بررسی تاثیر لایحه بودجه روی بورس
بررسی تاثیر لایحه بودجه روی بورس
یک تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن بررسی تاثیر لایحه بودجه روی این بازار اظهار کرد: به طور کلی تعداد نمادهایی که از لایحه بودجه سال آینده تاثیر مثبت می‌گیرند بسیار بیشتر از نمادهایی است که تاثیر منفی می‌گیرند، اما متاسفانه بازار سرمایه در شرایطی است که به اخبار منفی وزن بیشتری می‌دهد و از نظر روانی نیازمند حمایت است، بنابراین قیمت گاز حتما باید در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

به گزارش صبح اقتصاد یک تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن بررسی تاثیر لایحه بودجه روی این بازار اظهار کرد: به طور کلی تعداد نمادهایی که از لایحه بودجه سال آینده تاثیر مثبت می‌گیرند بسیار بیشتر از نمادهایی است که تاثیر منفی می‌گیرند، اما متاسفانه بازار سرمایه در شرایطی است که به اخبار منفی وزن بیشتری می‌دهد و از نظر روانی نیازمند حمایت است، بنابراین قیمت گاز حتما باید در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

ولید هلالات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لایحه بودجه سال آینده که روز گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد اظهار کرد: به طور کلی و به غیر از یک الی دو مورد لایحه بودجه به نفع بازار سرمایه بوده و سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی را سرکوب می‌کند. برای مثال معافیت مالیاتی که روی سپرده های بانکی اشخاص حقوقی بود لغو شده است و همین موضوع می‌تواند تمایل این اشخاص به سرمایه گذاری در بازار سرمایه را بیشتر کند.

نکات مثبت لایحه بودجه

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر این‌که لایحه بودجه سرمایه گذاری روی بازارهای موازی را تضعیف می‌کند به مالیات نقل و انتقال سهام اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر پیش‌بینی شده است که مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت سهام تزریق شود و این صندوق پول را به بازار تزریق می‌کند. در واقع در این شرایط خروج همیشگی پول را نخواهیم داشت این در حالی است که مبلغ آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و می‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند.

هلالات اظهار کرد: نرخ تسعیر ارز در لایحه ۲۳ هزار تومان دیده شده و ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز حذف شده است که این دو اتفاق به شفافیت در اقتصاد کمک می‌کند. از طرف دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع چند صنعت مختلف است که نمادهای کمی هم در بازار ندارد.

لزوم اصلاح فرمول تعیین قیمت گاز

وی با تاکید بر این‌که به طور کلی لایحه‌ بودجه برای کلیت بازار سرمایه مطلوب است عنوان کرد: تنها نقدی که می‌توان به لایحه وارد کرد قیمت گاز است چرا که فرمول قیمت‌گذاری در ایران قیمت گاز اروپا را هم در درون خود دارد و این در حالی است که قیمت گاز در اروپا بنا به دلایل سیاسی به شدت بالا رفته است. همانطور که ذکر شد فرمول گاز در ایران براساس قیمت گاز در سطح جهان و همچنین در بازار داخلی بوده و از آنجایی که بخشی که در اروپا است به شدت رشد کرده میانگین قیمت را بالا برده است. در واقع فرمول تعیین قیمت مشکل دارد.

هلالات ادامه داد: گفته شده که گاز صنایع فولاد و سوخت پتروشیمی برابر با این قیمت باشد که این موضوع روی چند نماد فولادی در بازار سرمایه تاثیر دارد و شرکت‌ها زیان‌ده می‌شود همچنین پتروشیمی‌هایی که مصرف سوخت بالایی دارند ۵۰ درصد از سود خود را از دست می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که قیمت گاز روی دو صنعت بزرگ که روی شاخص اثر زیادی دارد تاثیر می‌گذارد، گفت: مجلس شورای اسلامی باید این فرمول را اصلاح کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: به طور کلی تعداد نمادهایی که از لایحه بودجه سال آینده تاثیر مثبت می‌گیرند بسیار بیشتر از نمادهایی است که تاثیر منفی می‌گیرند، اما متاسفانه بازار سرمایه در شرایطی است که به اخبار منفی وزن بیشتری می‌دهد و از نظر روانی نیازمند حمایت است بنابراین قیمت گاز حتما باید در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.