برگزاری جلسات محرمانه در پارلمان درباره محصولات تراریخته
برگزاری جلسات محرمانه در پارلمان درباره محصولات تراریخته

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسات محرمانه در پارلمان درباره محصولات تراریخته خبر داد. همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره محصولات تراریخته  در کشور، گفت: مهندسی ژنتیک یک علم است که یافته‌های خود را در جهان نشان می‌دهد و در […]

مجلس

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسات محرمانه در پارلمان درباره محصولات تراریخته خبر داد.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره محصولات تراریخته  در کشور، گفت: مهندسی ژنتیک یک علم است که یافته‌های خود را در جهان نشان می‌دهد و در ایران نیز باید همزمان با علم روز دنیا پیش‌ برویم.

وی با تأکید بر اینکه محصولات تراریخته هم مزایا و هم معایب دارد، افزود: با توجه به افزایش جمعیت جهان و تأمین امنیت غذایی و نگرانی‌های موجود در این زمینه، دانشمندان کشورمان نیز با احتیاط با این موضوع برخورد می‌کنند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها درباره محصولات تراریخته به‌دلیل دستکاری در گیاهان و حیوانات است، اضافه کرد: برخی از دانشمندان معتقدند محصولات تراریخته موجب  بروز بیماری‌های در طول زمان می‌شود، البته این موضوعات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که عمدتاً برخی از آنها به اثبات رسیده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینکه برخی از  کشورها به‌مانند ژاپن چندین سال است که از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، اظهار داشت: البته کشورهایی که از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، مصرف‌کننده را نیز محق می‌دانند که از تراریخته بودن محصولات آگاه کنند و در همین راستا به‌روی محصولات برچسب‌هایی نصب می‌شود و از تراریخته بودن آن محصول مردم را مطلع می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه در مجلس نیز موافقان و مخالفان محصولات تراریخته نظرات خود را اعلام کرده‌اند، گفت: در برنامه ششم توسعه بحث‌های زیادی در این مورد مطرح شد.

وی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌هایی که در بحث امنیتی محصولات تراریخته وجود دارد، مبحث  بیوتروریسم است که در بستر این موضوع می‌تواند نهفته باشد و برخی معتقدند شاید بتوان از این محصولات علیه بشریت استفاده کرد.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با اعلام اینکه از مؤسسات تحقیقاتی خواسته شده در این زمینه گزارشاتی به مجلس ارائه کنند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به‌عنوان متولیان امنیت غذایی مکلف شدند یک‌سری کارها در راستای استفاده  از مزایای تراریخته انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه چندین‌ بار به‌صورت محرمانه مسئولان مربوطه به مجلس آمده‌اند و توضیحاتی ارائه کرده‌اند، گفت: یک‌سری محصولات از سایر کشورها وارد ایران می‌شود که دستگاه‌های متولی باید درباره آنها اظهارنظر کنند و نگرانی‌هایی را که درباره بیماری‌زا بودن این محصولات دارند برطرف کنند.