بعید می‌دانم مجلس از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع شود/روحانی مقصر است
بعید می‌دانم مجلس از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع شود/روحانی مقصر است

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور به صحن مجلس خواهد آمد اما دو، سوم رای می‌خواهد تا نتیجه بگیرد که بعید می‌دانم. مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس  با اشاره به طرح سوال از رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور به صحن مجلس خواهد آمد اما دو، سوم رای می‌خواهد تا نتیجه […]

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور به صحن مجلس خواهد آمد اما دو، سوم رای می‌خواهد تا نتیجه بگیرد که بعید می‌دانم.

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس  با اشاره به طرح سوال از رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور به صحن مجلس خواهد آمد اما دو، سوم رای می‌خواهد تا نتیجه بگیرد که بعید می‌دانم.

وی درباره اظهارات اخیر حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که طرح ۵ سوال از رئیس‌جمهور در روزهای اخیر از سوی نمایندگان را سوال‌برانگیز توصیف کرد، گفت: سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس است و مجلس باید از حق خود استفاده کند.

کواکبیان تاکید کرد: اینکه سوال از رئیس‌جمهور، در وضعیت تهدید و تحریم‌های اقتصادی، جا داشت یا خیر، بحث جدایی است اما به نظر من، خود آقای حسن روحانی هم در ایجاد این شرایط، تقصیر دارد.

وی تصریح کرد: ما بارها به آقای روحانی پیغام فرستادیم که بیایید و در جلسات غیرعلنی مجلس با نمایندگان گفتگو کنید اما کمتر توجه شد.

عضو فراکسیون امید اظهار داشت: بسیار دوست داشتم کار به چنین شرایطی (طرح سوال از رئیس‌جمهور) نمی‌کشید اما الان معتقدم اگر سوال نمایندگان جنبه حل مشکلات مردم را داشته باشد، به نفع کشور خواهد بود.

در ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت سوال یا سوالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سوالات و پاسخ ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور مطرح می گردد.

تبصره – پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن به صورت جداگانه رأی گیری می شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.

پیشتر نیز احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در خصوص روند بررسی سؤال از رئیس جمهور در صحن مجلس اظهار داشت: رئیس مجلس امروز این سؤال را به رئیس جمهور ارسال می کند و ظرف ۴۸ ساعت باید گزارش آن چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد. تک تک سؤالات رای گیری می شود و چنانچه نمایندگان قانع نشوند، به قوه قضائیه ارسال می شود. قوه قضائیه نیز باید به عملکرد رئیس جمهور در زمینه اجرای قانون رسیدگی کند.