: اگر احداث پتروپالایشگاه‌ها طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته محقق شود، ظرفیت پالایشی ۱٫۵ برابر خواهد شد. ما در پالایشگاه اراک به دنبال این هستیم که یک پتروپالایشگاه ایجاد کنیم.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ادامه داد: مصرف بنزین در ماه جاری ۹۰ میلیون لیتر در روز بوده است که این رقم در سال گذشته ۷۵ میلیون لیتر در روز بوده است که البته این کاهش مصرف تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی رقم خورده بود. مصرف گازوئیل نیز از ۸۰ میلیون لیتر در سال گذشته به ۸۳ میلیون لیتر رسیده است. میزان تولید بنزین کشور نیز ۱۰۳ میلیون لیتر در روز است.

 

جزئیات برنامه شرکت ملی پالایش و پخش برای احداث پتروپالایشگاه‌ها

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره برنامه وزارت نفت برای احداث پتروپالایشگاه‌ها اظهار داشت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از طرح حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت یا همان قانون پتروپالایشگاه‌ها حمایت می‌کند. اما در کنار این موضوع ما یک تجربه تاریخی داریم، مبنی بر اینکه تا وقتی دولت مستقیما وارد کار نشود پالایشگاهی نیز احداث نخواهد شد.سالاری در ادامه توضیح داد: در احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بار تامین مالی بر دوش دولت بوده است و حدود ۷۵ درصد از تامین مالی این پالایشگاه از منابع دولتی انجام شده است. همچنین پالایشگاه امام خمینی شازند نیز توسط دولت تامین مالی شده است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در نتیجه به موازات اجرای تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها ما نیز تلاش کردیم یک طرح پتروپالایشی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه تدوین کنیم. برای تامین مالی این طرح نیز پیش‌بینی‌هایی در قانون بودجه ۱۴۰۱ شده است.