بررسی اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در مجلس
بررسی اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در مجلس
، دولت در حالی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ را روانه بهارستان کرده که شرایط کنونی کشور اجازه تغییر شاکله بودجه را نداده است، بر این اساس، بخش‌هایی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی با هدف جلوگیری از شوک تورمی، ثابت مانده، اما برخی از اعداد و ارقام اصلاح شده است. در ادامه مشروح دلایلی که دیروز موافق و مخالفان بودجه سال ١۴٠٠ مطرح کردند، آمده است.

بررسی اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در مجلس

به گزارش پایگاه خبری خبرگزاری صبح اقتصاد   ۳۰ تا ۴۰ درصد دغدغه های مجلس در اصلاحیه لایحه بودجه مرتفع شده است

محسن زنگنه، در موافقت با کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: ارجاع لایحه از سوی مجلس به دولت  منطقی بود. چرا که دولت مجری قانون است و باید این تغییرات را انجام می داد.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان این ادعا که ۳۰ تا ۴۰ درصد دغدغه های مجلس در بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت مرتفع شده است، گفت: دولت فروش نفت را بر اساس هر بشکه ۵۰ دلار منطقی کرده است بی انضباطی در نرخ ارز توسط خود دولت اصلاح شده است. مثلا دولت متعهد شده که ارز ترجیحی را طی ۶ ماه آینده حذف کند.

اصلاح سهم  صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت

احمد امیرآبادی فراهانی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس و در موافقت با کلیات اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: دولت در لایحه اصلاحی که به مجلس ارائه داده است تغییرات خوبی در آن صورت داده است. اولین نکته توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت است که دولت به دستور رهبری عمل کرده است. از سوی دیگر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه ها کاهش یافته است.

اصلاح حقوق و دستمزدها

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری،  در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰،گفت: دولت پذیرفت که به حقوق و دستمزدها در لایحه بودجه چارچوب دهد و همچنین هزینه ها کاهش یافته است.”بررسی اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در مجلس”

دولت  نواقص کلیات را پذیرفته است

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه کشور به معنای هدایتگری و ریل گذاری مجلس برای اداره کشور در سال آینده است. از همکاران استدعا دارم لایحه بودجه، اصلاحیه و گزارش کمیسیون تلفیق را مطالعه کنند، اصلاح ساختار یک کار کوتاه مدت نیست، اصلاح ساختار دارای دوبخش است، قسمت شکلی و بحث محتوایی، کشوری که ۷۰ سال به نفت وابسته بوده است برای رهایی از وابستگی نیازمند زمان و برنامه ریزی در یک دوره پنج ساله است، این اصلاحیه از این منظر قابل توجه است که دولت به ریل قانون احترام گذاشته و نواقص کلیات را پذیرفته است.

با بودجه سیاسی برخورد نکنید

محمد صفری،نماینده رودسر به عنوان موافق گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت حق این را ندارند که با مساله‌ی بودجه سیاسی برخورد کنند چون سیاسی برخورد کردن مشکلات خاص خود را دارد، باید از این موضوع پرهیز شده و چنین نگاهی به کلیات بودجه وجود نداشته باشد.وی ادامه داد: اگر کلیات بودجه تصویب نشود دولت برای سال آینده بودجه سه دوازدهم می‌آورد که اگر این طور مدیریت شود دولت تنها هزینه‌های سه یا چهار ماهه آینده را در نظر می‌گیرد.

لایحه اولیه شفاف نبود

مهدی طغیانی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق کلیات گفت: موضوعی که دیروز بررسی می کنیم کاملا بر اولویت مردم که تورم است منطبق است. ما معتقدیم کسری بودجه دولت موتور تورم زایی در اقتصاد کشور است. وقتی لایحه دولت آمد کسری بودجه بالایی داشت و این سبب می شد زندگی و معیشت مردم در سال آینده تنگ تر شود. لذا مجلس کلیات را رد کرد که این تصمیم سیاسی نبود بلکه علمی و کارشناسانه بود. لایحه اولیه شفاف نبود، رانت زا بود و کسری شدیدی داشت. حالا گام کوچکی برای اصلاح برداشته شده و ما امیدواریم مجلس در کمیسیون تلفیق و صحن علنی گام بلندتری را برای مهار تورم از طریق کنترل کسری بودجه بردارد.

تغییرات اعمال شده قابل توجه نیست

الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان،  به عنوان مخالف گفت: مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه را به دلیل نواقص‌اش رد کرد اما دولت مجددا همان را به مجلس ارائه کرد. تغییرات اعمال شده قابل توجه نیست.

به محض تصویب این بودجه، تورم خود را نشان می‌دهد

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس گفت که به محض تصویب این بودجه، تورم خود را نشان می دهد و هزینه ای به مردم تحمیل می شود لذا تصویب این بودجه کار اشتباهی است.این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کسری بودجه داریم، گفت: این به معنی تورم و گرانی است و این است که دولت می خواهد بودجه نداشته را خرج کند آن هم از جیب مردم. صدا و سیما نظر مخالفان را درست منعکس کند تا مردم بدانند در مجلس از آنها به خاطر وضع بد معیشتی دفاع می شود.”بررسی اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در مجلس”

در اصلاحیه بودجه به معیشت مردم توجه نشده است

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت برخی از حقوقهای نجومی بیش از ۱۴ برابر افزایش یافته اما به معیشت مردم و اقشار آسیب پذیر توجه نشده است.موسوی گفت: اما به معیشت مردم کمترین توجه شده است وظیفه ما در مجلس انقلابی این است که به معیشت مردم در شرایط جنگ اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم. مجلس انقلابی باید با کلیات این بودجه مخالفت کند.

بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ از کمیسیون تلفیق خواست که در اصلاحات خود وابستگی بودجه را به ارز خارجی کاهش دهند و بودجه ارزی و ریالی را جدا کنند.این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی بودجه به نفت همچنان پابرجا و وضعیت ارز نامشخص است، حضرت آقا از سال ۷۴ بر افزایش قدرت پول ملی تاکید داشتند، ارز باید ارزان و تک نرخی شود، این ارز پاشنه آشیل اقتصاد ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود، اگر می خواهید اصلاح ساختار انجام دهید باید بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید و سفره مردم را به دلار وابسته نکنید، مگر دلار به چه میزان در معیشت روزمره مردم تاثیر دارد که می خواهند همه کشور را به دلار گره بزنند؟

دولت در اصلاحیه بودجه به رویه قانون تمکین کرده است

سیدشمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت به رویه قانونی تمکین کرده است، گفت: دولت با این اصلاحیه لایحه یک گام به سمت جلو برداشته است.وی ادامه داد: من در دفاع از کلیات بودجه صحبت می‌کنم، برداشت من این است که دولت به رویه قانونی تمکین کرده یعنی برخلاف قبل پذیرفت که باید اصلاحیه بودجه دهد ما این را به فال نیک می‌گیریم. باید رفتار منطبق با قانون را تشویق کرد پس به لحاظ نهادی و قانونی رفتار دولت یک گام به سمت جلو محسوب می‌شود.

بودجه توجهی به واقعیت درآمدها ندارد

سید مصطفی میرسلیم در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه هر کشور برای تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی و رفع مشکلات اساسی کشور ارائه می شود بودجه ای که اکنون دولت به عنوان بودجه اصلاح شده دوباره به مجلس فرستاده است نسبت به بودجه قبلی تنها ۳ الی ۴ درصد تغییر داشته است و تنها به برخی از پیشنهادات کمیسیون تلفیق توجه کرده است. : مشکل امروز کشور مساله اشتغال، رکود و تورم است که کمر مردم را شکسته است این بودجه هیچ کدام از مشکلات را حل نمی کند این بودجه بر مبنای هزینه ها نوشته شده و توجهی به واقعیت درآمدها ندارد. در بودجه فروش نفت روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده است که با شرایط فعلی هیچ مناسبتی ندارد.

بی انضباطی بی سابقه‌ای در لایحه بودجه دیده می‌شود

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه با اصلاحات ناچیزی به مجلس آمده است نگاه دولت در مجموعه لوایحی که به مجلس می دهد این است که اگر مجلس مخالفتی کرد همان لایحه را با اصلاحاتی جزیی دوباره ارائه می کند و قطعا قوه مقننه مجبور به تصویب خواهد شد. به همین علت نوعی لجبازی بین دولت و مجلس اتفاق می افتد و مطالبات به حق مردم در آن دیده نمی شود.

بلاتکلیف گذاشتن بودجه به مردم آسیب می‌رساند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که نباید در چند ماه پایانی فعالیت دولت، بودجه را بلاتکلیف گذاشت، گفت که مردم از بلاتکلیف ماندن بودجه آسیب می‌بینند.

سید کاظم دلخوش در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در موافقت با کلیات  تصریح کرد: ما نمی‌توانیم کشور را بدون بودجه بگذاریم. چشم مردم به مجلس شورای اسلامی است و اگر مجلس حقوق کارکنان و مستخدمین دولت و نظام و پروژه‌های عمرانی را بلاتکلیف بگذارد مردم آسیب می‌بینند ما باید به مشکلات مردم توجه داشته باشیم.

اصلاحات بودجه انجام شد، اما دغدغه مجلس را رفع می کند؟

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بابت انجام اصلاحیه بودجه از دولت تشکر می کنم، اما آیا این اصلاحیه توانسته دغدغه های مجلس شورای اسلامی را رفع کند؟حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان مخالف گفت: اصلاحاتی در لایحه بودجه توسط دولت انجام شد، بابت انجام این اصلاحیه از دولت تشکر می کنم، اما آیا این اصلاحیه توانسته دغدغه های مجلس شورای اسلامی را رفع کند یا خیر؟”بررسی اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در مجلس”

مجلس و دولت با بودجه سیاسی برخورد نکنند

نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید با مساله بودجه سیاسی برخورد شود و مجلس شورای اسلامی و دولت چنین حقی را نداشته و باید از این نگاه پرهیز کنند.محمد صفری در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان موافق گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت حق این را ندارند که با مساله‌ی بودجه سیاسی برخورد کنند چون سیاسی برخورد کردن مشکلات خاص خود را دارد، باید از این موضوع پرهیز شده و چنین نگاهی به کلیات بودجه وجود نداشته باشد.

  • منبع خبر : صبح اقتصاد