توافق موزه های ارمنستان و ایران برای برگزاری نمایشگاهی مشترک در ایران
توافق موزه های ارمنستان و ایران برای برگزاری نمایشگاهی مشترک در ایران

مدیرکل موزه ملی ایران اعلام کرد: براساس توافق دو موزه برای برگزاری نمایشگاهی مشترک در ایران، ۱۰۳ شیء ازمجموعه آثار فرهنگ و تمدن کهن ارمنستان به ایران وارد شد. به دنبال سفر رئیس جمهور به ارمنستان و امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایران و ارمنستان که رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع […]

آثار تاریخی

مدیرکل موزه ملی ایران اعلام کرد: براساس توافق دو موزه برای برگزاری نمایشگاهی مشترک در ایران، ۱۰۳ شیء ازمجموعه آثار فرهنگ و تمدن کهن ارمنستان به ایران وارد شد.

به دنبال سفر رئیس جمهور به ارمنستان و امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایران و ارمنستان که رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و وزیر فرهنگ ارمنستان تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه امضا کرده بودند، نمایشگاه «ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین» در تهران برگزار می‌شود.

«جبرئیل نوکنده»، مدیر کل موزه ملی ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده شب گذشته سه‌شنبه۱۱ مهر، ۱۰۳ شیء تاریخی از مجموعه آثار فرهنگ و تمدن کهن ارمنستان با هدف برگزاری نمایشگاهی مشترک به مدت سه ماه وارد کشور شد.

به گفته‌ او، این آثار همراه با دو نماینده از موزه تاریخ ارمنستان وارد ایران و به سلامت به موزه ملی ایران منتقل شد.

او تاکید کرد: این آثار مربوط به هزاره چهارم تا سده یکم پیش از میلاد است و قرار است در نمایشگاه «ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین» از ۲۵ مهر ماه در موزه ملی ایران گشایش یابد و تا ۲۷ دی ماه برپاست.

این نمایشگاه دومین تجربه ایران در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در موزه ملی ایران است که بیشترین تمرکز آن بر آثار اورارتویی در هزاره اول پیش‎ازمیلاد دارد و از آن به عنوان فصل مشترک تاریخ ایران و ارمنستان یاد می‌شود.

پس از نمایشگاه تندیس‌های پنه‌لوپه، نمایشگاه مشترک ایران و ارمنستان دومین تجربه نمایشگاه آثار خارجی در ایران، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، است.

شهریور سال ۱۳۹۴، سه مجسمه‌ی تاریخی «پنه‌لوپه» از واتیکان و ایتالیا همراه با یک مجسمه‌ی پنه‌لوپه‌ی ایرانی به مدت سه ماه و نیم در موزه ملی ایران به نمایش درآمدند، تجربه‌ای که تا پیش از آن، نه به صورت مشترک، که فقط با نمایش چندین ماهه‌ی منشور کوروش از موزه‌ی بریتانیا، به دست آوردیم