بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان این هفته به واقعیت تبدیل می‌شود
بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان این هفته به واقعیت تبدیل می‌شود
منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا که بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان از لحاظ جمعیت است، این هفته شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از راشاتودی، روز پنج‌شنبه، منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ای‌اف‌سی‌اف‌تی‌ای) شروع به کار خواهد کرد و بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان از لحاظ جمعیت را پس از ۱۹۹۵ و تشکیل سازمان جهانی تجارت به وجود خواهد آورد.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که ۲۲ تصویب‌نامه لازم برای این توافق، از کشورهای عضو دریافت شده است. آخرین تصویب‌نامه‌ها از سوی سیرالئون و جمهوری صحرا، در ۲۹ آوریل به دست اتحادیه آفریقا رسیده است. همه ۵۵ کشور آفریقا، به جز سه کشور بنین، اریتره و نیجریه این توافق را امضا کرده‌اند. طبق اعلام سازمان ملل، در صورتی که نیجریه بهای‌اف‌سی‌اف‌تی‌ای بپیوندد، آنگاه در ۵ سال آینده، تجارت بین کشورهای آفریقایی بیش از ۵۰ درصد در ۵ سال آینده رشد خواهد کرد.

طبق اعلام وزارت خارجه مصر، وقتی این توافق اجرایی شود، بیش از ۱.۲ میلیارد جمعیت را تحت پوشش قرار خواهد داد که تولید ناخالص داخلی کل آنها ۳.۴ تریلیون دلار خواهد بود. این توافق تعرفه‌های ۹۰ درصد از کالاهای این قاره را کاهش خواهد داد. طبق اعلام سازمان ملل این توافق تجارت بین کشورهای آفریقایی را ۵۲.۳ درصد افزایش خواهد داد.

رئیس‌جمهور روآندا، پائول کاگامه، این توافق را فصل جدیدی در تاریخ آفریقا اعلام کرده است.

آلبرت موچانگا، عضو کمیسیون تجارت اتحادیه اروپا، گفت: به وسیله این توافق ما از مشکل همیشگی آفریقا، یعنی گسستگی، دور می‌شویم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و مقیاس وسیع را جذب کنیم.