بزرگترین عملیات‌های فرار اسرای فلسطینی‌ از زندان‌های اسرائیل
بزرگترین عملیات‌های فرار اسرای فلسطینی‌ از زندان‌های اسرائیل
عملیات اخیر فرار از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی اولین تلاش اسرای فلسطینی برای رهایی از زندان نبود، این عملیات سلسله تلاش‌های موفق و ناموفق سال‌های گذشته را به یاد فلسطینی‌ها آورد که هر کدام از این تلاش‌ها در ذهن فلسطینی‌ها شاهدی بر در هم شکستن غیرممکن‌ها و برتری اراده با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها بوده و همچنان هستو رژیم اشغالگر اسرائیل هر عملیاتی از این دست را به منزله عبور از حلقه‌های امنیتی می‌داند که در تمامی محافل به آنها افتخار می‌کند.

به گزارش صبح اقتصاد عملیات اخیر فرار از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی اولین تلاش اسرای فلسطینی برای رهایی از زندان نبود، این عملیات سلسله تلاش‌های موفق و ناموفق سال‌های گذشته را به یاد فلسطینی‌ها آورد که هر کدام از این تلاش‌ها در ذهن فلسطینی‌ها شاهدی بر در هم شکستن غیرممکن‌ها و برتری اراده با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها بوده و همچنان هستو رژیم اشغالگر اسرائیل هر عملیاتی از این دست را به منزله عبور از حلقه‌های امنیتی می‌داند که در تمامی محافل به آنها افتخار می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پی فرار شش اسیر فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان اسرائیل که مقامات این رژیم را مستاصل کرده و نشان از اراده شکست ناپذیر فلسطینیان ولو پشت میله‌های زندان دارد، خبرگزاری آناتولی ترکیه در مطلبی نوشت که این نخستین اقدام از این دست نبوده و لیستی از مهمترین عملیات‌هایی که اسرای فلسطینی در طول چند سال گذشته ارائه داد.

مهمترین این عملیات‌ها عبارتند از:

زندان شطة ۱۹۵۸

حدود ۱۹۰ اسیر فلسطینی در زندان شطة با زندانبان‌ها درگیر شدند، در این درگیری ۷۷ اسیر موفق شدند خود را نجات دهند و فرار کنند و ۱۱ اسیر به شهادت رسیده و دو زندانبان اسرائیلی کشته شدند.

سه تلاش حمزه یونس برای فرار

حمزه یونس، اسیر فلسطینی موفق شد سه بار در مقاطع زمانی مختلف از زندان فرار کند، او اولین بار در سال ۱۹۶۴ از زندان عسقلان فرار کرد، بار دوم در سال ۱۹۶۷ از یکی از بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی گریخت و بار سوم نیز سال ۱۹۷۱ از زندان الرمله فرار کرد.

زندان رام‌الله ۱۹۶۹

محمود عبدالله حماد، اسیر فلسطینی در سال ۱۹۶۹ هنگام انتقال از زندانی به زندان دیگر موفق به فرار شد و حدود ۹ ماه تحت تعقیب بود و در نهایت به اردن رفت.

فرار بزرگ از زندان غزه در سال ۱۹۸۷

شش اسیر فلسطینی موفق شدند با بریدن میله‌های پنجره حمام زندان فرار کنند، مغز متفکر این عملیات شهید مصباح الصوری بود.

زندان نفحة سال ۱۹۸۷

خلیل مسعود الراعی، اسیر فلسطینی اهل محله “الزیتون” در غزه موفق شد همراه با دو تن از رفقایش شوقی ابونصیره و کمال عبدالنبی از زندان نفحة فرار کند اما هشت روز بعد هنگام فرار به سمت مصر همگی بازداشت شدند.

آزادی عمر النایف در سال ۱۹۹۰

عمر النایف، اسیر فلسطینی از شهر جنین پس از چهار سال اسارت توانست زمانی که به دلیل اعتصاب غذا برای درمان به بیمارستانی در بیت لحم منتقل می‌شد، از زندان فرار کند، او در ادامه به اردن رفته و سپس در سال ۱۹۹۴ به بلغارستان رفت و در سال ۲۰۱۶ در ساختمان سفارت فلسطینی ترور شد.

اولین عملیات فرار با حفر تونل در سال ۱۹۹۶

غسان مهداوی و دوستش توفیق الزبن موفق شدند تونلی به طول ۱۱ متر را حفر و فرار کنند اما اشغالگران مهداوی را سال بعد دوباره بازداشت کردند و الزبن نیز سال ۲۰۰۰ بازداشت شد.

فرار از زندان عسقلان در سال ۱۹۹۶

۱۶ اسیر فلسطینی موفق شدند تونلی به عمق ۱۷ متر را زیر زمین حفر کنند اما مسدود شدن شبکه فاضلاب زندان، باعث مشکوک شدن مدیریت زندان شد و با بررسی آنها این عملیات شکست خورد.

زندان شطة ۱۹۹۸

چند اسیر فلسطینی از جمله عبدالحکیم حنینی، عباس شبانه و ابراهیم شلش موفق شدند تونلی زمینی را از داخل سلول به بیرون زندان حفر کنند اما سگ‌های پلیس آنها را پیدا کردند و آنها دوباره بازداشت شدند.

زندان جلبوع ۲۰۲۱

شش اسیر با حفر تونلی چند ۱۰ متری از داخل زندان موفق شدند از زندان بسیار امنیتی جلبوع گریخته و خود را آزاد کنند.