برچیده شدن صف‌های فروش با پر شدن محصولات/ مرغ کیلویی چند؟
برچیده شدن صف‌های فروش با پر شدن محصولات/ مرغ کیلویی چند؟
مغازه‌های خالی از خریدار و قفسه‌های پر از محصول، نشانه‌ای از کاهش تقاضای مرغ و محصولات گوشتی طی روزهای اخیر است؛ خبری از صف‌های طولانی خرید نیست، به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی میزان تولید بیش از میزان مصرف است و حتما باید مرغ مازاد ذخیره و یا صادر شود. برای پایداری تولید، بهترین راه حل صادرات مرغ است که می‌تواند در ارزآوری هم نقش مهمی داشته باشد.

مغازه‌های خالی از خریدار و قفسه‌های پر از محصول، نشانه‌ای از کاهش تقاضای مرغ و محصولات گوشتی طی روزهای اخیر است؛ خبری از صف‌های طولانی خرید نیست، به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی میزان تولید بیش از میزان مصرف است و حتما باید مرغ مازاد ذخیره و یا صادر شود. برای پایداری تولید، بهترین راه حل صادرات مرغ است که می‌تواند در ارزآوری هم نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، قیمت مرغ در سال گذشته در برهه‌ای به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسید که یک رکورد بود. در نیمه دوم سال گذشته قیمت مرغ آرام آرام کاهش یافت و به حدود ۷۵ هزار تومان رسید. در سال ۱۴۰۳ نیز قیمت‌ها با کاهش یا جهش قابل توجهی همراه نشده اما با نگاه به نقاط مختلف اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مغازه‌ها و قصابی‌ها و میادین تره‌بار می‌توان تفاوت را در قیمت‌ها مشاهده کرد.

مرغ کیلویی چند؟

مشاهدات عینی نیز حاکی از این است که قیمت‌ فروش این محصول با قیمت عرضه متفاوت است. امروز به میدان بهمن رفتیم و علی‌رغم روزهایی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم، هیچ صف طولانی برای خرید مرغ وجود نداشت و گویی بازار این محصول چندان داغ نبود. در این بازار، هر کیلو مرغ با قیمت حدود ۷۷ تا ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسید و به گفته فروشندگان محصولات کشتار روز بودند. آن‌ها می‌گفتند این روزها تقاضای مردم برای خرید بسیار کاهش یافته و در بسیاری از مواقع مجبور هستند برای جلوگیری از فساد کالا، آن‌ها را زیر قیمت خرید حتی بفروشند و این چیزی جز ضرر و زیان برای تولیدکننده و فروشنده ندارد.

برچیده شدن صف‌های فروش با پر شدن محصولات/ مرغ کیلویی چند؟

دلیل اختلاف قیمت در غرفه‌های تره‌بار چیست؟

در این میان شاهد اختلاف قیمت‌های کمتر از ۵۰۰۰ تومان نیز در داخل میدان بودیم که به گفته فروشندگان یا مستاجر و مجبور به این افزایش قیمت بودند و یا خودشان کشتار نداشتند و مرغ را خریداری می‌کردند و برای داشتن سود این افزایش قیمت را بر محصول اعمال می‌کردند. اما آنچه که بر چهره بازار حاکمیت داشت جمعیت اندک خریداران و بازاریابی و تبلیغ فروشندگان جلوی مغازه‌هایشان بود که از کیفیت بالا و تازه بودن محصولشان تعریف می‌کردند تا خریدار را جذب کنند، اما در نهایت چیزی جز نگاه بی تفاوت و گذر مردم نصیبشان نمی‌شد.

برخی فروشگاه‌ها کیفیت پایین را با قیمت بالا ارائه می‌دهند!

به سراغ مردمی که در آن‌جا خرید می‌کردند نیز رفتیم. گویی مشتری ثابت خرید کشتار روز بودند و همیشه از تره‌بار خرید می‌کردند. برخی از آن‌ها می‌گفتند:« به لحاظ قیمت تفاوت چندان زیادی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها ندارد، اما کیفیت و تازگی در بازار بهتر است. کشتار روز است و می‌توانی هر چقدر نیاز داری خرید کنی. محدودیتی ندارد که باید حتما مرغ کامل بخری یا ران و یا… تازه است و از سلامت آن نیز اطمینان داریم. متاسفانه در برخی از فروشگاه‌ها با وجود اینکه تاریخ مصرف بر روی آن‌ها درج شده اما در زمان مصرف می‌بینیم آن تازگی و کیفیتی که توقع داریم ندارد.».

سراغ آقایی که با گفتار آشنا سراغ فروشنده‌ها می‌رفت و در حجم بالایی نیز خریداری کرده بود رفتیم که گفت:« سراغ مغازه‌ها که می‌رویم هر قیمتی که مدنظرشان باشد بدون کنترل مرغ عرضه می‌کنند و شاید حتی کهنه هم باشد و برای قیمت هم اعتراض کنی می‌گویند نمی‌خواهی نخر، حوصله چک و چانه زدن ندارم و یا سر و ته مرغ را می‌زنند و در نهایت استخوان به جای گوشت تحویلت می‌دهند با وزن بیشتر و قیمت بالاتر اما در اینجا قیمت دولتی است و با یک نرخ مشخصی خرید می‌کنیم و کیفیت هم مناسب است».

اما داستان در بازار مرغ‌فروشان تمام نشد. به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفتیم که مرغ‌های بسته‌بندی و قطعه بندی شده و شرکتی ردیف شده‌ بودند و در برندهای مختلف از ۹۱ هزار و ۲۰۰ تا حتی ۱۱۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید که پر بودن قفسه‌ها می‌توانست نشانه‌ای از کاهش تقاضا و خرید مردم باشد.

