برگزاری نمایشگاه مطبوعات لغو شد
برگزاری نمایشگاه مطبوعات لغو شد
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از لغو برگزاری نمایشگاه مطبوعات خبر داد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد حمید ضیایی پرور در اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان شرقی که در تالار خاقانی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه سیل فروردین نشان داد که رسانه‌های کشور نقشی بنیادین در برنامه‌ریزی و مدیریت بحران دارند اظهار داشت: رسانه‌ها در کنار کارکرد اطلاع‌رسانی، کارکرد انتقادی هم دارند که باید تصویری واقعی از جامعه به مدیران ارائه دهند تا برنامه‌ریزی‌ها اصلاح شود.

وی تحولات فناورانه در حوزه رسانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم دیگر روزنامه‌خوان نیستند و یارانه دولتی هم کم شده که این با چند تحول مرتبط است، یکی از همین مسائل، تحولات تکنولوژیک در دنیاست. مطبوعات نقش خبردهی را از دست داده‌اند لذا باید مطبوعات به جای خبردهی، پیگیری و تحلیل ماجرا‌ها را دنبال کرده و جایگاه خود را حفظ کنند.

مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با تأکید بر اینکه هر جا که رسانه‌های مکتوب، وقایع منتشرشده در رسانه‌های مجازی را پیگیری کردند، مخاطب بیشتری را جذب کردند افزود: توصیه ما این است که رسانه‌های مکتوب شیوه انتشار خود را به روش پلت‌فرم دیجیتالی تغییر دهند که نمونه «آخرین خبر» الگوی موفقی است.

ضیایی پرور افزود: بدتر از بحران کاغذ، بحران مرجعیت رسانه‌ای رسانه‌های داخلی است. متأسفانه با تغییر مرجعیت، مردم برای کسب اخبار به سمت رسانه‌های خارجی می‌روند.

وی با اشاره به اینکه کاغذ بحث روز است و مقام معظم رهبری هم در نمایشگاه کتاب دستور حل این موضوع را دادند، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۶۰ هزار تن کاغذ با ارز دولتی واردشده و فقط ۱۰ درصد به دست مطبوعات رسیده است. در این راستا ۱۳۰ بازرگانی تخلف داشتند که تنها تخلفات ۴۰ شرکت بیش از ۱۰۰۰ تن است.

مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با بیان اینکه شرکت‌های متخلف ارز ۴۲۰۰ گرفتند و با ارز آزاد فروختند، تأکید کرد: ثبت سفارش همه کاغذ‌ها به ۵ ماهه اول ۹۷ مربوط است که بعد از تشکیل ستاد تنظیم بازار کاغذ در وزارت ارشاد، اقدامات قانونی برای تزریق کاغذ به بازار انجام شد و قرار است حواله کاغذ با قیمت مصوب قبلی توزیع شود.

ضیایی پرور در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست وزارت ارشاد این است که رویداد‌های ملی را کاهش داده و به سمت رویداد‌های استانی برویم، ابراز داشت: نمایشگاه ملی مطبوعات که سال گذشته برگزار نشد، دیگر برگزار نمی‌شود. به دنبال تقویت جشنواره‌های ملی و محلی می‌رویم و جشنواره‌های موضوعی را هم تقویت می‌کنیم.

وی گفت: تبریز و آذربایجان شرقی می‌تواند مبتکر و میزبان رسانه‌های آذربایجان و ترکی شود و می‌تواند جشنواره‌های موضوعی هم در تبریز میزبانی شود.

  • منبع خبر : ایران آنلاین