انتخاب فیلم میدان به عنوان بهترین فیلم جوایز فیلم اروپایی
انتخاب فیلم میدان به عنوان بهترین فیلم جوایز فیلم اروپایی

فیلمی که موفق به کسب نخل طلای کن شده بود به عنوان بهترین فیلم جوایز فیلم اروپایی انتخاب شد. به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم طنز سوئدی ساخته روبن اوستلوند شب پیش جوایز فیلم اروپایی را درو کرد و جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را به خانه برد. این […]

فیلمی که موفق به کسب نخل طلای کن شده بود به عنوان بهترین فیلم جوایز فیلم اروپایی انتخاب شد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم طنز سوئدی ساخته روبن اوستلوند شب پیش جوایز فیلم اروپایی را درو کرد و جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را به خانه برد.

این فیلم که اثری طنز درباره دنیای هنر است با بازی کلیس بنگ، الیزابت ماس و دومینیک وست برنده بزرگ جوایز فیلم اروپایی (EFA) شد.

کارگردان با تشکر از دریافت این جایزه گفت باید چیزی مهم بگوید و آن این است که همه دوست دارند سینما جایی برای سرگرم شدن هم باشد و این که سال پیش فیلم طنز «تونی اردمان» ساخته مارن آده برنده این جایزه شده بود نشان می‌دهد به نوعی شیوه‌های سرگرم کننده و مفرح نیاز است.

«میدان» برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن امسال به نمایش درآمده و جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرده بود. این فیلم از سوی سوئد به عنوان نماینده در بخش اسکار خارجی زبان سال ۲۰۱۸ نیز معرفی شده است.

«درباره جسم و جان» یک فیلم عاشقانه از سینمای مجارستان ساخته ایدیکو انیدی نیز دومین فیلم مورد توجه امسال جشنواره بود اما در نهایت تنها یک جایزه اصلی را برای آلکساندرا بوربلی به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کرد. این فیلم در جشنواره فیلم برلین برای نخستین بار اکران شده و جایزه خرس طلای بهترین فیلم را از آن خود کرده بود. این فیلم نماینده مجارستان در اسکار خارجی زبان است.

درام روسی «بی عشق» ساخته اندری زویاگینتسف و تریلر سوررئآل «کشتن گوزن مقدس» ساخته یورکوس لانتیموس و درام ایدزی رابین کمپیلو «ضربان در دقیقه» و «سوی دیگر امید» ساخته آکی کوریسماکی دیگر مدعیان جوایز دیشب بودند.

برندگان این جوایز می‌توانند به دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی زبان امیدوار باشند.

«مشارکت» ساخته آنا زامکا کارگردان لهستانی نیز برنده فیلم بلند مستند این دوره شده و جایزه بهترین انیمیشن نیز به دوروتا کوبیلا و هیو ولشمن برای «ونسان دوست داشتنی» رسید.

جشن دیشب از مسایل سیاسی نیز بی نصیب نماند و آکادمی بار دیگر از فرصت استفاده کرد تا درخواست آزادی اولگ سنتسوف کارگردانی زندانی اوکراینی را مطرح کند. وی به اتهام تلاش‌های تروریستی در روسیه زندانی است.

ویم وندرس کارگردان آلمانی و رییس آکادمی فیلم اروپایی نیز سخنرانی پرشوری در زمینه فراخواندن اروپا به فاصله گرفتن از سیاست‌های ناسیونالیستی مطرح کرد. وی پرسید: چطور ممکن است ناسیونالیسم به زندگی ما بازگشته باشد؟ وی افزود: شاید ما به اندازه کافی مراقب این امر نبودیم، شاید ما زیادی دوردست را نگاه می‌کردیم و به آن اجازه رشد دادیم. وی سخنانش را با درخواستی از فیلمسازان اروپایی خاتمه داد و از آنها  خواست تا از اصول تنوع، آزاداندیشی و اروپای آزاد دفاع کنند.

ژولی دلپی بازیگر فرانسوی برنده جایزه دستاورد اروپایی در سینمای جهان شد که برای یک عمر دستاورد هنری اهدا می‌شود. ایتن هاوک نویسنده همراه و هم بازی دلپی در فیلم‌های سه گانه ریچارد لینکلیتر نیز با ارسال پیامی ویدیویی از هم‌بازی و هم کارش تشکر کرد. وی گفت: وقتی اولین بار دیدمت، وقتی ۲۲ یا ۲۳ سال داشتی، قوی‌ترین جوانی بودی که من دیده بودم و تو همچنان به کامل کردن خواست‌هایت ادامه دادی و به هر چیزی که رویایش را داشتی رسیدی. کار کردن با تو به عنوان یک بازیگر و یک فیلمنامه نویس و دیدن این که به عنوان یک فیلمساز چطور رشد کردی، یک لذت مطلق بود.

دلپی بازیگر و فیلمساز فرانسوی نیز سخنانی پیش از مراسم جمع‌آوری پول برای ساخت فیلم بعدی‌اش با عنوان «پیش از ۱۵ دسامبر» ادا کرد و گفت به ۶۰۰ هزار دلار دیگر نیاز دارد تا بتواند این فیلم را بسازد.

جایزه کشف اروپایی نیز که به فیلمسازی برای ساخت نخستین فیلمش اهدا می‌شود به کارگردان بریتانیایی ویلیام اولدروید برای «لیدی مکبث» اهدا شد. آلکساندر سوکوروف کارگردان مطرح روسی نیز جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.

امسال سی امین دوره اهدای جوایز فیلم اروپایی در برلین برگزار شد. برندگان این جوایز از سوی سه هزار عضو آکادمی فیلم اروپایی انتخاب می‌شوند.

فهرست برندگان جوایز اروپایی ۲۰۱۷ چنین است:

بهترین فیلم اروپایی: «میدان» ساخته روبن اوستلوند

بهترین کمدی اروپایی: «میدان» ساخته روبن اوستلوند

بهترین کارگردان اروپایی: روبن اوستلوند برای «میدان»

بازیگر زن اروپایی: آلکساندرا باربلی برای «درباره جسم و روح»

بازیگر مرد اروپایی: کلیس بنگ برای «میدان»

فیلمنامه اروپایی: روبن اوستلوند برای «میدان»

مستند اروپایی: «مشارکت» ساخته آنا زامکا

جایزه کشف اروپایی- فیپرشی: «لیدی مکبث» ساخته ویلیام اولدروید

انیمیشن بلند اروپایی: «ونسان دوست داشتنی» ساخته دوروتا کولیا و هیو ولشمن

تدوینگر اروپایی: رابین کمپیلو برای «ضربان در دقیقه»

طراحی تولید اروپایی: جوزفین اسبرگ برای «میدان»

آهنگساز اروپایی: ساشا گالپرین برای «بی عشق»

فیلمبردار اروپایی: میخاییل کرچمن برای «بی عشق»

طراح لباس اروپایی: کاتارسینا لوینسکا برای «گرفتن رد پا»

طراح مو و چهره اروپایی: لندرت فن نیم‌وگن برای «گوگرد»

طراح صدای اروپایی: اوریول تاراگو برای «هیولایی صدا می‌زند»

فیلم کوتاه اروپایی: «کد زمان» ساخته یوانخو گیمنز

دستاورد اروپایی در سینمای جهان: ژولی دلپی

یک عمر دستاورد سینمای اروپا: آلکساندر سوکوروف

جایزه تولید اروپایی-تصاویر اروپا: سدومیر کولار

جایزه منتخب مردم: استفان تسوایک -وداع با اروپا، ماریا اشنایدر