برگزاری همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی
برگزاری همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی

همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی از نیمه نخست خرداد ماه برگزار می شود. جلسه شورای علمی همایش ملی «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی؛ از نظریه تا عمل»، در دو بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی و با نگاهی مسئله‌محور، آسیب‌شناسانه و تجویزگرایانه، در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد. در این […]

همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی از نیمه نخست خرداد ماه برگزار می شود.

جلسه شورای علمی همایش ملی «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی؛ از نظریه تا عمل»، در دو بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی و با نگاهی مسئله‌محور، آسیب‌شناسانه و تجویزگرایانه، در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست آقایان سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، سید رضا صالحی امیری، دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی، عماد افروغ، استاد دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدطه مرقاتی خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، یحیی  فوزی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی و دانشجویی امام و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، امیر عظیمی دولت آبادی، معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(ره) و محمد محمودی کیا، مدیر اجرایی این همایش حضور داشتند.

در آغاز نشست هاشمی تروجنی گفت: هدف از برگزاری این همایش، تبیین اصول و مبانی نظری و عملی آرمانها و اندیشههای امام خمینی(ره) و نیز بررسی آسیب شناسانه اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی در دو محور سیاست داخلی و سیاست خارجی میباشد.

در ادامه محمد محمودی کیا با بیان محورهای همایش که در ۳ سطح بررسی و تنقیح شده است، گفت: از ۸ مرکز برای همکاری در این همایش دعوت شده و نیز ۲ فصلنامه «جستارهای سیاسی معاصر» و «اندیشههای سیاسی در اسلام» نیز انتخاب شدهاند تا مقالاتی که حائز امتیاز در این همایش باشند، در این فصلنامه ها منتشر و چاپ شوند. فرایند ثبت نام در همایش از امروز آغاز شده و مراسم اختتامیه همایش نیز نیمه خردادماه ۹۷ برگزار میشود.

در ادامه، عماد افروغ با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی نباید با جمهوری اسلامی خلط شود، گفت: اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی رخ داده است، الزاماً ربطی به انقلاب اسلامی ندارد. انقلاب اسلامی یک تراز و معیار است که با آن بتوان مسائل را آسیب‌شناسانه دید و بررسی کرد؛ اینها باید از یکدیگر جدا شوند و برای مثال گفته شود جمهوری اسلامی در آیینه گفتمان انقلاب اسلامی و این گفتمان را نباید خلاصه در امام ببینیم، چرا که اندیشه امام خمینی(ره) از یک عقبه فلسفی عرفانی و فقهی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه معیارهای نقد گفتمان انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را سرپا نگه داشته است، گفت: وقتی میگوییم از نظریه تا عمل، عمل در واقع آن چیزی است که در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، اینکه امام چه اندیشه‌ای داشتند و در عمل چه اتفاقی افتاده، نباید خلط شوند. انقلاب اسلامی با تکیه بر اندیشه امام قابل بسط است.

در ادامه این نشست نیز صالحی امیری با بیان اینکه مطلق انگاری، خود نوعی جزمیت است، گفت: عدم بازشناسی انقلاب اسلامی و قدسی کردن آن، نوعی جزمیت است. ما یک گفتمان و یک فراگفتمان داریم؛ منظومه فکری امام یک فراگفتمان است که گفتمانهای بسیاری ذیل آن شکل گرفت است. بر این اساس منظومه گفتمانی امام تبدیل به محصولی به نام انقلاب اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه نظریه امام چارچوب دارد و عمل نیز باید با این نظریه همخوانی داشته باشد، گفت: آن فردی که در عرصه سیاست خارجی و عرصه سازش با نظام جهانی گفتمانی را مطرح میکند، مرجع هر دو آنها امام است. اندیشه پویا، ویژگی رویش گرایانه منظومه فکری امام است و این اندیشه بن بست ندارد.

در ادامه این جلسه یحیی فوزی با تأکید بر اینکه بررسی پژوهشی انقلاب اسلامی نیازمند یک محور و مؤلفه ثابت است گفت: اگر بخواهیم روند انقلاب اسلامی را در عرصه عمل بررسی کنیم و بحثهایی همچون آزادی و عدالت را از نظریه تا عمل بررسی نماییم به یک شاخص نیاز داریم و آن گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرقاتی خویی در ادامه این جلسه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص)، ۱۰ سال در مکه تبلیغ کرد و پس از آن نظریه‌ها را به عرصه اجرا در آوردند، گفت: انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریه‌های امام است و ایشان معتقد است دولت باید تشکیل شود تا به اجرا برسیم.

حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی همچنین در این جلسه با بیان اینکه چیزی که امروز نیاز داریم، نقد جمهوری اسلامی است، گفت: ما خیلی نگران هستیم که در سال ۱۴۰۴ به اهداف مدنظر در سند چشم انداز نرسیم. و باید تلاش نماییم تا با نقد رویه ها و فرایندها به اصلاح آن ها کمک نماییم تا شاهد شکوفایی و توسعه کشور باشیم.

در پایان این جلسه که به منظور هم‌اندیشی اعضای شورای علمی همایش ملی «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی؛ از نظریه تا عمل» برگزار شد، از پوستر و سایت این همایش به آدرس fttp-sccir.ir نیز رونمایی به عمل آمد. گفتنی است این همایش نیمه نخست خردادماه سال آینده برگزار می‌شود.