برچیده شدن صف‌های فروش با پر شدن محصولات/ مرغ کیلویی چند؟

کیفیت بالا دلیلی برای قیمت بالا؟

در قصابی‌های محدوده ولیعصر نیز قیمت مرغ از ۸۹ هزار تومان تا ۹۵ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید که به بررسی دلیل این اختلاف قیمت‌ها پرداختیم. بسیاری از فروشندگان پاسخگو نبودند و علاقه‌ای به جواب دادن هم نداشتند می‌گفتند کیفیت محصولشان بالاست و خدمات بهتری ارائه می‌دهند برای همین هم با سایر قصابی‌ها اختلاف قیمت دارند.

آخرین قصابی که گذری به آن سر زدیم، مرغ را به قیمت ۸۹ هزار تومان به فروش می‌رساند و وقتی از تفاوت قیمت‌ها از او پرسیدیم گفت: چندان نمی‌توان به اختلاف قیمت‌ها خرده گرفت. این که از کجا خرید کنی مهم است. در بسیاری از مواقع وقتی قصاب برای خرید گوشت و مرغ به بازار می‌رود، فروشنده برای فروش محصول خود کشتار روز گذشته را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشد و قصاب هم با قیمت پایین‌تری نسبت به سایر مغازه‌ها عرضه می‌کند و در اینجاست که مردم فکر می‌کنند چرا اینجا ارزان‌تر است و یا به کیفیت شک می‌کنند و یا به فروشنده‌های دیگر اما در واقع عوامل بسیار زیادی بر این اختلاف قیمت‌ها تاثیرگذار است. از تاریخ انقضا و تازگی گوشت گرفته تا کرایه حمل و نقل آن همگی در قیمت موثر است.

برچیده شدن صف‌های فروش با پر شدن محصولات/ مرغ کیلویی چند؟

او می‌گفت: نکته مهم این است که فروشنده، اول محصول را وزن و بعد تمیز می‌کند. حالا ممکن است یکی از ۱۰ کیلو مرغی که خریداری کرده ۷ کیلو گوشت خالص بگیرد و دیگری ۸ کیلو. حال آنکه کیفیت و میزان کمتری دریافت کرده هزینه کمتری نیز پرداخت کرده است و آنکه میزان و کیفیت بیشتری دریافت کرده قیمت بیشتری نیز پرداخت کرده که اگر منطقی هم بررسی کنیم در واقع گران‌ نخریده بلکه محصول بیشتر و با کیفیت‌تری به خانه خود می‌برد و پول خود را دور نینداخته.

به تاریخ انقضای گوشت دقت کنید‍!

این فروشنده با تاکید بر اینکه مرغ مانده و کهنه دور ریز بیشتری دارد گفت: در بسیاری از مواقع خریداران به تاریخ مصرف آن محصول دقت نمی‌کنند و همین عدم دقت، هزینه بیشتری را بر دوش آن‌ها می‌گذارد چراکه هرچه محصول تازه‌تری را بخرند سود بیشتری در آن است. گوشت و مرغ تازه دور ریز ندارد اما آنکه از تاریخ کشتارش گذشته به مرور میزان گوشت کمتری به ما تحویل می‌دهد و این برای خریدار ضرر است و باید حتما قبل از خرید به تاریخ انقضایش دقت کنند.

برچیده شدن صف‌های فروش با پر شدن محصولات/ مرغ کیلویی چند؟

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

وی درباره اینکه هنگام خرید چگونه تازگی آن محصول را تشخیص دهیم گفت: رنگ رخساره خبر می‌دهد از کیفیت آن محصول. مرحله اول شناسایی یک قصاب معتمد است که او را بشناسند و بتوانند محصول مناسبی را خریداری کنند اما به‌طور کلی رنگ گوشت، مهم‌ترین نشانه سالم بودن آن است. رنگ روشن گوشت، از تازه بودن آن خبر می‌دهد. به‌طور مثال گوشت گوساله وقتی بریده می‌شود، صورتی رنگ است و گوشت گوسفندی هم رنگی بین صورتی و قرمز دارد و تیره شدن آن‌ها نشان‌دهنده کهنه بودن گوشت است.

او تاکید می‌کرد: بسته‌بندی مرغ نیز کار را برای شناسایی تازه بودن آن آسان کرده و کافی است به آن توجه کنید. روی بسته بندی مرغ‌ها تاریخ تولید و انقضا درج شده است و بزرگ‌ترین کمکی که خریداران می‌توانند برای کنترل هزینه و کیفیت به خود کنند توجه به همین تاریخ است.

میزان تولید بیش از مصرف است

علت این قیمت‌گذاری برای مرغ را در بسیاری از مواقع به کمبود یا ورادات نهاده‌های دامی ربط می‌دهند که علی ابراهیمی – مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور – در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه نهاده‌های دامی مشکل خاصی نیست و به گفته مسئولین وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌های دامی تا ۶ ماه آینده تامین شده و برنامه‌ریزی برای تامین نیاز تا پایان سال هم صورت گرفته است و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی درباره میزان جوجه‌ریزی در فروردین سال جاری نیز گفت: میزان جوجه‌ریزی در فروردین ۱۴۰ میلیون قطعه بوده و پیش‌بینی اردیبهشت هم حدود ۱۵۰ میلیون خواهد بود. نکته مهم این است که میزان تولید بیش از میزان مصرف است و حتما باید مرغ مازاد ذخیره و یا صادر شود.

ابراهیمی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده از قیمت تمام شده برای مرغداران کمتر بوده و در حال زیان هستند که برای  پایداری تولید خطر جدی محسوب می‌شود. برای پایداری تولید، بهترین راه حل صادرات مرغ است.