به مستاجرین تهرانی ۵۰ میلیون وام می‌دهیم/ بازار ارز متعادل می‌شود
به مستاجرین تهرانی ۵۰ میلیون وام می‌دهیم/ بازار ارز متعادل می‌شود
رئیس‌جمهور گفت: دولت به خانواده هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند ۵۰ میلیون تومان از بانک با سود ۱۳ درصد وام بگیرند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد ، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک فرارسیدن ماه ذی‌الحجه و مناسبت‌های آن گفت: امسال این ماه عزیز مصادف با ماه مرداد شده که برای ما بسیار خاطره‌انگیز است. در مرداد ماه اتفاقات بسیاری در تاریخ ایران رخ داده که انقلاب مشروطه، عملیات مرصاد و همچنین بازگشت آزادگان به ایران از جمله این رویدادهاست.”به مستاجرین تهرانی ۵۰ میلیون وام می‌دهیم”

رئیس جمهور  ادامه داد: امروز اولین روز ماه ذی الحجه است که ما می‌توانیم آن را به دلیل ازدواج مولای متقیان علی(ع) و حضرت فاطمه (س) روز ازدواج بنامیم. ازدواج سرآغاز تشکیل خانواده و رکن مهم جامعه ماست. امسال علیرغم کرونا تاکید ما بر آن است سنت ازدواج مانند سال های گذشته ادامه پیدا کند البته مراسم هایی که در این مناسبت‌ها داریم را باید حذف یا بسیار محدود کنیم. دولت مساله ازدواج و تشکیل خانواده را بسیار مهم می‌داند و در سال گذشته و امسال برای وام ازدواج تسهیلات بهتری را در نظر گرفته است و برای کسانی که خانه اولی هستند ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این روند نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات مستاجران گفت: برای حل مشکل مستاجران دو گام مهم را در هفته های اخیر برداشتیم، اولین اقدام تعیین سقف برای اجاره بها بود که یک روند غیرمنطقی و صعودی را طی می‌کرد. به همین دلیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد در تهران حداکثر افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته نباید بیش از ۲۵ درصد و درشهرهای بزرگ ۲۰ درصد و در دیگر شهرها ۱۵ درصد باشد.

روحانی ادامه داد: اقدام دیگر ما در کمک به مستاجران، اعطای ودیعه از طرف بانک به مستاجرین است. دولت تصمیم گرفته خانواده هایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین آنهایی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، بتوانند در تهران ۵۰ میلیون و در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون و در شهرهای کوچکتر  ۱۵ میلیون وام با سود ۱۳ درصد بگیرند..

رئیس جمهور تصریح کرد: این وام کمک بسیار خوبی برای مستاجرین عزیز است. مستاجران تهرانی می‌توانند ۵۰ میلیون از بانک قرض بگیرند و سود آن را به بانک برگردانند و پایان  قرارداد که معمولا یکساله است نیز اصل پول را به بانک برگردانند. از هفته دیگر بانک مرکزی و وزارت مسکن ویژگی‌های دریافت این وام را اعلام می کند. این گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستاجران برمی دارد.

روحانی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا پاییز مساله همسان سازی  و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین اجرایی و عملیاتی شود. دولت همچنین بعد از ۱۴ سال انتظار، ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کرد تا تامین اجتماعی بتواند این توانمندی را پیدا کند که موضوع همسان سازی حقوق را دنبال کند. سازمان برنامه و بودجه نیز برای مابقی افراد این همسان سازی حقوق را انجام خواهد داد.

وی چاره اندیشی برای بازار و شرایط اقتصادی موجود کشور را یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی در حال تلاش برای  هدایت قیمت ارز به سمت قیمت تعادلی است که در این زمینه صادرکنندگان باید با تمام توان به  کمک بیایند و طبق مقررات مقدار ارزی که از صادرات به دست آورده اند را در سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس‌جمهور گفت: همچنین تلاش داریم ارزی که در کشورهای دیگر به عنوان ذخیره داریم استفاده کنیم. در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و حداقل با سه کشور مذاکرات و اقدامات خوبی داشته‌ایم.

  • منبع خبر : مهر