بهای نفت در بازارهای جهانی
بهای نفت در بازارهای جهانی
قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب با خوش‌بینی به واکسن کرونا و بازگشت تقاضا، بیش از ۱ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح در 9 ماه اخیر رسید.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب با خوش‌بینی به واکسن کرونا و بازگشت تقاضا، بیش از ۱ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسید.”بهای نفت در بازارهای جهانی

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۶۳ سنت یا ۱.۳۴ درصد جهش کرد و به ۴۷.۶۲ دلار رسید. این شاخص صبح چهارشنبه تا ساعت ۷:۳۷ به وقت تهران، با افتی ناچیز به ۴۷.۵۵ دلار بازگشت.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، ۴۱ سنت یا ۰.۸ درصد رشد کرد و به ۵۰.۷۰ دلار رسید. این شاخص صبح چهارشنبه تا ساعت ۷:۳۷ به وقت تهران، با افتی ناچیز به ۵۰.۶۸ دلار بازگشت.

قیمت‌های نفت با امید به توزیع واکسن کرونا که موجب ریکاوری سریع‌تر اقتصاد جهان و بازگشت تقاضا برای نفت خام خواهد شد در روزهای اخیر تقویت شده‌اند.” نفت در بازارهای جهانی”

 توجه لایحه بودجه به نفت و تمرکز آن بر درآمد های نفتی انتقادهایی را به دنبال داشته است. البته بیژن زنگنه، وزیر نفت به تازگی در این باره اعلام کرد: اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌های نفت نیاز است، تامین شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است.

وی گفت: به‌عنوان وزیر یک دستگاه هرگز کاری را که نمی‌توانم انجام دهم نمی‌گویم. صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای عملی است و بازار آن هم وجود دارد. قیمت نفت هم نخواهد افتاد. اوپک حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است. برای افزایش تولید نفت هم از کسی اجازه نخواهیم گرفت.”بهای نفت در بازارهای جهانی

در این راستا میر محمد اسلامی، کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: با توجه به اینکه عدد ۱۹۹ هزار میلیارد در لایحه بودجه به تومان اعلام شده، تحقق این مساله تا حدی وابسته به نرخ محاسباتی است که دولت می خواهد وارد بودجه کند. در واقع باید گفت اینکه دولت نرخ ارز دولتی را برای حسابداری دولتی چگونه محاسبه می کند یک مساله مهم است که روی این موضوع تاثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این باید توجه داشت که درآمد ارزی تعیین شده تنها مربوط به نفت خام نیست و وابسته به کل صادراتی است که مربوط به شرکت ملی نفت می شود یا شرکت ملی نفت برای شرکت های دیگر صادر و پول آن را دریافت می کند، اظهار کرد: به همین دلیل باید توجه داشت که این موضوع بستگی به این دارد که نرخ ارز چگونه محاسبه و در لایحه بودجه چگونه ارزیابی می شود.”بهای نفت در بازارهای جهانی

به گفته این کارشناس، اگر قیمت نفت ۴۰ دلار و دلار را ۲۵ تومان درنظر بگیریم حتما این مساله قابل دستیابی است؛ چراکه این عدد معادل ۵۴۵ هزار بشکه نفت خام است اما طبیعتا توصیه نمی شود که دولت نرخ بازار آزاد را در محا

  • منبع خبر : ایران جیب